בדרך להתערבות צבאית: ארה"ב מזיזה כוחות לאזור לוב

שגרירת ארה"ב באו"ם: קדאפי הזוי; מתלוצץ עם כתבים וטובח בעמו ■ ארה"ב מזיזה כוחות ים ואוויר, לרבות נושאת מטוסים, לקרבת לוב ■ דובר הבית הלבן: יציאת קדאפי לגלות – אופציה

שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, אמרה אמש (ב'), כי מועמר קדאפי, שמוסיף לדבוק בשלטון בלוב, הוא אדם "הזוי". הוא "מתלצץ עם כתבים ובה בעת טובח בעמו".

רייס דיברה עם כתבים בעקבות פגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ומזכיר או"ם, באן קי מון, בבית הלבן. היא אמרה, כי הממשל מקיים מגעים עם מנהיגי הקהילה האזרחית, כלומר המורדים, בלוב, אך בשלב זה טרם ברור מי יגיע לעמדת הנהגה קריטית בקרב המתקוממים.

קודם לכן מסרו גורמי ממשל, כי ארה"ב מזיזה כוחות ים ואוויר, לרבות נושאת מטוסים, בים התיכון, לקרבת לוב.

המקורות אמרו, כי טרם התקבלה החלטה כיצד יופעלו הכוחות האמריקניים, אם בכלל, אך אחת מהאופציות הנבחנות היא אכיפת איסור טיסה בשמי לוב, כדי למנוע מנאמני מועמר קדאפי להפציץ מהאוויר את כוחות האופוזיציה, כפי שקרה בעבר.

ברקע להזזת הכוחות: מאמץ מחודש של כוחות צבא הנאמנים לקדאפי לחזור ולהשתלט על העירה זאוויאה, במרחק כ-45 ק"מ ממערב לטריפולי.

"המתכננים שלנו עובדים עכשיו על כמה תכניות לשעת חירום ואפשר לומר בוודאות שהזזת הכוחות תאפשר לצבא האמריקני לפעול בגמישות רבה יותר כאשר ייתקבלו החלטות", אמר דובר בפנטגון.

דובר הבית הלבן, ג'י קארני, אמר הערב, כי אכיפת איסור טיסות מעל לוב היא אופציה שנבחנת ברצינות.

בתדרוך לכתבים אמר קארני, כי יציאתו של מועמר קדאפי לגלות היא אחת מהאפשרויות להביא לפתרון המשבר בלוב. בתשובה לשאלה האם ארה"ב עשויה לסייע במציאת פתרון כזה אמר הדובר: "אמירה כזו היא קצת ספקולטיבית".