הערכות: כ-6,000 הרוגים בלוב מאז תחילת המהומות

בעקבות מספר ההרוגים הרב במדינה והעדויות הקשות המצטברות, הודיע בית הדין הבינלאומי בהאג כי יחל לחקור חשד לפשעים נגד האנושות בלוב

ארגוני זכויות אדם בלוב חושפים היום (ה') את מימדי ההרג מאז פרוץ המהומות במדינה. על פי הערכות שמתפרסמות היום כ-6,000 בני אדם נהרגו עד כה במהלך ההפגנות נגד משטרו של קדאפי.

דובר הליגה לזכויות אדם בלוב אלי זייאדן, סיפר לסוכויות הידיעות כי כ-3,000 בני אדם נהרגו במהומות בבירה טריפולי, כ-2,000 בני אדם נהרגו בעיר בנגזי ועוד כ-1,000 בני אדם נהרגו ביתר הערים בהן מתקיימות ההפגנות.

זייאדן מוסיף כי הנתונים נאספו בעקבות דיווחים מלוב, אך הוא מעריך כי יכול להיות שמספר ההרוגים אף גבוה יותר. לטענת גורמים במדינה, אלפי שכירי חרב שהתפרסו ברחבי המדינה הביאו למותם של רבים מהמפגינים.

בעקבות מספר ההרוגים הרב במדינה והעדויות הקשות המצטברות, הודיע בית הדין הבינלאומי בהאג כי יחל לחקור חשד לפשעים נגד האנושות בלוב. רק בסוף השבוע הורתה מועצת הביטחון לבדוק האם קיים צורך בחקירה בנושא זה.

בינתיים, כוחות המורדים בלוב הניסו בהצלחה את נאמניו של שליט לוב, קדאפי מעיר המריבה ברגה, אשר מהווה נמל מרכזי להעברת נפט מהמדינה. המורדים התמודדו בהצלחה עם פגזי ארטילריה, שרדו מתקפות מהאוויר והצליחו להדוף גל אחר גל של מתקפות הצבא, עד שנסוג לבסוף.

ההתקפה של הצבא על העיר שנשלטה על ידי המורדים החלה אתמול בבוקר. כמה מאות מחיילי צבא לוב הנוכחי, המורכב בעיקר מחיילים ושכירי חרב, הסתערו על העיר בכלי רכב אזרחיים שעליהם הותקנו מכונות ירייה. הצבא הצליח להניס את המורדים ממתקני הנפט בעיר והשתלטו עליהם.

אולם, עד שעות אחר הצהריים, איבדו את השליטה במתקנים ונאלצו להתבצר באוניברסיטה, במרחק שבעה קילומטרים מהמתקנים. לאחר שהתבצרו, החלו המורדים לכתר את האוניברסיטה ולהמטיר אש כבדה על המתבצרים, שהשיבו בפגזי ארטילריה.

בשלב מסוים הגיח מטוס קרב מעל המורדים והחל לירות בהם, אך באורח פלא, איש מהם לא נפגע והמטוס המשיך. המורדים המשיכו להמטיר אש כבדה מרובי סער ומטולי רימונים, עד אשר נמלט הצבא מהמקום ועזב את העיר לחלוטין. לפחות 10 מורדים נהרגו בקרב.

למרות שהצליחו להגן על העיר, המורדים קוראים לנאט"ו להפציץ את צבא לוב מהאוויר. המורדים טוענים כי צבאו הנוכחי של קדאפי מורכב בעיקר משכירי חרב מאפריקה וכי יש צורך בהתערבות חיצונית על מנת לנצחו.

מלחמת אזרחים בלוב: ירי ברחובות

שליט לוב מועמר קדאפי ממשיך להילחם על מקומו בשלטון ותוקף היום גם בטנקים וגם במילים: אחרי שמתנגדיו הצליחו להשתלט על שטחים במדינה, הוא מצליח להחזיר לעצמו חלק מהשטחים. במקביל הוא משגר איומים לכל עבר בנאום שנשא היום במשך שלוש שעות.

תיעוד שמגיע היום מהמדינה מגלה שברחובות מתנהלת מלחמת אחים, לאחר שמליציות חמושות מטעמו של קדאפי יצאו לרחוב והתעמתו עם המפגינים. בסרטון שעלה היום לרשת, נראים הלוחמים החמושים יורים במתנגדים ללא אבחנה. טרם ברור באיזה חלק של המדינה צולם הסרטון.