ישי: "קונה לבת שלי דירת חדר וחצי; למי יש 700-900 א' ש' לדירה?

שר הפנים על מצוקת הדיור: "יש פה קטסטרופה חברתית לזוגות הצעירים ומחירי הדירות הולכים ועולים - ועוד יעלו" ■ אטיאס: "דירות קטנות זו סיסמה יפה אבל צריך גם באכיפה"

"מתחילת הקדנציה הבינו במשרד הפנים ובמשרד הבינוי והשיכון שרק במאמצים משותפים של שני המשרדים מול האוצר והביורוקרטיה נוכל לפתור את הבעיה הלאומית, שהיא עליית מחירי הדיור, שהגיעה למימדים של מצב חירום".

כך אמר היום שר הפנים אלי ישי בכנס פורום מקצועי לתכנון ובנייה הגדלת מלאי יחידות הדיור, בשיתוף משרד הפנים, משרד הבינוי והשיכון וכן מינהל מקרקעי ישראל, שנערך במעלה החמישה. מטרת הפורום הוא לרתום את כל גורמי התכנון המקצועיים לבחינת דרכים שיאפשרו להסיר חסמים לשם מימוש תוכניות בנייה להגדלת היצע יחידות הדיור ולפתרון מצוקת הדיור.

ישי סיפר כי "אני קונה לבת שלי דירת חדר וחצי. מי יכול להוציא 700-900 אלף שקל לדירה? יש להם (הזוגות הצעירים) בקושי 200 אלף שקל אם בכלל. אם לא ניתן דירות קטנות במצב של היום, איפה יגורו הצעירים? יש פה קטסטרופה חברתית לזוגות הצעירים בכל רחבי הארץ ומחירי הדירות הולכים ועולים - ועוד יעלו. הביורוקרטיה נוראה. אין יום שאנחנו לא מדברים , אני ושר השיכון אריאל אטיאס, על נושא הדיור. אם נדע ביחד להסיר את החסמים נוכל מלהביאן לפתרון.

"אני עומד על כך שננהיג מסלול ירוק במובן שבתוכנית בנייה של מעל 100-200 יחידות דיור יהיה לנו מסלול ירוק שבמסגרתו תוך 3 חודשים ייצא היתר. מפה ייצאו הבשורות. ננהיג גם מסלול ירוק במימוש תמ"א 38. המספר של אלה שהולכים היום לתמ"א 38, הוא בושה וחרפה כמה עשרות בודדות. תיקנו אותי ש-300 הגישו בקשות, אבל גם 300 זה בושה. אנחנו צריכים שיהיו 30 אלף בקשות לתמ"א 38. נתמרץ את זה בהקלות בהיטלים וזירוז היתרים".

"צריך מיליון דירות"

ישי התייחס גם לגירעון העמוק בדירות בישראל ואמר: "צריך מיליון יח"ד בעשור הקרוב. אם האוצר יגבה פחות כסף הוא יקבל יותר כי יותר אנשים יגיעו לדירות, תהיה צמיחה במשק שתניע אותו. בנייה שתניע מיליון יחידות דיור היא בנייה בתכנון ובתיאום משותף. בש"ס לא נוכל לחיות בשלום אם חוק סבסוד המשכנתאות לא יעבור. בואו ננוע קדימה, לטובת אזרחי מדינת ישראל. אם נשכיל להתחבר נכון, נוכל לזרז את הדברים האלה. הכינוס הזה הוא בשורה ואין ספק שהשיתוף בין שני המשרדים מול הממשלה ומול האוצר יביא לכך שאלה יקבלו את הדרך שלנו".

גם שר השיכון אריאל אטיאס נכח בכנס וקרא לשלב ידיים בין משרדי הממשלה כדי לפתור את מצוקת הדיור.

"אנחנו רוצים להגדיל את היצע הקרקעות", אמר אטיאס. "דירות קטנות זו סיסמה יפה, אבל צריך ללכת על הראש בנושא הזה גם באכיפה. אנחנו ניתן תוכניות עם דירות קטנות, אבל אנחנו מבקשים ממוסדות התכנון שגם אם הם ייראו תוכניות שלנו (משרד השיכון והמינהל) שהן לא עם מספר מספיק של דירות קטנות, שיחזירו לנו אותן ויגידו לנו לתכנן אותן עם דירות קטנות. אנחנו מבקשים ממוסדות התכנון שבתוכניות שנמצאות אצלם בתהליכים, אם הם רואים שניתן לגזור מהן 20% דירות קטנות, שיבקשו מאיתנו את זה. זה משפיע מאוד ונותן מסר לראשי הרשויות".

אטיאס התייחס גם כן לתוכנית לסבסוד משכנתאות ואמר: "אנחנו נקדם את חוק סבסוד המשכנתאות בכל הכוח. הממשלה צריכה להבין שהעזרה לזוגות הצעירים שנאנקים תחת עול המשכנתאות היא מהותית. אם לא יקודם נושא העזרה לזוגות הצעירים, זה נושא ששווה להילחם עליו והוא שווה משבר פוליטי מבחינתי".