מיטב: "אופטימיות לגבי בלימה במחירי הדירות"

רון אייכל: "בעוד שבצד הביקושים נרשמה עלייה, היצע הדירות התכווץ בינואר בכ-1% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. בהחלט לא נתון חיובי למשק הישראלי"

רון אייכל, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, מעריך היום (א') במסגרת הסקירה השבועית של מיטב כי נמשכים הסימנים לרגיעה בשוק הנדל"ן למגורים. זאת, בעקבות פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משבוע שעבר אודות הכמות המבוקשת של דירות חדשות לינואר 2011.

אייכל מזכיר כי ברמה הארצית, הכמות המבוקשת של דירות חדשות בחודש ינואר הייתה גבוהה ב-8% מאשר בחודש ינואר 2010, כאשר רק באזור המרכז (ללא תל אביב) ובאזור יו"ש נרשמה עלייה בביקושים ובכל יתר האזורים נרשמה ירידה בביקושים.

"בעוד שבצד הביקושים נרשמה עלייה, היצע הדירות התכווץ בינואר בכ-1% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. בהחלט לא נתון חיובי למשק הישראלי", מציין אייכל אך מדגיש כי לא הכל מעיד על המשך ההאצה בשוק הנדל"ן הישראלי.

מנתונים שנאספו בבית ההשקעות מסיק אייכל כי מספר הדירות המוצע למכירה רשם עלייה משמעותית בחודשים האחרונים. על פי אייכל, ניתן לראות בהתפתחות זו כחיובית, המעודדת התייצבות במחירי השוק עקב העובדה שקצב הדירות המוצעות למכירה גדל בקצב מהיר יותר מהדירות הנמכרות.

אייכל מאיר זווית אחרת לבחינת מידת ה"לחץ" בשוק והיא מספר חודשי ההיצע. על פי הנתונים, מספר חודשי ההיצע עמד בינואר החולף על 7.1, הגבוה ביותר מאז יולי 2010. "אמנם, עדיין לא ניתן להצביע על שינוי מגמה בחודשי ההיצע או מחירי הדירות, אך העלייה בחודשי ההיצע בינואר בהחלט מספקת אופטימיות זהירה לגבי בלימה מסוימת בשוק הדיור למגורים", מסכם אייכל.