לקנות, לשכור או לתפור: המדריך לקניית תחפושות לפורים

האם כדאי לקנות תחפושת חדשה ולהוציא 150 שקל על כל ילד? האם משתלם להשקיע 400 שקל בתחפושת בהזמנה מחו"ל או בתפירה אישית? ■ המדריך להורים המתלבטים

מה משפיע על פופולריות התחפושת? בעידן המסכים - כל מה שמרצד מול עיני הילדים: מהטלוויזיה ועד סרטי קולנוע. באווירת המונדיאל, כוכב הכדורגל מסי מקבל כבוד באמצעות תחפושת (שאינה מתקרבת לחליפת כדורגל אותנטית).

שושי זוהר, האמונה על ייצור מאות מהתחפושות שבחנויות, מדגישה כי התחפושות העונתיות תואמות ל"גל הערצה" של הילדים בין היתר לדמויות הפסטיגל. לדבריה, ההיערכות השנה כוללות מידות בטווח של עד גיל 12 ומלאי גדול יותר לאחר שבפורים אשתקד התחפושות אזלו חודש לפני החג.

גם תוכניות ערוץ הילדים מכתיבים את הקולקציה - מה בכריש לבני 6 ואילך, דרדסים לקטנים וגם לאימהות ולנערות, ומי שעדיין לא נס ליחם: יובל המבולבל ורינת גבאי.

נוכחות דמויות מסורתיות ותחפושות שהיו נפוצות בעבר של תרבויות ועמים (יפנית, הולנדית וכדומה) - הצטמצמה. גם את הקאובוי והאינדיאני החליפו הלהיטים התורנים בקוגן, גורמיטי ובייבלייד, וגם השוטר או החייל מקבלים שדרוג בדמות טייס קרב או אסטרונאוט.

ואם לא במציאות, לפחות בתחפושות - בעקבות האירועים בכרמל, רייטינג נאה לתחפושת של כבאי.

עוד נפוצות, באיחור אופנתי אך מבורך, מבחר תחפושות של דמויות ממלחמת הכוכבים.

התחפושות כאמצעי למסחור ולקידום מותגים ברור וידוע למשווקים: טרה מחלקת חינם תחפושות של פרה דרך עמוד הפייסבוק (100 תחפושות ביום), ובנק הפועלים מנסה לקדם את דמות דן חסכן באמצעות תחפושות המוענקות חינם לאחר צבירת נקודות במשחקים באתר דן חסכן. כך תוכלו לעבור את החג בלי להוציא שקל, אם רק תסכימו להיות פרסומת.

המשומשות: מהרשת עד הקהילה

בתי-ספר ומרכזים קהילתיים מזמינים את ההורים לפעילות צרכנית מבורכת, שהילדים גם יכולים ללמוד ממנה על הרגלים של שימוש חוזר במוצרים. במסגרת ימי מכירה מרוכזים נמכרים במחירים סמליים ביותר תחפושות שנלבשו בשנים קודמות וסיימו את יום עבודתן.

אם לא מצאתם את מבוקשכם בסביבה הקרובה, בלוחות המכירה מפורסמות עשרות תחפושות למכירה בהן דמויות שלא נס ליחן לאורך השנים. גם כאן מדובר בקנייה שיתרונותיה כלכליים וסביבתיים (בבחינת שימוש חוזר) על פני קנייה של מוצר חדש. רוב המודעות כוללות תמונה להמחשה ואת המחיר המקורי ששולם בגינה.

חלק מהמוכרים מציעים תחפושות במחירים היקרים יותר מהחנויות ,בהן שלגיה או באטמן "אורגינל מחו"ל" ב-220 שקל, או דורה "שנקנתה ב-80 ליש"ט באנגליה" ב-240 שקל.

במדורי החינם - "תרומות" ב-"יד 2" או "רק תיקחו" ב-WINWIN - נמצאים מוצרים רבים למסירה חינם אין כסף. תחפושות כרגע אין.

תחפושות פורים
 תחפושות פורים

המיוחדות: יקר ושונה

יש מי שלא מקל ראש ומשקיע זמן וכסף בתחפושות מיוחדות - אלה מקבלות את חותמת הייחודיות בעיקר אם מיובאות מחו"ל. תחפושות כאלה ניתן למצוא בחנויות בוטיק, בהן החנות הוותיקה "אפקט" מהרצליה - גם ב-www.effectonline.co.il.

אמנם החל מ-1.3, כפי שמצוין באתר, לא מבוצעות הזמנות מקוונות עקב עומס, אבל ניתן להתרשם מהמבחר הכולל גם תחפושות יוצאות דופן למבוגרים.

מה מצאנו השנה? מלצרית בירה באווירת האוקטובר-פסט ב-350 שקל, מלכה רעה בשמלה סגולה ומושקעת ב-550 שקל, אביזרים משלימים כמו כתר של מלכת הקרח ב-240 שקל, מסכת ג'ק אווטאר (שלא הספיקה להגיע ארצה לפורים שעבר בסמוך לסרט) ב-120 שקל ועוד.

גם באתר הילולה www.hilula.co.il מוצעים אביזרים משלימים ותחפושות מעניינות לילדים (למשל מלכה או מלך ב-90 שקל) ולמבוגרים (מלחית או מלח ב-150 שקל, מתאגרף ב-170 שקל ועוד).

המיובאות: המשלוח מחו"ל מכפיל את מחיר התחפושת

מבחר ענק של תחפושות נמצא באתרי אינטרנט מחו"ל. התחפושות כאן מיועדות בעיקר לליל כל הקדושים, אבל יכולות להצליח בהחלט גם בגרסה הפורימית.

המבחר בין האתרים דומה: לדוגמה, ב-www.buycostumes.com מוצעות תחפושות במגוון קטגוריות: כ-40 דולר לתחפושות למבוגרים - פק מן, נקניקיה, טאקו מקסיקני, שטר של מאה דולר או בננה.

תחפושות לילדים ב-20-50 דולר כוללות מבחר דמויות מהאגדות (שיש גם בארץ בגhרסאות דומות), ואפילו תחפושות לכלב ב-10-15 דולר.

מכיוון שישראל כצפוי אינה נמנית עם רשימת המדינות אליהן יבוצע משלוח ישירות מהאתר (שעלותו מ-5 דולר), משלוחים ארצה עדיף לעשות דרך מכר שמתגורר בארה"ב למשל ויעשה עבורכם ג'סטה, ובאין ברירה - דרך חברות שילוח.

שימו לב שמחיר המשלוח עולה לפעמים על מחיר המוצר, משום שהוא נגזרת של גודל ומשקל החבילה. לדוגמה, ב-TNT אקספרס משלוח לחבילת 1 ק"ג הוא 28 דולר (בהנחה שרוב התחפושות לא עולות על המשקל הזה), מכאן שהמחיר המלא לתחפושות עשוי להתחיל בכ-180 שקל (50 דולר) לילד, ו-325 שקל למבוגר (90 דולר). משלוח של כמה תחפושות, שיעבור כנראה את מחסום ה-1 ק"ג, יקפיץ את עלויות המשלוח ב-10 דולר.

כדי לבצע את המשלוח נרשמים באתרי חברות השילוח ומקבלים כתובת אמריקאית אותה מזינים בעת ההזמנה. החבילה מגיעה למחסני החברה ותשוגר ארצה. חברת שילוח נוספות שישגרו בשמחה את קניותיכם ארצה הן UPS ו-MUSTOP.

בכל מקרה, בדקו מראש את כל עלויות השילוח - לדוגמה דמי טיפול 15 דולר שמתווספים למחיר המשלוח ב-MUSTOP, וכמובן עלויות מכס שחלים על מוצר שמחירו גבוה ב-50 דולר.

כדאי לזכור שתשלום דרך paypal יהווה אינדיקציה לאמינות אתר המכירה ואינו יצריך מסירת פרטי כרטיס האשראי.

הנחות בדמי השילוח: 15% לבעלי כרטיס מאסטר קארד (ישראכרט) המזמינים דרך TNT אקספרס, 50% הנחה למשלמים ב-paypal עבור דמי שילוח ב-MUSTOP.

אתרים להזמנת תחפושות מחו"ל:

טי.אנ.טי: www.tnt.com

מסטופ: www.mustop.co.il

יו-פי-אס: www.ups.com

www.buycostumes.com

www.halloweenexpress.com

www.costumestore.com

תחפושות פורים
 תחפושות פורים

הביתיות: ממש כמו פעם

מסתבר שיש עדיין הורים יצירתיים, ויש גם ילדים שלא מצאו את חפצם בין התחפושות התעשייתיות ורוצים ללכת על משהו אחר (ולא מסובך מדי). הנה למשל, קבוצת ילדים בני 8 ששקעו בעיון רב בקטלוגים העדכניים, העמוסים תחפושות מקשת נושאים ודמויות, פסקו שאינם חושקים באף לא אחת מהתחפושות המוצעות ויכינו את מבוקשם לבד, ואלה רעיונותיהם: שרלוק הולמס, וטרינרית, אדם קדמון, שודד ודיילת.

בעשייה עצמית ההוצאות יסתכמו כנראה באביזרים משלימים שעלותם בדרך-כלל סמלית. לצד התענוג של העשייה המשותפת, זוהי הזדמנות ללמד את הילדים על ערכי המיחזור, בעיקר אם רכיבי התחפושות כוללים שקיות ניילון צבעוניות (לחצאית ססגונית) בדים (לתחפושת גלידה) או קרטונים (לרובוט).

כך או כך, כנראה שתבטיחו לעצמכם תחפושת שאין לאף אחד.

התפורות: יצירתיות ב-400 שקל

התופרת והמעצבת יולנד אלגרנטי מדגישה את החוויה המשותפת עם הילד: "הילדים שותפים לעיצוב ולבחירת הבדים והחומרים ומוזמנים למדידות עד לסיום. הרעיון הוא שהתפירה החופשית מאפשרת להם להתפרע עם הדמיון ועם המצאות שונות ומשונות, כמו חור באוזון, פחית קוקה-קולה וביצה עין". העלות: 350-500 שקל.

מעצבת שמלות הכלה והערב מיכל אטיאס תופרת לילדים ולמבוגרים תחפושות "שאי-אפשר להשיג בחנויות", כפי שהיא מגדירה. תחפושות כאלה הן פרי של דרישות מיוחדות בהן פארה פוסט, דמותה של לילו מהאלמנט ה-5 והכוכב התורן: מועמר קדאפי.

לדבריה, "מידת ההשקעה של המתחפשים באה לידי ביטוי בדרישות לבדים מיוחדים ולתוספות שנתפרות ביד כמו אבני סוורובסקי. המוטו המנחה הוא שלא תהיה עוד תחפושת כזו כאשר חלק מהלקוחות גם מכינים יותר מתחפושת אחת לכל מסיבה, בהם בעיקר בני-נוער".

מה עוד הולך? תחפושות זוגיות של סוהרת ואסיר, או יו הפנר ושפנפנה, ותחפושות קבוצתיות כמו נערות הטבע האירופיות בהשראת הפרסומת של מולר. העלות: 150-500 שקל.

תחפושות פורים
 תחפושות פורים

השכורות: רוזנת ליום אחד

ענף השכרת התחפושות פונה לקהל המבוגרים בעיקר, והמחירים, הנתונים למידת ההתלהבות וההשקעה, מגיעים למאות שקלים: במחסני לב הוותיקים www.lev1.co.il משכירים תלבושות שמעוצבות ונתפרות במקום ואשר שימשו בתיאטרון. כך למשל בגדים תקופתיים, תלבושות של אייקונים כאלביס פרסלי ועוד. מחירים: 100-500 שקל.

בסטודיו "הכול דבש" מושכרות תחפושות בהן שמלות תקופתיות (שנות ה-50) ותרבותיות (סינית או אפריקאית), לצד בגדים מנצנצים ששימשו בתוכניות טלוויזיה. מחירים: מ-150 עד 700 שקל לשמלה מקורית שנלבשה בתוכנית "רוקדים עם כוכבים".

באתר של אילנה ארצי, www.costume.co.il, מוצעות מגוון תחפושות להשכרה ב-60% ממחיר קנייה. למשל: פיית הקסמים ב-130 שקל (220 שקל לקנייה), אשת העטלף ב-120 שקל (200 שקל לקנייה), שמלת רוזנת ב-220 שקל (400 שקל לקנייה).

תחפושות פורים
 תחפושות פורים

הקנויות: המחירים יורדים

כ-600 אלף תחפושות יימכרו במהלך החג בישראל - כך מעריך מנכ"ל רשת כפר השעשועים, אריק גביזון. היקף הענף עומד על 60 מיליון שקל, שכמעט מחציתו מוקדש לאביזרים.

טווח המחירים בכפר השעשועים 50-350 שקל. ככל שמתקרבים למועד החג יורדים מחירי התחפושות עד כדי מחצית, כך שהורים שהתמהמהו עם הרכישה יכולים למצוא תחפושת בעסקה משתלמת.

מצד שני, חלק מהמלאי, ובעיקר הלהיטים (דמויות "בייבלייד" או דמויות מהפסטיגל) אזל בחנויות רבות. כך שאם הילדים שלכם מוכנים להתפשר - תרוויחו.

לדוגמה, ברשת הפנינג מצאנו תחפושות שוות, במבחר דל אמנם, אך ב-50% הנחה: דמויות "מלחמת הכוכבים" - יודה ודארט ויידר ב-140-150 שקל אחרי הנחה, או שמלת פייטים "הלו קיטי" ב-85 שקל.

המחירים המקוריים בכפר השעשועים ירדו בחלק מהתחפושות, וגם ברשת טויס אר אס המחירים ירדו: גורמיטי ב-100 שקל במקום ב-120 שקל, טינקרל בל מאירה ב-90 שקל במקום ב-140 שקל, שודדי הקריביים ב-130 שקל במקום ב-150 שקל, ומלכת הלבבות ב-120 שקל במקום ב-160.

גם השנה, חובבות נסיכות דיסני שמתקשות לבחור ימצאו את הרעיון הנחמד של תחפושת מתחלפת בטויס אר אס (שלגיה מצד אחד והיפיפייה הנרדמת מצד שני). אמנם לא מדובר ברעיון חדש, אבל הוא מאוד מאוד מוצלח, כאשר בכל אחד מהצדדים מתקבלת שמלה מושלמת, מהודרת וגם נוחה מאוד. 140 שקל במקום ב-160 שקל.

בין המגוון הגדול שבפיראט האדום תחפושות מיובאות של Disguise. מדובר בתחפושות מושקעות ומקסימות לבנים ולבנות (40-150 שקל). באימג'ינריום מבחר מצומצם של תחפושות: מ-90 שקל לשלד ועד 170 שקל לאביר או לנסיכה.

ברשת מקס סטוק תחפושות רבות גם משנה שעברה, ולפיכך בהנחות: תחפושות של חיות לפעוטות ב-40 שקל, נסיכות ב-50-80 שקל, קליאופטרה ב-100 שקל ועוד. גם בחנויות פרטיות - בדרום תל-אביב למשל (באזור כפר-גלעדי-מטלון) שלל תחפושות ואינספור אביזרים.

רקדנית פלמנקו ספרדייה היא תחפושת מבוקשת בקרב בנות 9-10, שמאסו בנסיכות אך עדיין מחפשות מראה זוהר ומיוחד, שגם נותן להן לגיטימציה להתאפר ולנעול נעלי עקב שחורות (100 שקל). פייסטה צעצועים ותחפושות מציעה שמלה מקסימה של רקדנית כזאת ב-100 שקל.

תחפושות פורים
 תחפושות פורים