"לפנינו שנתיים קשות בנוגע לאספקת הגז הטבעי לישראל"

שר להכנת הסביבה גלעד ארדן ובכירים במשרדו תוקפים בחריפות את שר התשתיות עוזי לנדאו ■ ארדן: "הדרישה לשינוי בסל הדלקים שנכפה עלינו גורם למפגעים סביבתיים"

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, תוקף היום (א') את השר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו: "הדרישה לשינוי בסל הדלקים שנכפה עלינו גורם לצערי למפגעים סביבתיים ופוגע בבריאות הציבור", נאמר במכתב ששלח.

ארדן אף ציין כי נדהם לשמוע את טענותיו ולפיהן, גורמים סביבתיים ובהם הוא עצמו מעכבים הקמת תחנת כוח פחמית באשקלון. "אילו משרד התשתיות היה שוקל עוד בשלב התכנון של התחנה את ההשלכות השליליות של הקמת תחנת כוח פחמית נוספת בישראל ולא מתעלם מהן - ניתן היה להקים את התחנה כבר לפני זמן רב", תקף ארדן. "עד היום לא הוגשה כלל למוסדות התכנון בקשה להקמת תוכנית דו-דלקית באשקלון. כשאתה מאשים אחרים בעיכוב, אני מציע שתבדוק ראשית את משרדך, שהוא הגורם היחיד שמעכב אותה כעת".

ארדן כתב עוד כי "כישלונו רב השנים של משרד התשתיות, בשיתוף משרד האוצר, לקדם את ההתייעלות האנרגטית בישראל ואת פיתוח האנרגיות המתחדשות, החזיר אף הוא מגוואטים רבים מאוד של חשמל נקי ממשק האנרגיה - דבר שהיה יכול לסייע מאוד ברגעי משבר כמו אלו שחווינו בשבת האחרונה".

צרות צרורות

"לפנינו שנתיים קשות של חוסר ודאות בנוגע לאספקת הגז הטבעי לישראל. בלי הגז הטבעי, אנחנו חוזרים בקלות למצב שהיה כאן לפני עשר שנים מבחינת זיהום סביבתי", מתריעים בכירים במשרד להגנת הסביבה.

בסוף השבוע נעתר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לבקשתה של חברת החשמל לאפשר לה לייצר חשמל באמצעות שריפת מזוט, וזאת בעקבות השיבושים באספקת הגז הטבעי מקידוח ים תטיס. עם זאת, בלשכתו של ארדן הבהירו כי מדובר באישור קצוב ל-12 שעות בלבד וכי בכל מקרה הוא אינו "צ'ק פתוח לזיהום סביבתי": "במשך שנים חברת החשמל הייתה רגילה לשרוף דלקים מזהמים בזמני תקלה ללא כל התייחסות להשפעות הבריאותיות והסביבתיות, ועתה עליה להבין שכללי המשחק השתנו. אין יותר צ'ק פתוח לזיהום סביבתי רק כי מדובר בדרך זולה יותר לייצור חשמל".

בכירים במשרד להגנת הסביבה העריכו היום כי עד תחילת אספקת הגז הטבעי מקידוח תמר, בראשית 2013 "יהיו לנו שנתיים של צרות צרורות. במאה ה-21 תחנות כוח לא אמורות לשרוף מזוט כדי להפיק חשמל. כדי לשרוף מזוט, על התחנות האלה לעשות התאמות של פילטרים ועוד אמצעים שעלותם הכוללת היא מאות מיליוני שקלים", אמר ל"גלובס" בכיר במשרד.

בכירים במשרד הדגישו כי לא יחשפו את המשק למצב של שיבושים באספקת החשמל. "איננו רוצים לפגוע במשק, אך נגביר את הפיקוח ונבחן כל חלופה אפשרית לפני שנאשר שימוש בדלקים מזהמים", אמר גורם בכיר.