המועמדת יחימוביץ'

יחימוביץ' לא ממש הצטיירה כידידת ההיי-טק מאז שנכנסה לפוליטיקה הישראלית ולכנסת

כאזרח ישראלי מודאג וכאיש היי-טק אני מוצא זווית מעניינת למועמדותה של הח"כית שלי יחימוביץ', שלא ממש הצטיירה כידידת ההיי-טק מאז שנכנסה לפוליטיקה הישראלית ולכנסת. היא הצליחה לכפות על ההיי-טק את תיקון 24, המיותר והאנכרוניסטי, לחוק הגנת השכר. מלחמתה הנחרצת במעסיקים ובבעלי ההון הביאה אותה למסקנה שגם בהיי-טק מנצלים עובדים, מה שגרם לה לקרוא מעל אתר האינטרנט שלה ל"פועלי כל עולם ההיי-טק" להקים איגוד עובדים, וכן: "תתחילו לספור שעות נוספות כדי לא להיחשב עבריינים. עובדי ההיי-טק לוקחים איתם את העבודה הביתה, עושים שיחות ועידה על חשבונם ועל חשבון זמנם הפרטי. מנהלי היי-טק שואלים אותי מדוע הם צריכים לשלם אם העובד רוצה לעבוד מהבית. יש כאן שיעבוד שמקורו בשכר הגלובלי שהעובד מקבל כיום".

הח"כית יחימוביץ' תמכה בהפגנות האלימות של בריונים חרדים נגד אינטל בירושלים בטענה המופרכת, שאינטל מכריחה את עובדיה היהודים לעבוד בשבת. עד היום נמצאת שם הכותרת המודגשת: "חה"כ שלי יחימוביץ' קוראת לחילונים: הפגינו נגד אינטל". בנוסף, ביוני 2010 הייתה יחימוביץ' בין הח"כים שיזמו הצעת חוק הדורשת שחברות שמבקשות תקציבים מהמדען הראשי יוכיחו שהן אוכפות את חוקי העבודה כפי שנקבעו בתיקון 24 לחוק הגנת השכר. מכשול מיותר נוסף בדרך החתחתים של חברות היי-טק המבקשות סיוע מהמדינה.

נוכח כל האמור לעיל, אולי תופתעו לקרוא שאני דווקא חושב שח"כית שלי יחימוביץ' היא מועמדת ראויה. היא הוכיחה את עצמה כפרלמנטרית חרוצה, כאשת עקרונות וכמי שיצאה למלחמות חורמה כנגד שחיתויות הממסד. הבעיה שלי היא הרפלקס המותנה שלה להילחם במעסיקים, כפי שהוכח במלחמותיה המיותרות בהיי-טק הישראלי. לשיטתה, חברת סטארט-אפ שעובדיה עובדים קשה חייבת להיות חברה שמנצלת את עובדיה. מפעל כמו אינטל, שנחשב לאחד המעסיקים הגדולים והנדיבים במשק הישראלי (עובדיו מדרגים אותו מדי שנה כאחד ממקומות העבודה המועדפים בישראל), הוא מעסיק נצלן ואכזר משום שהוא נאלץ להעסיק אנשים במשמרות גם בשבת.

אני מעוניין לדעת מהי דעתה של חברת הכנסת יחימוביץ' על ההיי-טק הישראלי. מה היא חושבת על התעשייה שמהווה מנוע צמיחה משמעותי של כלכלת המדינה, המעסיקה עשרות אלפי עובדים ומייצרת במעגלים שסביבה עוד עשרות אלפי מקומות עבודה? האם הח"כית יחימוביץ' מוכנה להכיר בכך שבתמורה לעבודה קשה אנשי היי-טק רבים מסוגלים לאפשר לעצמם רמת חיים סבירה במדינה קשת יום? האם כיו"ר מפלגת העבודה מתכוונת שלי יחימוביץ' גם לתמוך ולתרום לקידומו של ההיי-טק הישראלי, או שמא היא תמשיך ממרומי משרתה החשובה במאבקים השוחקים?

בשבוע שעבר שלחתי לחברת הכנסת יחימוביץ' מייל עם כמה שאלות לגבי התייחסותה להיי-טק הישראלי. באם תרצה, היא מוזמנת להרים את הכפפה ולספר לכולנו, עשרות אלפי מצביעים פוטנציאליים, מה היא חושבת על המקצוע שלנו ואיך, אם בכלל, היא מתכוונת לעזור לנו לקדם את ההיי-טק הישראלי אל תוך המאה ה-21.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.