שינוי באינטרסים: ישראל לא תקנה הגז מעזה מרין

הגז הטבעי במאגר ישמש להפעלת תחנת הכוח הפועלת בעזה ■ נבדקת האפשרות להזרים את הגז דרך אסדת הקידוח והצנרת של ים תטיס ומשם לאשקלון ולרצועה

הגז הטבעי במאגר עזה מרין מיועד עבור תושבי רצועת עזה ולישראל אין כוונה לרכוש אותו, כך נודע ל"גלובס". הכוונה היא כי הגז הטבעי ישמש להפעלת תחנת הכוח הפועלת בעזה ומספקת כיום כמחצית מתצרוכת החשמל של הרצועה.

נבדקת האפשרות להזרים את הגז מעזה מרין דרך אסדת הקידוח והצנרת של ים תטיס ומשם לאשקלון ולרצועה. מאחורי ההצעה הישראלית עומדים, בין היתר, שיקולים ביטחוניים, הנובעים מחשש מהשימוש שיכול החמאס לעשות בסולר שמשמש כיום להפעלת תחנת הכוח ברצועה.

גיבוי לגז המצרי

המרוויחה העיקרית מהסבת תחנת הכוח מסולר לגז טבעי תהיה הרשות הפלסטינית, שצפויה לחסוך מהמעבר כ-100 מיליון דולר בשנה.

כפי שנחשף שלשום ב"גלובס", פנה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחרונה ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בהצעה לדון במשותף בפיתוח מאגרי הגז נועה ועזה מרין. מאגר נועה, המכיל כ-8-7 מיליארד מ"ק (BCM) יכול לשמש את ישראל לגיבוי וכתחליף לגז המצרי, במקרה שהזרמתו לא תחודש. מאגר עזה מרין, המכיל כ-30 BCM, מיועד לספק את צורכי החשמל של 1.5 מיליון התושבים ברצועת עזה.

כיום מקבלים תושבי הרצועה כ-44% מתצרוכת החשמל שלהם מחברת החשמל הישראלית וכ-50% מיוצרים על-ידי תחנת כוח קטנה הפועלת בעיר עזה. יתר החשמל מסופק על-ידי מצרים. תחנת הכוח בעזה, שנבנתה על-ידי תאגיד אנרון האמריקני, היא בעלת הספק של 140 מגוואט.

התחנה נמצאת כיום בבעלות חברת CCC של משפחת חורי הפלסטינית ושותפים, בהם פאדיקו וקרן ההשקעות של הרשות הפלסטינית (PIF). כיום מופעלת התחנה באופן חלקי באמצעות סולר שרוכשת הרשות מבית הזיקוק של פז באשדוד.

הסבת התחנה לגז טבעי תחייב בנייה של מערכת הולכה שצפויה להימשך שלוש שנים, אך היא תביא לחיסכון כספי ניכר לרשות. החמאס השולט ברצועת עזה אינו מעורב באופן רשמי בתהליך ייצור החשמל ואספקתו לאוכלוסייה. עד לפני שנה שילם האיחוד האירופי עבור הדלקים שנרכשו מפז, אולם כיום נושאת הרשות במלוא ההוצאה.

הרשות אינה מצליחה לגבות תשלומים עבור החשמל שהיא מספקת לתושבי עזה באמצעות תחנה הכוח, כך שכמעט כל עלויות הדלקים לתחנת הכוח מיתרגמות להפסד כספי. התושבים מצדם סובלים מהפסקות חשמל ממושכות, בגלל השימוש החלקי שעושה הרשות בתחנה.

בלי גבייה אפקטיבית

תחנת הכוח בעזה היא היחידה בבעלות פלסטינית, אולם כפי שנחשף ב"גלובס", מתכוונים יזמים פלסטינים להקים תחנת כוח נוספת בג'נין. התחנה הנוספת תהיה בהספק ראשוני של 200 מגוואט, אך מתוכננת לגדול בהדרגה ל-600 מגוואט. כיום מספקת חברת החשמל את מלוא צריכת החשמל של תושבי הגדה המערבית הפלסטינים.

הרשות הפלסטינית היא הלקוח הגדול ביותר של חברת החשמל, האחראי ל-7% מכלל מכירות החשמל, בהיקף כולל של למעלה ממיליארד שקל. הקמת תחנת הכוח הנוספת בג'נין תאפשר לחברת החשמל לדחות את הצורך בהקמת תחנות כוח נוספות, בעלות של מיליארדי שקלים.