ח"כ אזולאי נגד נתניהו: "מסע ההכפשות נגד ועדת הפנים צריך להיפסק"

תרעומת בוועדה על רמיזות רה"מ ולפיהן הוועדה מעכבת הדיונים ברפורמת חוק התכנון והבנייה

חברי הוועדה המשותפת לנושא הרפורמה בחוק התכנון והבנייה הביעו פליאה על רעיון רה"מ להקים וד"לים (ועדות דיור לאומיות), בהשראת הוול"לים של שנות ה-90, וזאת לאור העובדה שאת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה יזם נתניהו עצמו. בוועדה אף הביעו תרעומת על הביקורת שהשמיע נתניהו על עיכוב בדיוני הוועדה בסעיפי הרפורמה.

"יש טענה שאנחנו מעכבים את הדיונים", אמר אזולאי. "את חוק התכנון הנוכחי, שקיים מאז 1965, לקח שבע שנים לחוקק, ואנחנו נדרשים לקיים דיונים בשבעה שבועות. אני לא אתן ידי למהלכים. קצב הדיונים בסעיפים השונים ישתנה בהתאם לסוגיות שהם מעוררים. כשרציתי להוסיף עוד דיון כך שיהיו שני דיונים בשבוע הייתה התנגדות רבה של חברי הכנסת. הצעתי לפצל את מרכיב התכנון ממרכיב הרישוי ברפורמה והממשלה התנגדה בכל תוקף".

חבר הוועדה המשותפת, ח"כ דב חנין (חדש), תקף אף הוא את ההצעה החדשה של נתניהו. "הוועדה מקיימת כאן עבודה רצינית ומקצועית ואנחנו עוסקים כאן במהפכה שלמה", אמר. "אני רוצה להגיד לנתניהו שבמקום הזה לא מבזבזים זמן, אלא עוסקים בתשובות אמיתיות לשאלות אמיתיות. ראש הממשלה לא היה בדיון אחד של הוועדה ואם הנושא הזה כל כך חשוב לו, מדוע הוא לא מטריח עצמו לבוא לכאן ולראות בעצמו איך זה נראה? העולם שלו בנוי על ספינים. קצה נפשו של נתניהו בדמוקרטיה, קצה נפשו בדיונים בכנסת כי זה לוקח זמן, וכשהוא מדבר על ביורוקרטיה הוא מדבר על זכותם של אנשים להגן על חייהם. אלא שזה לא ביורוקרטיה, זה דמוקרטיה ועל זה לא נוכל לוותר".

שאמה מגונן

יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), נחלץ להגנתו של נתניהו: "לא זיהיתי אצלו הקנטה כלפי ועדת הפנים. יש מידה מסוימת של אכזבה בדבריו, אבל הוא לא הטיל אשם בוועדה. נתניהו הוא אבי הרפורמה, זו לא הצעת חוק פרטית של אף אחד והוא מאמין בה והיא אמורה להסדיר את נושא התכנון בישראל, אבל בעיית מחירי הדיור היא לא רק בעיה כלכלית, אלא בעיה חברתית. לכן נתניהו רוצה פתרון בדחיפות, להשמיט כל חסם של ביורוקרטיה ולא בשביל להחליש ועדות בכנסת. הוו"דלים הם הזריקה לווריד להשפעה על מחירי הדיור שתחתם נאנק הציבור".

מיכל מרגלית

"החלטתי לכנס את מסיבת העיתונאים כדי להגיד שמסע ההשמצות נגד הוועדה צריך להיפסק, ואני כאות מחאה מודיע שבשבוע הבא, באופן חד-פעמי, לא אכנס את הוועדה". כך אמר היום ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), יו"ר הוועדה המשותפת (פנים וכלכלה) לנושא הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, בהתייחס להצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול להביא לאישור הממשלה תוכנית "עוקפת ביורוקרטיה", שבמסגרתה ייבנו תוך שנה וחצי עשרות אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ תוך האצת הליכי התכנון.