ביום שבו יהיה חסר לישראל גז

מ"לוויתן" תצמח הישועה: המתקן שיותקן בו ייתר את מה שמציעים חסידי הגז הנוזלי

הגז המצרי איננו. הגז הישראלי מקרטע. עד מהרה זעקו הכותרות: "ישראל מנותקת מגז". ובכן, לא משבר ולא קטסטרופה. ישראל ניצבת לכל היותר מול מחסור זמני בגז טבעי. הפתרונות לבעיה מורכבים, אבל מורכבות מעולם לא הרתיעה עיתונאים בעלי דעה נחרצת שאינה מגובה בהבנה מקצועית. בתוך ימים ספורים כבר נמצאה התשובה האולטימטיבית: הקמת מתקן לקליטת גז טבעי נוזלי (LNG). המתקן בעל השם הקליט הזה, הנוזל באלגנטיות על הלשון, הוא "הצעד האחד שיבטיח עצמאות אנרגטית לישראל", כמאמר אחד הפרשנים.

אז הנה העובדות: ראשית, כמות הגז המרבית שיכול לספק מתקן LNG מוגבלת מאוד ורחוקה מלמלא את צורכי המשק. שנית, מחירו של הגז המיובא גבוה עד פי שלושה מזה שדורשים הספקים המקומיים.

הנקודה האחרונה היא גם החשובה מכול:

שוק ה-LNG העולמי מתחלק בין מדינות המייבאות גז נוזלי (באמצעות מתקני גיזוז) ומדינות המייצאות אותו (באמצעות מתקני הנזלה). מדינה שמייבאת גז נוזלי (במחיר מופקע) ומייצאת גז נוזלי (במחיר זול) בו-זמנית עדיין אין. אבסורד כזה מסוגלת לייצר רק מדינת היהודים.

איך זה יקרה? הנה ההסבר: בעתיד הקרוב תצטרך ישראל להקים מתקן לייצוא גז טבעי עבור כמויות הגז הנמצאות במאגר "לוויתן", מה שמייתר את הצורך במתקן הקליטה שמציעים חסידי הגז הנוזלי (אלא אם כן יתעקש איזה חכמולוג מקומי לייבא גז במחירים אסטרונומיים).

באחד הכנסים הבינלאומיים האחרונים נשאל מנכ"ל של אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם מה דעתו על היוזמה הישראלית. "חשבתי שהיהודים יותר חכמים", השיב. אולי הוא פשוט לא חשב מספיק.