ממשלת יפן מתכננת: חבילת סיוע לשיקום הכלכלה

אזור האסון (מחוז Tohoku) אחראי לכ-8% מהתוצר המקומי הגולמי של יפן ■ חברות יפניות רבות הודיעו ביומיים האחרונים כי הן סוגרות באופן זמני את מפעליהן באזור

ממשלת יפן מתכננת חבילת הוצאות גדולה לשיקום הכלכלה, בעיקר בחלקו הצפוני של האי שנפגע מרעידת האדמה הקטלנית וגלי הצונאמי שהגיעו בעקבותיו, כמו גם רעידות המשנה הרבות שפגעו במדינה. עם זאת, החוב של הכלכלה היפנית (בעיקר כלפי משקי הבית המקומיים) הוא גדול מאוד עוד לפני האסון כך שמרחב התמרון של הממשלה מצומצם.

על-פי הערכות יפן עשויה בינתיים להקצות כ-200 מיליארד ין (2.4 מיליארד דולר) מהתקציב שנותר לשנת התקציב הנוכחית (מסתיימת ב-31 במארס) לצורך הבראת הכלכלה.

אזור האסון (מחוז Tohoku) אחראי לכ-8% מהתוצר המקומי הגולמי של יפן. האסון, הסגירה של כורים גרעיניים, תחנות כוח ודלק ומפעלים רבים צפוי לפגוע בתמ"ג היפני בחודשים הקרובים אולם צפוי גם לתמוך בהאצת הצמיחה לאחר מכן, כשמאמצי השיקום יתרמו את שלהם. כך מעריכה האנליסטית אליסיה אוגאווה בראיון לבלומברג.

"עם זאת, חבילת הוצאות נוספת זה הדבר האחרון שממשלת יפן צריכה עכשיו, אבל אין להם ברירה כך שהם יאלצו להנפיק אגרות חוב נוספות", אמרה.

חברות יפניות רבות, ביניהן טויוטה, הונדה וסוני, הודיעו ביומיים האחרונים כי הן סוגרות באופן זמני את מפעליהן באזור האסון.

רשויות הגרעין ביפן התריעו הלילה (א') על תקלה חמורה נוספת בכור גרעיני שני בפוקושימה, בעקבות אסון הצונאמי ורעש האדמה החזק שפקד את האזור. על פי דובר הממשלה יוקיה אדנו, ייתכן שחלה התכה חלקית בכור ונבחנת אפשרות של הכרזה על מצב חירום גרעיני. מבדיקה במקום התברר כי מערכת הקירור של הכור הפסיקה לעבוד וקיים חשש להתפוצצות.

עד כה פונו מבתיהם יותר מ-170 אלף תושבים המתגוררים סמוך לאזור בשל התקלות. כמו כן גדל החשש כי מספר האנשים שנפגעו מהקרינה הרדיואקטיבית בכור הגרעיני עלול להגיע ל-160. על פי הדיווחים מיפן, הגיעו לבתי החולים באזור תשעה בני אדם אשר סובלים מתסמינים העשויים להעיד כי נפגעו מהקרינה. עם זאת מנסים במדינה להרגיע את הבהלה ואומרים כי הקרינה הרדיואקטיבית פוחתת. במקביל נמשכים מאמצי החילוץ והניסיונות לאתר עוד לכודים בחיים. עד כה דווח ביפן על כ-1,800 הרוגים וכ-10,000 מוגדרים נעדרים. יותר מ-140 אלף תושבים פונו מבתיהם בשל נזקי האסון.