מעצמה פיננסית? ברקליס משיק מרכז מו"פ פיננסי בישראל

שר האוצר באירוע הכרזת הקמת המרכז: "יום משמעותי לכלכלת ישראל" ■ סטנלי פישר: "זו התחלה של תהליך של פיתוח ישראל כמרכז מו''פ בתחום קצת שונה מתחום ההיי-טק"

"זה בהחלט יום משמעותי לכלכלת ישראל. לפני מ-30 שנה חברה בשם אינטל החליטה להקיםן בישראל חטיבה קטנה של 20 מדענים. התוצאה הייתה שבעקבותיה באו חברות היי-טק גדולות מאוד וישראל הפכה למרכז העולמי של מו''פ לתעשייתה היי-טק הבינלאומי". כך אמר היום (ב') שר האוצר יובל שטייניץ, באירוע הכרזת הקמת מרכז מו''פ של בנק ההשקעות האנגלי ברקליס.

"היום אחד הבנקים החשובים בעולם מגיע לישראל כדי להקים מרכז מו''פ של 200 מדענים לטכנולוגיות מיועדות לבנקאות בפיננסים. אין לנו ספק שמדובר בצעד ראשון ובעקבותיו יבואו בנקים אחרים. אין לנו ספק שזה פתחו של עידן חדש שמטרתו להפוך את ישראל למרכז של מו''פ לטכנולוגיות פיננסיות", אמר שטייניץ.

סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, פנה למנכ''ל ברקליס ואמר: "זה מהלך חשוב לברקליס, אחרת, ברקליס לא היו מגיעים לכאן. אבל זה חשוב גם לנו משום שהאירוע של היום הוא התחלה של תהליך של פיתוח ישראל כמרכז מו''פ בתחום קצת שונה מתחום ההיי-טק הקלאסי שלפחות עד כאן רשמנו הצלחה".

"כשמסתכלים על יצוא הסחורות, קצב הגידול הוא איטי אבל כשמסתכלים על יצוא שירותים אנו רואים קצב גידול מהיר יותר. מדובר במצב של WIN-WIN, הראשון לחברות שמגיעות וה-WIN השני למדינת ישראל - אנו מביאים את העולם הגדול לכאן. אין ספק שהדבר הזה יהפוך לדבר הרבה יותר גדול. אם הצעד המתוכנן הבא שלכם הוא לפתוח סניפים ולספק שירותים, אז הקשר בינינו יהיה הדוק יותר-אנו נפקח עליכם".

"בשלבים הראשונים זה גורם הרבה נזק למשק היפני. עם זאת, מצד שני, האירוע מחייב להתחיל לבנות מחדש חלק גדול של התשתית המדינה. לכן הצמיחה של יפן צפויה לעלות. אבל אני לא רוצה להיכנס לפרטים", אמר פישר בתגובה ראשונית לאסון ביפן.

"השלכות הכלכליות הישירות בחינה ראשונית לא נראות כבדות משקל. היצוא הישראלי ליפן מבוטח וגם החלק הלא מבוטח רובו המכריע ישאר. ההשלכות הן יותר עקיפות. העולם כולו נמצא בהתאוששות ממשבר כלכלי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השניה. אנו חלק מהעולם בהתאוששות שלנו תלויה גם במה שקורה בעולם. העלייה במחירי הנפט והמהומות במזרח התיכון ועכשיו הצונאמי הם אירועים שעלולים להטיל צל על התאוששות הגלובלית. גם אם ההשלכות הישירות לא דרמטיות, יש להמתין לראות מה ההשלכות העקיפות. עדיין מוקדם לקבוע", הוסיף שטייניץ.