ניתוח "גלובס": הריכוך בתוכנית "50 אלף דירות" של נתניהו

הערכות: בקשתו של אטיאס להנחה של 50% בקרקעות המינהל הוסרה מסדר היום כחלק ממאבקי הכוח שבין משרד האוצר למשרד השיכון

אתמול (ב') אישרה הממשלה את מתווה תוכנית החירום להאצת הבנייה של ראש הממשלה. היום, במבט מעמיק בעיקרי התוכנית שאושרה לעומת ההצעה שחשף ראש הממשלה בשבוע שעבר ניתן למצוא כמה הבדלים מעניינים. חלק מהשינויים שנעשו בתוכנית אינם מהותיים, בעוד אחרים מעלים סימני שאלה.

בתוכנית המקורית נכתב בפירוש כי תוכניות לה"ב (תוכניות להאצת הבנייה) יגברו על כל תוכנית אחרת מלבד תמ"א 35, בעוד התוכנית החדשה מרככת סעיף זה וקובעת "מתן עדיפות תכנונית לתוכנית שבטיפול הוועדה על תוכניות אחרות תוך שמירה על מסגרות התכנון הלאומי".

אצבע על הדופק

האם מדובר בשינוי שמטרתו להרחיב את התוכניות בהן יהיה על הוד"לים להתחשב, או דווקא להיפך? ימים יגידו. אולם אין ספק ששינוי סעיף זה פותח את הדלת לפרשנות העלולה להוות עוד מחסום ביורוקרטי.

המאבקים בין משרדי הממשלה באים לידי ביטוי גם בשינויים שהוכנסו לתוכנית. משרד האוצר, שרוצה אצבע על הדופק, מקבל בנוסח החדש אזכורים רבים שלא הופיעו במקור. כך למשל, הדוח שעתידים להעביר מנכ"ל משרד השיכון ומנהל מינהל מקרקעי ישראל בדבר שיווקי קרקע היה אמור להימסר לשר השיכון. בתוכנית החדשה, עותק מהדוח יגיע גם לממונה על התקציבים במשרד האוצר.

בנוסף, גם במקומות בהם הוזכר שר השיכון, כמו למשל בסעיף הקובע כי הוא זה שיגבש מתכונת חדשה ויעדים לביצוע, נוסף גם שר האוצר במפורש לצד משרדי ממשלה הנוגעים בדבר. לא מן הנמנע שגם העובדה שבקשתו של אטיאס למתן הנחה של 50% בקרקעות המינהל במסגרת מכרזי מחיר למשתכן שהייתה אמורה לעלות אתמול לדיון, הוסרה מסדר היום כחלק ממאבקי הכוח שבין משרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון.

שינויים נוספים בין התוכניות מעידים על כך שגם לוחות הזמנים זכו להתייחסות נוספת. חלק מלוחות הזמנים שהופיעו בטיוטה הראשונית שונו. כך למשל,

בסעיף המתייחס להתייעצות של נציגי הממשלה בוועדה טרם הגשת התוכנית למוסד התכנון.

במקור נכתב כי נציג המשרד יהיה חייב לעשות זאת תוך 14 יום, אחרת "יפנה יו"ר הוועדה ליועץ חיצוני, וחוות דעת נציג המשרד לא תישמע". בנוסח החדש לא נקבע לוח זמנים מפורש, ובמקום זאת נכתב כי "יש לקבוע תהליכי התייעצות".

יותר ירוקה

לתוכנית גם נוסף הסבר שמציין במפורש שמדובר בקידום בזק של הרפורמה בתכנון ובבנייה התקועה. "תכליתה של הצעת החלטה זו לשמש כמסגרת זמנית, קצרת טווח, ליצירת מלאי תכנוני זמין לבנייה של תכניות למגורים, זאת עד לכניסתו לתוקף ולפעילותו המלאה של חוק התכנון והבנייה החדש".

חשוב לציין שינוי נוסף, שללא ספק ישמח את הארגונים הירוקים. בטיוטה נכתב כי "הוועדה רשאית להחליט בדבר הכנת תסקיר מקוצר להשפעה על הסביבה, או בדבר אי קיום צורך בתסקיר כלל". הסעיף אינו מופיע בתוכנית החדשה.

עוד נקבע, כי התוכניות שיזכו להיכנס לרשימת לה"ב יהיו רק בנייה למגורים אותן הגישה המדינה. בפירוט הקריטריונים מוסבר כי יהיו אלה תוכניות הכוללות 200 יחידות דיור ומעלה, תוכניות עם היתכנות למימוש, כאלו שכבר הוחל בהן הליך תכנון משמעותי ושיתרמו להגדלת ההיצע באזורי ביקוש.

שר השיכון, יחד שרי הממשלה הרלוונטיים, אמור להיות זה שיכריע אלו תכניות יעמדו בקריטריונים הללו תוך 14 יום. התוכנית לא מציינת מי השרים הרלוונטיים. כמו כן, לא מצוין זמן להכרעה זו. מלבד הקריטריון של כמות יחידות הדיור, כל השאר פתוחים לפרשנות.

הסופרטנקר
 הסופרטנקר