האישה הראשונה של יפן

הדבר הכי המרתק באישיותו של ראש הממשלה נאוטו קאן הוא רעייתו נובוקו קאן

כמה קווים לדמותו של המנהיג שאמור להרגיע את היפנים, שנעשו, בניגוד להרגלם, מודאגים וביקורתיים אחרי אסון הטבע הנורא שניחת עליהם והאיום המוחשי של קרינה רדיואקטיבית, שעשויה להיות קטלנית - תלוי בכיוון הרוח ובמאמצים לבלימת התלהטות הכורים הגרעיניים בפוקושימה, 240 ק"מ מצפון לטוקיו.

הדבר המרתק ביותר כנראה באישיותו של ראש הממשלה נאוטו קאן הוא רעייתו נובוקו קאן, קרובת משפחה רחוקה שלו. נובוקו, שבמפלגת השלטון ביפן מכנים אותה בחיבה "הילארי היפנית", היא אכן בעלת השפעה פוליטית עקיפה, אבל היא אינה מזכירה את הילארי קלינטון הפעלתנית והשאפתנית. אילו היפנים הכירו את סוניה פרס, היא הייתה זוכה אולי לכינוי "סוניה היפנית".

כל שלוש הנשים מילאו תפקיד-מפתח בקריירה הפוליטית המוצלחת של בעליהן. במקרה של נאוטו, נוצר הרושם שהיא עמוד השדרה של בעלה, שאינו אישיות חזקה וכובשת במיוחד. נובוקו בת ה-64 מעולם לא שאפה להיות יותר מעקרת בית כשנישאה, ב-1971, לנאוטו, כיום בן 63, בוגר תואר ראשון בלימודי בפיזיקה.

היא אינה סובלת גינוני טקס ושטויות. לפני כמה שנים, כשבני הזוג הופיעו בתוכנית ראיונות טלוויזיונית, הם הודו שהם מתקוטטים כמה פעמים בשבוע, מילולית כמובן. "הוא יודע להתווכח בפרלמנט כי אימנתי אותו בבית", אמרה נובוקו. באותה הזדמנות היא סיפרה שהיא גם האחראית לאופנת הלבוש של בעלה. "הוא טוב בנאומים, אבל חסר תקווה בכל הנוגע לבגדים. הוא לובש כל מה שהוא מניח עליו את היד", היא סיפרה. הודות לנובוקו, ראש הממשלה לעתיד זכה ב"פרס המתלבש הטוב בותר" לשנת 1996, בזמן שכיהן כשר הבריאות.

זו הייתה השנה הגדולה בקריירה של נאוטו קאן, בעיקר בזכות נובוקו. מי שכיהן כשר בריאות די עלום שם הפך לפתע לגיבור לאומי. מה קרה? נובוקו שכנעה את בעלה לקחת אחריות מלאה לטיוח הממשלתי של פרשת מנות דם נגועות בנגיף HIV, שגרמו את מותם של כמה חולים שקיבלו אותן. הופעתו של נאוטו בשידור לאומה הפכה אותו בן לילה לגיבור העם, שרגיל לטיוחים של פוליטיקאים, וזאת בניגוד לדימוי המתנצל של המדינאים היפנים בחו"ל. כוכבו דרך בבת אחת, עד שכעבור שנתיים יכול היה לפרוש ממפלגת השלטון הנצחית דאז של הפוליטיקה היפנית, המפלגה הליברל-דמוקרטית, ולהצטרף למפלגה הדמוקרטית, שנחשבה אופוזיציה נצחית במדינה שנשלטת על ידי ביורוקרטיה וסיעות מתחלפות במפלגת השלטון.

מאז, הצליח נאוטו קאן, שנחשב פוליטיקאי אפרורי וצייתן שחושש מאשתו, לטפח את הכריזמה שלו. התקשורת דיווחה ב-1998 על רומן מחוץ לנישואים בינו ובין שדרנית טלוויזיה, כנראה היפוכה של אשתו. מגזין רכילויות דיווח שהשניים בילו לילה בחדר מלון. מאוחר יותר דיווח נאוטו עצמו לכתבים: "אשתי נזפה בי ואמרה שאני אידיוט!". אחת מהשתיים - או שנובוקו היא עקרת בית חזקת אופי או שהיא תכננה את הסיפור למען הקריירה של בעלה. בכל מקרה, הציבור רק אהד אותה יותר.

נובוקו לא התלהבה בלשון המעטה מהבשורה שבעלה הביא הביתה ביוני 2010, שהוא הופך לראש ממשלה כברירת מחדל במקומו של יוקיו הטויאמה, מנהיג המפלגה הדמוקרטית שניצח בבחירות היסטוריות, אך פרש בעקבות צניחה בפופולריות של ממשלתו. היא סיפרה בראיון טלוויזיה שהיא הודיעה לנאוטו ש"מה שאני רוצה זה חיים רגילים". ממש כמו סוניה פרס זיכרונה לברכה.

נובוקו אינה גדושת הערצה לתפקודו של בעלה. לפני כמה חודשים היא אמרה בראיון נדיר נוסף: "אני יודעת שיש ביורוקרטים שעובדים קשה בשבילו. לפי התקשורת, שר שלא מקשיב לביורוקרטים הוא שר טוב. זה פשוט לא נכון". היא התכוונה לדימוי של בעלה כלוחם בביורוקרטיה עוד מימי ההודאה במנות הדם הנגועות.

בעקיפין, היא גרמה אולי לכך שבעלה מצטייר במשבר הנוכחי כמנהיג חלש יחסית, שנוטה להסתמך על יועצים במקום להרגיע את בני עמו בנאום צ'רצ'יליאני ולגייסם בהתלהבות למשימות השיקום, האחדות ומניעת הפאניקה. הפעם, גילוי לב אינו מאפיין את נאוטו קאן. הוא נשא נאום פושר למדי לאומה שבו דיבר על "המשבר הקשה ביותר שפקד אותנו מאז המלחמה, ואנחנו נעמוד בו", אך הציבור ממשיך לרוקן את מדפי החנויות ולא להאמין לדיווחים הרשמיים. ייתכן שנובוקו הייתה צריכה לשאת את הנאום הזה.