הקרב בלוב הוכרע? דובר הצבא קרא להפסקת אש מיידית

(עדכון) - מוקדם יותר ירה צבא לוב טילי נ"מ על מטוסים מערביים ■ מוקדם יותר אמר קדאפי: "לוב תהפוך לביצה טובענית שתטביע חיילי המערב; העם הלובי מוכן למלחמה ארוכה"

מבצע "שחר האודיסאה" - היום השני: דובר צבא לוב קרא הערב בטלוויזיה הלובית להפסקת אש מיידית, כך דווח ברשת CNN. זאת, לאחר שבשעות הערב החרידו את טריפולי קולות נפץ רמים, זמן קצר אחרי ירי כבד של אש נ"מ לעבר כלי הטיס המערביים הפועלים בשמי המדינה. תושבי העיר דיווחו גם כי הבחינו בקולות ירי מקלעים.

כוחות הקואליציה הפועלים בלוב מאז אמש (שבת), הודיעו בשעות הצהריים כי המתקפות מן האוויר יימשכו גם במהלך היום. הצבא האמריקני דיווח כי עד כה הצליח חיל האוויר לפגוע ב-20 מתוך 22 המטרות שהציב לעצמו טרם המבצע. קדאפי עצמו הודיע כי יחמש מיליון אזרחים גברים ונשים.

במקביל, הודיעו מספר מדינות נוספות כי הן מצטרפות לפעולה הצבאית נגד לוב - ובראשן טורקיה, שהצהירה רשמית שתעשה את כל שנדרש על מנת ליישם את החלטת מועצת הביטחון שהתקבלה בסוף השבוע שעבר. קטאר והאמירויות, שתי המדינות הערביות היחידות החברות בברית הקואליציה, הודיעו כי גם הן צפויות להתחיל בסיוע למהלך הצבאי. עם זאת, רוסיה קראה היום לכוחות הקואליציה להפסיק לעשות שימוש חריג בכוח נגד לוב.

גם בליגה הערבית קראו לחדול מהתקיפות. מזכ"ל הארגון, עמרו מוסא, אמר כי "העובדה שהסכמנו להטיל איסור על טיסות בשמי לוב אינה אומרת כי אנו תומכים במתקפה צבאית מערבית ובפגיעה באזרחים". הוא אף קרא לערוך כינוס חירום של מדינות הליגה, בשל ההתפתחויות בלוב.

בתגובה להאשמות, הדגיש גורם גורם אמריקני בכיר שנמצא בביקור בברזיל יחד עם נשיא ארה"ב ברק אובמה כי מדובר במתקפה לגיטימית. "ההחלטה, שזכתה אף לתמיכה של האו"ם ומדינות ערב, כללה את האפשרות להשתמש בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על האזרחים", נימק.

במהלך היום דווח כי מניין ההרוגים מהמשך העימותים החמושים במדינה עולה במספר מוקדים. בעיר בנגאזי דווח כי לפחות 90 בני אדם נהרגו מאש כוחות הצבא של קדאפי, בעוד שבכלי התקשורת הרשמיים בטריפולי דווח כי 64 אזרחים נהרגו בתקיפות של כוחות הקואליציה. יותר מ-150 בני אדם נפצעו, על פי הדיווחים.

בהודעה מיוחדת של סוכנות הידיעות הלובית "ג'אנא", המצטטת מקור בכיר במשרד ההגנה הלובי, דווח בצהריים כי הממשל מתכוון לחלק בתוך שעות יותר ממיליון כלי נשק לאזרחים כדי להיאבק בתוקפים. "מבצע החימוש יסתיים במהלך השעות הקרובות", נטען בהודעה, "יותר ממיליון גברים ונשים יחומשו בכלי נשק חמים".

רמטכ"ל ארה"ב: "השגנו תוצאות משמעותיות"

עם זאת, בראיון שהעניק לרשת NBC, אמר ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, אדמירל מייק מאלן, כי הפעולה הצבאית של כוחות הקואליציה השיגה "תוצאות משמעותיות ביממה הראשונה של התנהלותה", אך עם זאת הדגיש כי הפעולה לא נועדה להפיל את משטרו של קדאפי. "הוא יצטרך לעשות את ההחלטות שלו בנוגע לעתידו, אך איני רואה שום סימן שקדאפי מתכוון להשתמש בנשק כימי נגד אזרחי לוב".

ואילו קדאפי - עדיין בשלו. בפעם השנייה מאז החלה מתקפת כוחות הקואליציה, נאם היום שליט לוב לאומה, ונראה שהוא לא מתכוון לוותר בקלות. "אנחנו מוכנים למלחמה ארוכה. לא נעזוב את המדינה, אנחנו נשחרר אותה", הבטיח בנאום תוקפני ממקום משכנו בטריפולי.

במהלך הנאום, ששודר היום בטלוויזיה הלובית והועבר בשידור חי בכלי תקשורת רבים ברחבי העולם, תקף קדאפי: "אני קורא לכל האזרחים להרים את נשקם ולהגן על המדינה. כוחותינו על הקרקע ינצחו את בעלות הברית, אנחנו נרסק את כוחות המערב שתוקפים אותנו. הפעולה נגדנו היא פעולת טרור, פעולה היטלראית".

"הפסדתם באפגניסטן, הפסדתם בעירק, הפסדתם לכל אורך ההיסטוריה - ותפסידו גם כאן", הבטיח קדאפי. "המלחמה הזו תתפשט לכל העולם, אבל אנחנו ננצח את המערב. התאמנו לכך - ונמשיך להילחם".

קדאפי הבטיח להפוך את לוב ל"ביצה טובענית עבור חיילי המערב", ממש כמו אפגניסטן, עיראק, וייטנאם וסומליה. הוא פנה לאמריקנים ואמר: "נתתם לי הזדמנות היסטורית לעמוד בראש מהפכה גלובלית ופופולרית שתתעמת איתכם ותביס אתכם".

קדאפי הוסיף כי "העם הלובי מוכן למערכה ארוכה וחמוש בסבלנות שלא נגמרת". הוא כינה את ארה"ב ובעלות הברית "הנאצים החדשים", בזמן שכוחותיו שלו המטירו מטחי ארטילריה על העיר מיסרטה (Misrata). עד ראיה שנכח בעיר בעת ההפצצה אמר לרשת CNN: "קדאפי משמיד את העיר". עוד דווח כי כוחות קדאפי מפציצים תחנות דלק ומאשימים בכך את בעלות הברית.

"אנשים מפחדים לצאת מהבית כי אנשי קדאפי תוקפים אותם"

רשת CNN מדווחת גם שחלק מהלובים מקדמים בברכה את כוחות ארה"ב, צרפת ובריטניה. אחרים, לפי הדיווח, חוששים להפגין אהדה בשל נוכחות אנשי קדאפי. תושבת טריפולי סיפרה ל-CNN: "אנשים מפחדים לצאת מהבית כי אנשי קדאפי תוקפים אותם. הם משליטים טרור על כל השכונות". אישה אחרת בטריפולי סיפרה: קיבלנו טלפונים ב-3 לפנות בוקר לצאת מהבתים ולקבל נשק; קדאפי מחלק מכונות ירייה וכלי נשק לכולם, כדי להילחם בכוחות הברית".

בתוך כך, איראן הזהירה היום את העם הלובי שלא לבטוח בכוחות המערב, ומסרה כי המעצמות הקולוניאליות מעוניינות להשתלט על משאבי הנפט של לוב וכי מה שמתחיל כמתקפה יסתיים בכיבוש. נזכיר כי טהרן דווקא תומכת במורדים בלוב כחלק ממה שהיא מכנה "התעוררות האיסלאם" בארצות ערב.