צוחק כל הדרך אל הקלפי

מישל פלאטיני ייבחר השבוע לקדנציה נוספת כנשיא אופ"א, מבלי שמישהו ירוץ נגדו, מבלי שתקום לו אופוזיציה. כך נראתה הקדנציה הראשונה של אמן הפוליטיקה והתככים מצרפת

ביום שלישי יסתיים מושב הכינוס הכללי השנתי של אופ"א בבחירת נשיא הארגון לארבע השנים הבאות. כמובן שהיו"ר הנוכחי, הצרפתי מישל פלאטיני, יתמודד על המשך הקדנציה שלו. אבל נגד מי? או. זה כדורגל, אסור לשכוח, הספורט הזה שחושב שדמוקרטיה הוא דבר טוב רק למדינות מתפתחות מצפון אפריקה. ולכן הדיקטטור פלאטיני ייבחר לקדנציה נוספת מבלי שאף אחד רץ נגדו לבחירות, בלי התנגדות סמלית, בלי אופוזיציה. טוויסט פוליטי ענק עבור נשיא שרק לפני ארבע שנים גנב בקושי את הכס הנחשק מידי לנארט יוהאנסון, במחטף שהתבצע בסיוע צבאות בלאטר ופיפ"א.

מאז, הוכיח מי שהיה כוכב הכדורגל הגדול של צרפת אי פעם, שתפקיד הפוליטיקאי תפור עליו במדויק.

בראיון שנתן חודש אחרי היבחרו ל"דר שפיגל", צייר פלאטיני את עצמו ככדורגלן שעוד לא הפך פוליטיקאי, כרומנטיקן של הכדורגל שטרם התמסד. "פעם הכדורגל משמעותו היתה איכות, בריאות, משחק. היום משמעותו כסף, והוא לפעמים חשוב יותר מהחיים עצמם". אבל הכסף בטח לא יותר חשוב מהקדנציה הבאה שלך.

***

את הכוח שלו באופ"א ובפיפ"א צבר פלאטיני לפי הדוגמה של מורו בלאטר. הוא חיזק ותמך בהתאחדויות הקטנות, שהביאו לו בתמורה את קולותיהן, שבאופן טבעי מהווים את הרוב. במקביל, כדי לא להיכנס לסכסוכים עם המדינות החזקות, הוא זרק להן סוכריות.

לגרמנים, למשל, הוא הבטיח שהמודל הפיננסי שלהם, המבוסס על הכנסות ולא על כיסים עמוקים של בעלים פרטיים, שהיה להם לחיסרון, יושלט ברחבי היבשת. וכך נולד הפייננשל פייר-פליי. בנוסף, כבר בחודש הראשון בתפקיד דאג פלאטיני להעניק לגרמנים את תפקיד סגן הנשיא באופ"א. הצרפתים קיבלו את היורו ב-2016. הספרדים יקבלו יותר כסף עבור שידורי משחקי הנבחרת, ובנוסף נתפרו חוקי הפייננשל פייר-פליי על-פי המודלים שהכי מתאימים לריאל מדריד וברצלונה, שהן שתי הקבוצות המכניסות בעולם. עם האנגלים פלאטיני עדיין מנסה להסתדר כשהוא פעם מחמיא לגדולים ופעם מתחנחן למועדונים הקטנים. מהאיטלקים לא אכפת לו, הם ממילא חסרי כוח השפעה באופ"א.

וכך, למרות אי אילו מחלוקות עם אנגליה, הצליח פלאטיני לזכות באהדה מוחלטת מעסקני המדינות הגדולות.

***

אבל הגדולה הפוליטית של פלאטיני היתה שהרפורמות שלו היטיבו עם רוב ציבור הבוחרים שלו, כלומר עם המדינות הקטנות.

הרפורמה הראשונה היתה במוקדמות ליגת האלופות. יותר אלופות של מדינות קטנות עולות לשלב הבתים, כמו הפועל ת"א ומכבי חיפה. מצד שני, שיאים של שעמום וכישלונות מהדהדים של הקבוצות מהזן הזה להתקדם, מרחיקים את הצופים ממשחקי שלב הבתים. מה שקרה בפועל הוא שיותר קבוצות דרג ג' ו-ד' באירופה עולות לליגת האלופות על חשבון נציגות של מדינות מדרג ב', שבעבר הפתיעו מדי פעם. יוון, טורקיה וסקוטלנד, בעיקר, הן הסובלות המרכזיות. פלאטיני קורא לזה "דמוקרטיזציה", וצוחק כל הדרך לקלפי.

הפייננשל פייר-פליי מהווה את עיקר הבשורה על-פי פלאטיני. אבל "ההוגנות" הפיננסית שאמורה להחזיר את הכדורגל לאדמה מטרתה אחת: לקבע את המצב הקיים. הקבוצות הבכירות, שהכנסתן גבוהה, ימשיכו לתת את הטון באירופה. מועדון שכיום הוא פוטנציאל לליגת האלופות עוד יוכל להסתמך עליה כמקור הכנסה. אבל מי שרחוק ממנה, ייתקל בקשיים חמורים אם ירצה להשקיע כסף בשחקנים שיקדמו אותו. מי שיחליט במקום זאת להשקיע בכישרונות ובהכשרתם באקדמיה, יתפרנס בכבוד ממכירתם של המצליחים למועדונים העשירים, ויסתפק כנראה בליגה האירופית. אותה ליגה אירופית שאפילו זכייה בה לא מקדמת את הכלכלה של המועדון לשומקום.

ספ בלאטר, מישל פלאטיני, אבי לוזון בקונגרס אופ
 ספ בלאטר, מישל פלאטיני, אבי לוזון בקונגרס אופ

עם לוזון ובלאטר. קיבל קולות מההתאחדויות הקטנות (צילום: רויטרס)

וכמובן שיש את הרפורמה המדוברת באליפות אירופה - הגדלת המפעל, שיכלול 24 נבחרות מתוך 53 התאחדויות באירופה. כלומר, כמעט כל נבחרת שנייה ביבשת תעלה לצרפת 2016. מי מרוצה מכך? ההתאחדויות הקטנות כמובן, שקיבלו הבטחה בנושא מפלאטיני בנאום מיוחד שנשא עוד לפני בחירתו לנשיאות. לא שזה משנה משהו בשיטת המוקדמות, אותה אפשר היה לקצר ולפשט כדי להוריד מהמעמסה על השחקנים. אבל בכל זאת פלאטיני דאג לשמור על בתי מוקדמות ארוכים - מכאן הרי מגיעה ההכנסה המרכזית של, נכון, ההתאחדויות הקטנות.

כסף הוא אמנם לא הסיבה הכי רומנטית שאפשר למצוא להגדלת המפעל. אבל בדיוק בגלל מזומנים הגדיל פלאטיני את היורו. "הרבה מהנבחרות הגדולות, כל הבריטיות למשל, דנמרק, בלגיה וסרביה נשארו בבית ביורו 2008", הוא אמר ל"קיקר". והמשמעות היא כמובן אובדן הכנסות. המוקדמות יהיו יותר קלות הפעם, הבטיח פלאטיני. "אולי אפילו אנגליה תעלה", הוא התבדח.

***

רפורמה אחת שדווקא נראית חיובית עבור כולם, ועליה ידונו בכינוס הנוכחי באופ"א - היא בעניין ריכוז שיווק זכויות השידור של מוקדמות יורו 2016 והמוקדמות האירופיות של מונדיאל 2018 בידי הארגון, בדומה למודל שמונהג בצ'מפיונס ליג. מתוך 53 מדינות חברות באופ"א, כבר הסכימו 48 להצעה, שמבטיחה כמיליארד אירו בסך הכל מהזכויות, 47% יותר ממה שמשיגות ההתאחדויות כיום ממכירתן באופן פרטני.

ספרד אמורה להצטרף למסכימות, גם אנגליה וסקוטלנד עוברות תהליך שכנוע - כלומר הבטחה לנתח מספיק גדול מהעוגה. רק צרפת ורוסיה עדיין עושות בעיות. הן גם רוצות נתח, למרות שצרפת - מארחת אליפות אירופה, ורוסיה - מארחת הגביע העולמי, לא יקיימו מוקדמות.

אבל גם כאן יש צד שלילי שאי אפשר להתעלם ממנו: בסופו של דבר, הפיתוי לשחיתות ושימוש בכסף כמכשיר לכוח פוליטי רק יגדל עם ריכוז הכסף בידי השלטון המרכזי של אופ"א.

על סדר היום של פלאטיני עומדים נושאים נוספים: אלימות, שחיתות, הלבנת כספים, הימורים בלתי חוקיים וכן שימוש בחומרים אסורים בכדורגל. שמונה עד עשר שנים, הוא מעריך, ייקח להגשים את מטרותיו. אבל כרגע מה שמטריד אותו הוא פתיחה אפשרית של שוק הטלוויזיה האירופי, שתוצאתה תהיה ירידה דרסטית בהכנסות מהמדינות הגדולות. "נצטרך להפעיל הרבה עבודה של הלובי שלנו", הוא אומר במפורש על הנושא הזה.

וכך הוא ימשיך לעשות מה שהוא בעצם עושה כבר ארבע שנים: לתת לחלשים מתנות ולזכות באהדתם, ומצד שני לקבע את המצב כך שתמיד יהיו חלשים שיזדקקו לו.