חושפי השחיתויות באו על עונשם

מה קרה ל-15 החוקרים שהתריעו על שחיתות ביחידת החקירות המרכזית של מכס-מע"מ?

תשכחו מפרשת רשות המסים מספר 1 של ג'קי מצא, שולה זקן, קובי בן גור ושאר החבורה, או מפרשת רשות המסים 2, שמככב בה ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות, דוד ואנונו; יש רק פרשה אחת, והיא התרחשה ביחידת החקירות המרכזית של מכס-מע"מ בתקופת כהונתו של איתן רוב כמנהל רשות המסים. ראש יחידת החקירות היה רפי עמיאל, המכהן כבר עשר שנים בתפקידו.

הפרשה החלה ב-2003, עם יציאתם של 15 חוקרים בכירים ביחידה למסע טיהור פנימי של יחידת החקירות. מי שהובילו את הקבוצה היו שוקי משעול, אז מנהל מע"מ ת"א, ורפי רותם, קצין המודיעין המצטיין של היחידה. סייע להם עו"ד חיים שצ'ופק, חוקר בכיר ומג"ד במילואים.

בפי חברי הקבוצה היו טענות מדהימות על שחיתות פנימית ביחידה, וב-2005 הגישו אותן לרשויות אכיפת החוק. אבל משלל טענותיהם רק אחת נבדקה לעומק על ידי מבקר המדינה - הטענה על ההנחה שארגן רוב בשומה של היכל הכדורסל ביד אליהו - והיא הוכחה כנכונה. כתוצאה מפעילותה של קבוצת החוקרים אף הציבה המשטרה האזנות סתר, שמהן צמחו פרשת מצא-זקן ואחר כך פרשת ואנונו.

אנשי הקבוצה נואשו כעבור זמן מניסיונות לפעול בתוך רשות המסים והתאכזבו מפעילות המשטרה, הפרקליטות ונציבות שירות המדינה ביחס לטענותיהם. הם התייצבו בפני מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, ובפני ח"כ ישראל אלדד בוועדה למלחמה בשחיתות. ב-2007 חתמו על מסמך ובו בקשה להקים ועדת חקירה לחקירת השחיתות הפנימית ברשות המסים וטיוח תלונותיהם, וכן בקשה להגנה עליהם. המסמך, המובא כאן לראשונה במלואו (ראו למעלה), מדבר בעד עצמו.

הנהלת רשות המסים לא נותרה חייבת. היא יצאה נגד ה-15 למסע עונשין משלה. זכויותיהם של חברי הקבוצה קופחו, נעצר קידומם וחלקם אף הועברו לתפקידים זוטרים.

מובילי הקבוצה, שהטיחו את טענותיהם בפני מנהליהם הבכירים והשמיעו אותן גם במשטרה, בפרקליטות ובפני מבקר המדינה, זכו לטיפול מיוחד:

שוקי משעול, בתום מעצר מתוקשר וחקירת ענק שנפתחה נגדו ב-2006 באשמת פגיעה בפרטיות נישומים וקשירת קשר לקבל במרמה החזר בסך 542 שקל על ביטוח רכבו, הושעה על ידי רוב ועד היום אינו עובד. המשפט נגדו עדיין מתנהל. בינתיים, משעול התגרש, מכר את ביתו לצורך מימון המשפט וחזר להתגורר עם אמו.

רפי רותם הושעה מהעבודה ב-2005, ביוזמת רוב. הוא אינו מקבל שכר או פיצויי פיטורים. הרשות אינה משלמת לו על ימי מחלה המגיעים לו ומתעלמת מזכויותיו הסוציאליות, ורואה בו מי שהתפטר. רותם הגיע לתהום כלכלית, ונפתחו נגדו 39 תיקים פליליים בחשדות מסוגים שונים. מדי כמה ימים הוא שולח פקס בוטה למבקר המדינה, ליועמ"ש, למפכ"ל ולגורמים נוספים, ובו הוא שוטח טענות על טיוח והתנערות מהבטחות להגנה עליו ועל חבריו.

עו"ד חיים שצ'ופק פרש מהמערכת, תוך ויתור על חלק מזכויותיו, לאחר שנתנו לו להבין שהוא שרוף ברשות וזכויותיו קופחו.

12 החוקרים הנותרים אינם מוכנים להיחשף בשמם. הם הורידו ראש, הורידו פרופיל, ואמרו, כולל בעדויות בהליכים משפטיים, שאם כך נעשה למנהיגיהם - עדיף לשתוק ולא לחשוף שחיתות.