אורי מסר מעיד: "אולמרט ידע שאני מחזיק עבורו כספים"

מסר סיפר כי קיבל לידיו מספר פעמים סכומים שנעו בין 100 אלף דולר ל-300 אלף דולר: "קיבלתי את הכסף משולה זקן, שאמרה שאלה סכומים עבור אולמרט במסגרת 'כסף בנאמנות'"

"אהוד אולמרט ידע שאני מחזיק עבורו כספים, אבל מעולם לא דיברתי איתו על סכומם" - כך אמר עו"ד אורי מסר במהלך עדותו המתנהלת היום (ג') במשפט של ראש הממשלה לשעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים.

ניכר היה כי לא פשוט עבור מסר להעיד מול אולם מלא, כשעל ספסל הנאשמים יושב חברו הקרוב לשעבר, אולמרט, שלא הפסיק ולו לרגע להוריד את מבטו ממסר. נשיאת המחוזי, מוסיה ארד, הציעה למסר מדי פעם לצאת להפסקה אם ברצונו בכך, אך הוא סירב. ניכר היה כי למרות הקושי העדיף מסר לסיים את עדותו כמה שיותר מהר ולא למתוח אותה יותר מדי, אולי רצה לפרוק את שהיה על ליבו מזה זמן רב.

מסר התייחס בעדותו לפרשת טלנסקי, בה מאושם אולמרט כי בעת כהונתו כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת, קיבל כספים ממשה טלנסקי במעטפות שהכילו כסף מזומן. אולמרט טען במשפט כי הכספים התקבלו על-פי חוק לצורך מימון קמפיין הבחירות בו השתתף.

מסר נשאל לגבי הכספים וסיפר כי התבקש על-ידי שולה זקן, לשעבר ראש לשכתו של אולמרט, להחזיק אותם בנאמנות. "אני החזקתי החזקתי את הכסף בכספת במשרד ולאחר מכן בכספת בבנק לאומי בירושלים. זה אמנם נשמע מוזר, אבל אינני זוכר בדיוק מתי זקן ביקשה ממני להחזיק את הכספים. הנושא מאוד מעומעם אצלי, קשה לי למקד את הזיכרון בעניין הזה", אמר מסר.

בהמשך סיפר מסר כי קיבל לידיו, מספר פעמים מועטות, סכומים שנעו בין 100 אלף דולר ל-300 אלף דולר: "קיבלתי את הכסף משולה, שאמרה לי שאלה סכומים עבור אולמרט, וזה במסגרת 'כסף בנאמנות'", הסביר מסר.

לדבריו, הוא לא ידע בזמן אמת על מקור הכספים, אלה שבהמשך אמר לו טלנסקי כי העביר כספים לאולמרט: "הוא לא אמר לי באיזו תקופה, הוא דיבר על סכומים של עשרות אלפי דולרים, והואיל ואני קיבלתי כספים משולה, חיברתי אחד לאחד והבנתי שלפחות חלק מהכספים שאני מחזיק בכספת מקורם מטלנסקי", העיד מסר.

מסר נשאל על דפוס הפעולה לפיו הגיעו לידיו הכספים: "מדי פעם שולה הייתה מתקשרת אליי, והיינו קובעים איך יועברו לי הכספים. לפעמים באתי אליה ללשכה או לבית, ולפעמים היא באה אליי למשרד".

מסר העיד כי הכספים הגיעו לידיו במזומן, לפעמים במעטפות. מסר המשיך והסביר כי את המעקב על אופן קבלת הכסף ביצעה זקן: "כל פעם שקיבלתי כסף או החזרתי, היא ביצעה את הרישומים לפניי".

בשלב מסוים במהלך דצמבר 2004, כך עולה מהעדות, החליט מסר להוציא את הכסף מהכספת שהחזיק במשרד ולהעבירו לכספת בבנק: "באותה תקופה נשרף משרד עורכי דין אחד או שניים, והחלטתי להעביר את הכספת שהחזקתי בנאמנות עבור אולמרט לבנק", הסביר מסר.

"גל מטורף של פרסומים"

את הכספים החזיר מסר, כך לפי טענתו, לאולמרט בתקופה שכיהן כשר התמ"ת. "הפגישות אתו היו מתואמות דרך שולה. אלה היו שתי פגישות או פגישה אחת. אני מניח שניהלנו שיחה על כך שאני מחזיק עבורו כספים", העיד מסר.

מסר נשאל במהלך העדות מתי החליט להחזיר את כל הכספים שהחזיק, ועל כך ענה: "החזקתי אותם עד אמצע 2006. אולמרט החל אז לכהן כראש הממשלה בפועל, והתחיל גל מטורף של פרסומים שכללו עיוותים וסילופים על כך שאני קשור לחקירות שהתנהלו נגדו. אני מניח שלא רציתי להיות בעין הסערה. אני חוזר ואומר - לא ראיתי כל פסול בהחזרת הכסף... גם אם הייתי מחזיק את הכסף בחשבון בנק מסודר, הייתי מחזיר את הכסף", הסביר מסר.

"אחרי כל הפרסומים, הבנתי שאם אני מחזיק כסף עבור אולמרט - זה יתפרש שלא כהלכה. החזרתי את הכסף לשולה, אמרתי לה גם את הסיבה. בעיקר חשבתי על עצמי, ובדרך-כלל זה לא קורה לי", המשיך מסר להסביר מדוע החליט להפסיק להחזיק עבור אולמרט את הכספים שהועברו אליו.

לדבריו, הוא זוכר שארז את הכסף בתוך תיק, וככל הנראה הניח את הסכום שעמד על כ-150 אלף דולר במעטפה: "אני חושב שפגשתי את שולה מתחת למשרד התמ"ת. עדכנתי גם את אולמרט שאני לא מחזיק יותר את הכסף".

לא קיבל תמורה

מסר חזר והדגיש בעדותו כי מעולם לא התבקש על-ידי הבנק להצהיר על הכספים, מה גם שהחוק לא חייב אותו לעשות כן. "לא קיבלתי שכר עבור החזקת הכסף, עשיתי את זה כי אולמרט הוא גם לקוח וגם חבר שלי, זה לא הדבר הראשון ולא האחרון שאני עושה בלא תמורה", אמר מסר.

מסר ניצל את הבמה שניתנה לו בבית משפט ומתח ביקורת קשה על המשטרה שניצלה לטענתו את המצב הקשה בו היה שרוי: "אני ראיתי את עולמי מתהפך עליי, נכנסתי למצב קשה. זה לא היה סוד שהייתה לי תאונת דרכים, הרופאים אמרו לי שהייתי קרוב לשיתוק.

"חודש לאחר מכן, באפריל 2008, נקראתי לשתי חקירות לא פשוטות. יושבים 3 חוקרים, ובמשך שעות חקרו אותי. עברו 3 שנים מאז, היום אני בנאדם יותר חזק ממה שהייתי אז", אמר מסר.

"הייתי אז גם בלחץ, וכשבאתי למשטרה, ידעתם בדיוק באיזה מצב אני נמצא. אי-אפשר לבוא אליי היום ולהגיד לי 'אמרת את זה או אמרת את זה', כי היום אני בנאדם אחר", אמר מסר.

מיד לאחר מכן ביקש התובע, עו"ד אורי קורב, ממסר לפרט בדיוק מה היה מצבו הנפשי באותה תקופה, אלא שאז ביקש מסר מבית המשפט להמשיך את עדותו תחת מגבלה של צו איסור פרסום, בקשה שהתקבלה על-ידי בית המשפט.

יועץ התקשורת של אהוד אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה: "היום התברר בצורה הברורה ביותר כי לא הייתה קופה סודית או שום דבר דומה לזה, אלא כספים חוקיים שהוחזקו בנאמנות כנהוג אצל כל עורך דין".