השותפים החדשים של דלאל: מרק סמיך של ניגודי עניינים

השותפות בין דלאל באנליסט חיתום לבין כלל פיננסים ורונן צור מעלה מספר תהיות קשות

ברוקר, יחצ"ן ואנליסט נכנסים למעלית. לא, זו לא תחילתה של בדיחה אלא תיאור שלקוח מן המציאות. המעלית הזו הובילה למשרדו של החתם מאיר דלאל, איתו הם צפויים להיכנס לשותפות בחברת אנליסט חיתום.

אנחנו מתכוונים כמובן ליחצ"ן רונן צור, לאנליסט יובל בן זאב (ראש מחלקת המחקר של כלל פיננסים), ולברוקרים רונן ויסרברג ונאור אל חי, שותפיו של בן זאב בחברת כלל פיננסים ברוקראז'.

קשה להתחיל לתאר מאיפה מתחיל ניגוד העניינים שטומנת השותפות הזו. אולי מהעובדה הפשוטה שכלל ברוקראז' היא חברה קשורה לכלל חיתום (בשתיהן מחזיקה כלל פיננסים). כלומר, בן זאב, ויסרברג ואל חי עומדים להתחרות בשותף שלהם - כלל פיננסים.

אבל זו הבעיה של טל רז, מנכ"ל כלל פיננסים, ושל צחי סולטן, השותף שלה ובעל השליטה בכלל חיתום, לא של שוק ההון. ואגב, זה חוקי: ההסכם בין כלל פיננסים לשלישיה לא אוסר פעילות עצמאית שלהם בכספם הפרטי.

תחום החיתום תמיד היה מהתחומים היותר בעייתיים בשוק ההון, וניגודי העניינים טמונים בו על ימין ועל שמאל. יאיר המבורגר הבין את זה כבר ב-2006 כשהוציא את הראל מפעילות חיתום. כעת, לניגוד העניינים המובנה של חתמים נוסף סלט של בעיות.

לא בעיה שלהם, בעיה שלנו

אז הכל חוקי בשותפות הזו, אבל כשאנחנו שומעים על חברת חיתום שבה שותפים אנליסט מוביל, יחצ"ן משפיע ומנהלי ברוקראז', זאת בעת שכולם ממשיכים לפעול בעבודתם הנוכחית, יש בכך הרבה יותר ממראית עין של בעיה.

איפה נתחיל? אולי באנליסט הבכיר שכותב סקירות לפיהן מקבלים גופים מוסדיים החלטות השקעה, שסקירה שלו מזיזה לעיתים את השוק? ואולי מהיחצ"ן שעובד עם עשרות גופים עסקיים מהגדולים במשק, כולל אחת משתי חברות הדירוג? או שמא ממנהלי ברוקראז', שיש להם קשרים ענפים עם גופים מוסדיים?

נכון, יש הרבה גופים מוסדיים שעושים ברוקראז', חיתום ואנליזה. למשל לידר שוקי הון, פועלים אי.בי.אי, דש, כלל פיננסים. זאת בעיה וקיים שם ניגוד עניינים בפוטנציה. ובכל זאת, במקרים הללו מדובר בגופים מוסדיים עם מנגנוני שליטה, בקרה, רגולציה, קציני ציות, פיקוח פנימי ופיקוח חיצוני. מי יבדוק את הקשר בין דלאל באנליסט חיתום לבין שותפיו? בין האנליזות שתפרסם כלל פיננסים לבין העסקאות שתעשה אנליסט חיתום?

לא נראה שהשאלות הללו מטרידות את החבורה. "מדוע אנחנו צריכים קצין רגולציה?", תהה באוזננו אחד מהם. ואחר שאל: "למה העובדה שמדרוג היא לקוח של רונן צור היא בעיה שלי?". והוא צודק, זו לא בעיה שלו אלא בעיה שלנו, כי מה לעשות, מדובר בכסף של אחרים, כלומר בכסף שלנו, הציבור.

אין לנו שום ספק שכולם בסיפור הזה אנשים הגונים שיודעים את הגבולות, ומציבים חומות סיניות. אבל בשוק ההון נדרש יותר מזה. נראות היא חלק חשוב מאוד, והיא זו שיוצרת את האמון וההוגנות שבלעדיהם השוק לא יכול להתקיים. שילוב בין יחצ"ן, אנליסט וחתם יוצר מרק סמיך של ניגודי עניינים בפוטנציה, שמוטב שלא יתקיים.

ועוד עניין: דלאל התגרש מאנליסט אחרי ארבע שנות שותפות, ומקורביו התלוננו תמיד ש"אנליסט לא עוזרים לעסק". איזו עזרה מצפה דלאל לקבל משותפיו החדשים? איזו עזרה הם יכולים לתת לו? וכמה שקיפות תהיה במערכת היחסים ביניהם?