מהפכה ירוקה: מפעלים יכבו מחר אורות ב"שעת כדור הארץ"

שורה של חוקים סביבתיים לא השאירו לתעשיינים ברירה ■ המפעלים הגדולים בארץ משקיעים מאות מיליונים בפעילות למען הסביבה

התעשייה, שבמשך שנים הייתה שם נרדף לזיהומים סביבתיים ולפשעים נגד הטבע, מצטרפת לחגיגה העולמית לציון יום כדור הארץ: בשבועות האחרונים מנכ"לים של מפעלי ענק יצאו מגדרם כדי לספר על השקעות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים למען הסביבה ועל הטמעת טכנולוגיות יקרות שבכוחן לרכך את טביעת הרגל שהם מותירים בטבע.

בקריאה שהעביר בימים האחרונים יו"ר איגוד תעשיות הכימיה והפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים והמשנה למנכ"ל כיל, אשר גרינבאום, הוא הפציר בעמיתיו שלא להישאר מאחור: הוא קרא לכלל המפעלים להואיל ולכבות מחר (ה') בערב את אורות מתקניהם, בשם המסר הירוק: "בשנים האחרונות התעשייה בישראל עושה רבות למען שמירה על הסביבה ולמזעור ההשפעות הסביבתיות שלה. בדרך זו, מפעלי התעשייה יוכלו להעביר מסר חשוב של אחריות, מודעות ואכפתיות, ולשמש מודל לחיקוי לגופים רבים אחרים", כתב בפנייתו להנהלות של עשרות מפעלים ברחבי הארץ.

מי יחשיך?

ואכן, מפעלים רבים ברחבי הארץ נענו לקריאה. גם הנהלת בזן (בתי הזיקוק לנפט) שבמפרץ חיפה מיהרה להרים את הכפפה: "את כל המפעל אנחנו לא נוכל להחשיך, מטעמי בטיחות, אך את מתקן הקירור שאנו מאירים בשעות הערב באורות רבים - נכבה", הצהיר בשיחה עם "גלובס" מנכ"ל בזן, ישר בן מרדכי.

לדבריו, עם הפרטת החברה לפני כ-4 שנים, החליטה ההנהלה על השקעה של כ-270 מיליון דולר כדי להטמיע טכנולוגיות חדישות וידידותיות לסביבה: "זו הוצאה של רבע מכלל תוכנית ההשקעות בחברה. פריצת הדרך המשמעותית ביותר תהיה, להערכתי, בעוד שבועות אחדים, כשנקיים את הפעילות שלנו באמצעות גז טבעי. התשתית מוכנה, אנחנו מחוברים אליה וכעת מחכים רק להחלטה מצד משרד תשתיות", אמר.

החברה לאיכות הסביבה, חברה ממשלתית ולה מתקן רחב ממדים באזור התעשייה שברמת חובב, אשר מטפלת בשליש מהפסולת הרעילה במדינה, הצהירה מצדה על התגייסות מוחלטת לציון יום כדור הארץ: "בין השעות 20:00 ל-21:00 נחשיך את המתקן שלנו לחלוטין. כל התאורה החיצונית, תאורת הגדרות והמשרדים - תכובה למשך שעה. מה שלא יפגע בפעילות השוטפת של המתקן ובבטיחותו- יכובה", אמר מנכ"ל החברה, ד"ר איתן זילביגר.

בעשור האחרון השקיעה החברה כ-200 מיליון שקל בשילוב של מערכות חדישות שאמורות לשפר את הפליטות של המתקן ובזכות טכנולוגיות אחרות למיחזור מים שרכשה, היא הפסיקה לחלוטין את הזרמת השפכים הרעילים.

גם מפעל חד פלדה שבקרית הפלדה בעכו דיווח על השקעות בהיקף של מיליוני שקלים בתחום הסביבה. המפעל נתון למעקב צמוד מצד ארגונים ופעילים בנושא, בשל טענות של תושבי היישובים הסמוכים על פגיעה באיכות האוויר בשל פעילותו.

רותם אמפרט מקבוצת כיל הודיעה שתשתתף גם היא באירועי יום כדור הארץ כמו כל שאר החברות בקבוצה, בהן מפעלי ים המלח ומתקני החברה ברחבי הנגב, בחיפה ובנמל אשדוד. בראיון שהעניק השבוע ל"גלובס" הצהיר גרינבאום, המשנה למנכ"ל כיל, כי בחמש השנים הקרובות יושקעו כשני מיליארד שקל בקידום מהלכים סביבתיים.

לדברי סמנכ"ל אקולוגיה ותשתיות ברותם אמפרט, יוסי יוגב, בין מגוון הפעולות הסביבתיות שבהן השקיעה החברה, נכלל גם איטום של מכלים לאחסון חומרים מסוכנים באמצעות חיפויי בטון חזקים, וזאת, כדי למזער את הסכנה של פגיעה סביבתית במקרה של דליפה מהם.

חברת מכתשים מקבוצת אי.די.בי הצהירה בכנס סביבה שהתקיים אתמול בתל אביב כי השקיעה בשנים האחרונות ביד נדיבה למען הסביבה, בהיקף של כ-300 מיליון דולר.