מנכ"ל תע"א: "עתיד התעשייה האווירית מותנה בהפרטה"

יצחק ניסן בראיון ל"גלובס": "היותנו חברה ממשלתית - משקולת על התחרותיות"

"יש הרבה מהלכים שחברה בסדר גודל כמו של התעשייה האווירית צריכה לעשות בדומה לאלה של חברות מסחריות רגילות, בלי הגבלות ואילוצים שאנחנו חשופים אליהם בהיותנו חברה ממשלתית. אנחנו חייבים להיות תחרותיים ולנטרל מצבים שמעכבים אותנו, ביחס לחברות מסחריות נורמליות אחרות. עתיד החברה מותנה בהפרטה וכבר אין חולק על כך", אומר בראיון ל"גלובס" מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן.

לדבריו, אחרי שמצבה הכספי של תע"א התייצב, כפי שמשתקף מהדו"חות הכספיים שהציגה אתמול, ובהם רווח של 94 מיליון דולר ב-2010, בשלו התנאים לקראת הנפקתה בבורסה והפרטתה.

"אם לא היינו חברה ממשלתית, הנתונה לרגולציה קשה, כשכל מהלך שהיא רוצה לבצע כרוך בשרשרת ארוכה של דיונים ואישורים שגוזלים זמן יקר - יכולנו להיות במקום הרבה יותר טוב. היה לנו מרחב תמרון רב יותר בתגמול של עובדים ובקליטה של כאלה שטובים לחברה, בלי שנהיה חשופים לביקורות תכופות של האוצר ושל מבקר המדינה, למשל", אמר.

ניסן מדבר על תחרות קשה בשוק העולמי שלה נתונה תע"א , בחלקה מול ענקיות נשק כמו לוקהיד מרטין, בואינג ועוד: "אנחנו חייבים מידה מתבקשת של גמישות עסקית שתאפשר לנו לפעול כפי שפועלות המתחרות שלנו. במצב כזה צריך לפעול מהר מאוד, אך כיום, כדי לקלוט עובד נחוץ, עלינו לעבור פרוצדורה ממושכת של ועדות ותהליכים. עבור המתחרים שלנו זה לא קיים", אמר.

- אתה מתאר מצב שבו היותכם חברה ממשלתית היא משקולת שקשורה לכם לרגל, מכבידה.

"נכון. היותנו חברה ממשלתית שכפופה לרגולציה ולכללים נוקשים היא משקולת שמקשה על התחרות מול ענקיות בעולם. עם זאת, הגופים הרלוונטיים שעובדים מולנו מבינים את הבעיה ומנסים לעזור - אבל יש חוקים. יש רגולציה. גם המלאכים הטובים ביותר מוגבלים".

לדברי ניסן, הצורך בהפרטת תע"א כבר מובן במשרדי האוצר והביטחון, וגם מנהל רשות החברות הממשלתית, דורון כהן, שאף מונה באחרונה מטעם שר האוצר יובל שטייניץ ללוות את המהלך - מסכים איתו.

"כהן בעצמו סבור שהתעשייה האווירית כבר גדולה מדי על המדינה ושצריך לעשות מהלך. ההבנה הזו השתרשה גם בדירקטוריון שלנו, בכל הדרגים של החברה, וגם העובדים מגלים גמישות. ניכרת שם בשלות למהלך, מבינים את מעלותיו. תראה את המשבר של התעשייה הצבאית (תע"ש). העובדה שהיא חברה ממשלתית, לא ממש עוזרת לה להיחלץ ממנו", אמר.

כבר לא סדין אדום

בתע"א כ-16,500 אלף עובדים, ועבודת מטה מקיפה שמובילים ניסן ויו"ר הדירקטוריון שלה, יאיר שמיר, נותנת משקל לעמדתם תוך קיום הידברות שוטפת עם יו"ר הוועד, ח"כ חיים כץ: "לוועד העובדים יש הסכמה עקרונית לדון במהלך כזה. אני לא יודע עדיין מתי הוועד ייכנס לפעילות סופר אקטיבית בנושא, אבל יש גמישות. ההפרטה היא כבר לא סדין אדום עבורו", אומר ניסן.

- האם אתה רואה את הנכונות להפרטת תע"א כסוג של סוכרייה שתמתיק עבורכם את הגלולה בשל העדפת המיזוג של תע"ש עם רפאל ולא איתכם?

"אני משתדל שלא לקשור בין הדברים. סוגיית ההפרטה הייתה אחד היעדים שלי עם כניסתי לתפקיד מנכ"ל החברה לפני יותר מ-5 שנים. בכל אותה תקופה פעלתי לשכנוע הרשויות בהסברת ההיגיון העסקי של המהלך. כיום יש תמימות דעים בעניין ודי ברור לכל הגורמים המעורבים שלשם אנחנו הולכים".