פתאום טבע נזכרה בתרופות ה-OTC

ויש גם מי שמפסידה מהמיזם: חברת התרופות פריגו, שהשוק העיקרי שלה הוא ה-OTC

לפני קצת יותר משנה, הציגו בכירי טבע בפני אנליסטים את התוכנית האסטרטגית של החברה לשנים 2010-2015. במצגת הארוכה למשקיעים לא תמצאו דיון בנושא שוק ה-OTC - תרופות ללא מרשם רופא - והוא לא הוזכר כשוק מעניין או כמנוע צמיחה עתידי לחברה.

ידוע אמנם שטבע פועלת להרחיב ולגוון את הפעילות שלה, כדי לא להיות תלויה במוצר אחד מוצלח (הקופקסון, תרופה לטיפול בטרשת נפוצה שאחראית על כשליש מרווחי החברה). אבל בעוד ששווקים גיאוגרפיים ספציפיים סומנו כמטרה אפשרית, והרחבת סל המוצרים המקורי צוינה כיעד, שוק ה-OTC "נשכח".

גם בפעילותה הנוכחית של טבע, ה-OTC מהווה תחום זניח יחסית - פחות מ-5% מהיקף המכירות השנתי.

מהלך שמהווה הפתעה

מהסיבות האלה אפשר לראות בדיווח של טבע ופרוקטר אנד גמבל מיום ה' הפתעה. ובכל זאת, ברור מה מושך את שתי החברות לשוק שהיקפו השנתי נאמד ב-200 מיליארד דולר.

"זה תחום שלא היה בחזית העשייה שלנו, והוא נבלע בסך הכול של מכירות הגנריקה. אבל, יש לנו הרבה סיבות טובות לחשוב שהשוק יתפתח, כולל רצון של ממשלות ומבטחים", אמר היום נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי.

בין "הסיבות הטובות" מונים בטבע את העלייה בתוחלת החיים - שגורמת מן הסתם לעלייה במספר המבוגרים שצורכים יותר תרופות; את התמקדות הצרכנים באיכות חיים ובריאות - שיכולה להביא לגידול בצריכת תוספי מזון; ואת העלייה בכוח הקנייה של הצרכנים שבשווקים המתעוררים.

טבע, כחברה שנתפסת מובילה בתעשיית התרופות העולמית, לא תרצה להישאר מאחור ולפספס שוק משמעותי וצומח. מה גם, שהכניסה לשוק לא כוללת רכישת חברה או השקעות ענק. המשקיעים רואים זאת בחיוב.

ויש גם מי שנתפסת כמפסידה פוטנציאלית מהמיזם החדש: חברת התרופות פריגו , שהשוק העיקרי שלה הוא ה-OTC. פריגו נכנסה לפעילות בישראל ונרשמה למסחר בבורסה המקומית כשרכשה את אגיס לפני מספר שנים.

פריגו מסתכלת מהצד בחשש

מיד עם פרסום הודעתה של טבע עברה מניית פריגו מעלייה קלה לירידות בבורסה של תל אביב, וגם המשקיעים בוול סטריט לא אוהבים את ההודעה.

פריגו נהנתה ברבעונים האחרונים מצמיחה נאה בשוק שלה. החברה מובילה את שוק ה-Store Brand בתחום ה-OTC, כלומר תרופות שפריגו מייצרת ונמכרות תחת מותג של רשתות קמעונאיות (דוגמת וול מארט). במקביל, היא בונה על "סוויצ'ים" - מעבר של תרופות ממוצרי מרשם למכירה מעבר לדלפק (OTC).

להערכת החברה, תרופות שנמכרות היום ביותר מ-10 מיליארד דולר צפויות לעבור במהלך חמש השנים הקרובות ממעמד של תרופת מרשם למעמד של תרופת OTC, ובהן למשל תרופות לטיפול בכולסטרול.

עכשיו גם טבע ופרוקטר אנד גמבל, שתי חברות גדולות ומנוסות, לוטשות עיניים לתחום, ונראה כי המשקיעים מעריכים שלפריגו צפויים אתגרים.