בהמתנה דרוכה לגל עולה ב-S&P500

ביום חמישי שעבר הסתיימה ההתלבטות לגבי הכיוון שתנועת המדד תתפוס בעתיד הקרוב

המדד המשקף באופן הטוב ביותר את מצב הבורסה האמריקאית הוא S&P 500 . בנוסף לעובדה שהוא מורכב מ-500 המניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר, הוא בסיס לנגזרי מסחר: חוזים עתידיים, אופציות, תעודות סל לונג ושורט. על כן, תנועתו משקפת כמות עצומה של דעות בו זמנית, ולכן זהו כלי מצוין למתודולוגיה הטכנית.

בנוסף להצגת המצב הקיים במדד, אני רוצה להציג בפניכם השבוע שיטת ניתוח המתבסס על דבר המשפיע על עתידו הקרוב, ועתיד כל השווקים הקשורים אליו, דהיינו רוב שוקי המניות בעולם.

תחילה גרף שבועי:

משה שלום סנופי שבועי
 משה שלום סנופי שבועי

גרף זה אינו זר למי שקרא במדור זה את הסקירות שעסקו במפת המשבר. מאז התחתית במרץ 2009, תנועת המדד נעשתה בשלושה שלבים ברורים:

  • עלייה בחמישה גלים (בכחול) עד אפריל 2010 (נסמן שלב זה כ-A)
  • תיקון מטה בשלושה גלים (אותיות ABC בכחול שנסמן כשלב B)
  • עלייה נוספת מתחילת יולי 2010 ועד עתה.

למבנה תנועת מחיר כזו, קוראים בתורת גלי אליוט ZIGZAG, ובו אמורים להיות בשלב האחרון, 5 גלים (שלב C גלים). לדעתי, שלב עולה אחרון זה עדיין לא הסתיים, ואני רואה את הירידה האחרונה כגל הרביעי.

האורך היחסי של הגלים השונים, והעובדה שרק בגלים עיקריים ניכרת השפעה במתנדים (1 סגול), הם הסימנים לכך. אולם את הביסוס העיקרי לטענתי, אני שואב דווקא מהגרף היומי.

הנה לפניכם גרף זה:

משה שלום סנופי יומי
 משה שלום סנופי יומי

מאז השיא בסוף פברואר (1344), ירד המדד בחדות (100 נקודות שהן 7.7%), כתוצאה משילוב אירועים במזרח תיכון וביפן, והצורך להקל על מצבי קניות היתר בעזרת תיקון טכני.

הדילמה של המשקיעים היתה האם הירידה מסמנת התחלת מגמה חדשה, או שהיא רק תיקון טכני. עד השפל באמצע מרץ (1249), ניתן היה לפרש את התנועה היורדת, כסדרה מתקנת של שלושה גלים (ABC - בחום) או כשלושה גלים ראשונים מבין חמישה (123 - בחום).

זהו המקום להזכיר חוק בל יעבור בגלי אליוט: גל 4 בסדרה אינו יכול להיכנס לשטח גל 1. אם זה קורה, ספרור חמישה הגלים מתבטל, ויש לראות את המתחרש כתנועת מחיר נגד המגמה, דהיינו כחלק מתיקון טכני, פשוט או מורכב.

כאשר החלה העלייה מ-1249, עמדנו דרוכים בציפיה לראות אם אמנם יחצה המדד את 1293 שהוא הנמוך היומי של הנר המייצג את סיום 1, ולאחר מכן את 1307, הסגירה של אותו נר. (שתי הרמות ניתנות כאן עקב המחלוקת הקיימת בין הטכנאים בדבר הרמה שעלינו להתייחס אליה: סגירה בלבד או נקודות הקיצון במחיר).

ביום חמישי שעבר הסתיימה ההתלבטות: המדד חצה את הסגירה של הנר המייצג את תחתית 1 (1307), ובכך ביטל את האפשרות שהגל העולה הנוכחי, הוא גל 4 של סדרה יורדת. מכאן, שהאפשרות הסבירה היחידה היא שלפנינו סדרת ABC יורדת, מתקנת, שבינתיים מהווה את כל התיקון הטכני מן השיא.

בגרף השבועי אפשר לזהות היטב את גל 4 בסדרה היורדת, והדבר מעלה את הסבירות שנראה את המדד עולה בגל חמישי עולה. אנחנו לא נביאים ולכן לא נכריז שגל זה יעבור את השיא האחרון שנרשם, 1344, אלא כאשר הדבר יקרה.

בינתיים ציירתי על הגרף השבועי סרגל פיבונצ"י המכונה Fibonacci Projection (סרגל שחור), המציג את רמות מחיר שאליהן המחיר אמור להגיע, לפי כללי המספרים ויחסי פיבונצ'י.

העלייה עד יום שישי שעבר הייתה מרשימה ודורשת כנראה תיקון טכני קטן, לפני המשך עולה, אך כל עוד המדד יישאר בגבולות התעלה הכתומה שבגרף השבועי, נניח שהוא מבצע את תנועת שיני המשור המייצגת את גל 5 של שלב C.

אני שוב מדגיש שמעבר לניתוח המוגש כאן והמסקנה שעולה ממנו, מטרתי כאן היא להציג את תהליך החשיבה: מהגרף היומי אני מסיק משהו המשליך על הגרף היותר חשוב בעינינו לצורכי השקעות והוא הגרף השבועי.

במקרה זה, על בסיס הפרה בוטה של חוקים של תורה שאני מאמין ביכולתה העקרונית להציג לי את המהלך הסביר, וההגיוני ביותר בתנועת מחירו של נכס פיננסי.

  • משה שלום הינו אנליסט בכיר בחברת FXCM, ומרצה במכללת מגמות.
  • ניתן לפנות אליו ישירות לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.