התאחדות הקבלנים: חולדאי מכשיל את תמ"א 38 בתל אביב

מנכ"ל ההתאחדות מוטי כידור: "יש פתרונות, אך נראה כי כולם מדברים ואין עשייה של ממש בתחום" ■ חולדאי: תמ"א 38 לא עונה על הצורך לחיזוק מבנים

בכירי התאחדות הקבלנים השתתפו היום בועדת ביקורת שעסקה בדו"ח מבקר המדינה בנושא רעידות האדמה וקראו לחברי הועדה לקדם את תמ"א 38 ככלי היעיל ביותר כרגע לחיזוק מבני המגורים בישראל.

במסגרת הדיון תקף מנכ"ל ההתאחדות מוטי כדור את ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי וטען כי הוא: "מכשיל את חיזוק המבנים בתל אביב במכוון ובכך מתנער מהאחריות על תושבי העיר המתגוררים בבניינים הזקוקים לחיזוק כנגד רעידות אדמה. לעומתו יש רשויות כמו ראשון לציון, רחובות ורמת-גן מאפשרים ברשות להוסיף גם 4 קומות אם ניתן וזאת בתמיכת משרד השיכון ומנהל הנדסה".

בתגובה לדבריו של כידור אומר היום חולדאי: "מזה זמן רב אני מתריע על כך שתמ"א 38 היא בבחינת מקסם שווא, שאין בו כדי לטפל בבעיה שנקראת מוכנות לרעידת אדמה ודו"ח מבקר המדינה רק מחזק את טענתי זו. לא בכדי בשום מקום בעולם לא בחרו בשיטה הנלוזה הזאת של תוספת זכויות וקומות לטובת הנושא הזה, דבר שמעצם טבעו יעזור לעשירים המתגוררים באזורי ביקוש ולא למקומות הבעייתיים הנמצאים באזורי סיכון גבוה לרעידות אדמה כמו חצור הגלילית, קריית שמונה, בית שאן וכו'', שהתנאים הכלכליים שם אינם מאפשרים את מימושה".

עוד ממשיך ואומר חולדאי כי "אני בעד פתרונות אמיתיים לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה, אבל אני גם חייב לומר לציבור את האמת והיא שתמ"א 38 אינה עונה על הצורך הזה. אחרי 5 שנים שבהם קיימת התמ"א אי אפשר לספר סיפורים. הנתונים מכל הארץ מלמדים כי למרות תוספת זכויות הבניה רק מספר זניח של מבנים אכן חוזקו כנדרש. הבעיה היא שיש מי שנוהג בחוסר אחריות ציבורית וזורע בלבול בציבור כאילו יש כאן פתרון קסם. אותם אנשים, באים אמנם באצטלה של חיזוק המבנים, אך בפועל עוסקים רק בתוספת הזכויות מבלי לדרוש את העמידה בדרישות התקן הישראלי לעמידות בפני רעידות אדמה".

"בניגוד לנטען, עיריית תל אביב יפו מיישמת את תמ"א 38 באופן מלא, אך אנו עומדים על דרישות התקן. כל מי שמגיש בקשה העומדת בתנאי התכנית ומבטיחה את חיזוק המבנה- מקבל אצלנו היתר בהליך יעיל וענייני. זאת ועוד, הועדה המקומית בתל־אביב יפו הייתה גם הראשונה לקבוע מדיניות עירונית ברורה באשר למימוש תמ"א 38 והראשונה שביצעה בדיקות לחישובי חיזוק המבנים שבעקבותיהן אף ניתנו הנחיות ברמה הארצית".

"תמ"א 38 יצרה סיטואציה שבה הממשלה והכנסת פטרו עצמן מאחריות והעבירו אותה לאזרח בדרך שאינה פתרון ואין מי שמוכן לבוא ולומר לציבור שאין בתמ"א משום פתרון ויש למצוא דרך אחרת".

ההתאחדות רוצה לקדם את התמ"א

התאחדות הקבלנים טוענת היום כי על אף מספר חסמים , תמ"א 38 היא מכשיר מצוין לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה ואסור לותר עליו בגלל התנגדות של ראשי הערים.

רק בשבוע שעבר קראה ההתאחדות לפרסם את רשימת בנייני המגורים שאינם עמידים בפני רעידות אדמה כחלק ממאמצי ההסברה וההירתמות לחיזוק של בנייני המגורים בישראל.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים, איציק אמסלם אמר היום כי "המטרה בפרסום המידע היא לעדכן את דיירי המבנים לגבי עמידותם של הדירות בהן הם מתגוררים ובמידת הצורך להניע אותם לחיזוק המבנים ביוזמתם שכן למבנה שיוגדר כלא עמיד כנגד רעידות האדמה צפויה להיות ירידת ערך שתמריץ את הדיירים לתקנו. זה ברור כי לא על כל בניין ניתן להוסיף קומות לצורך מימון החיזוק וכאן בהחלט זה כפוף לבדיקה יסודית של מהנדס מומחה". עוד הוסיף ואמר אמסלם כי: "יש בניינים מסוכנים רבים, בעיקר בפריפריה, שלא קיימת כדאיות לחזקם בשל שווי הקרקע הנמוך ולכן המדינה במקביל צריכה למפות את בנייני המגורים המסוכנים ולהשתתף במימון חיזוקם".

אחד הפתרונות שמציעה ההתאחדות היא שהממשלה תכריז כי היא תשתתף במימון הוצאות החיזוק של כל דירה בפריפריה שבה אין כדאיות כלכלית: "על תושבי הפריפריה לפעול לחיזוק דירותיהם בעלות של כמה עשרות אלפי ש"ח לדירה ועל הממשלה לסייע במימון החיזוק על ידי מתן מענקים כאמור ומימון יתרת הסכומים בהעמדת הלוואות מסובסדות", כך אומרים בהתאחדות. במקביל, מקדמת ההתאחדות יוזמה נוספת של ניוד זכויות - קבלן שיחזק בפריפריה יקבל זכויות בנייה נוספות לפרויקט אחר אותו הוא בונה. "כך תקציב המימון לא ייפול כולו על הממשלה או על הדיירים עצמם" מסבירים בהתאחדות.