הרשות השנייה תכריע: מלחמת יום כיפור או עיירות פיתוח

על שולחן מועצת הרשות השנייה עלו שתי הצעות להפקה ב-1.2 מיליון שקל ■ ד"ר מירב לברון-אלוש הציעה להפיק סדרה על עיירות הפיתוח בישראל - הצעה לה התנגד היו"ר אילן אבישר

טונים צורמים עלו בישיבת מועצת הרשות השנייה שהתקיימה בסוף השבוע שעבר סביב שאלה ערכית שעמדה במרכזה של תוכנית העבודה של הפקות הרשות בשנה הבאה. זאת לאחר שעל שולחן המועצה עלו שתי הצעות להפקה מרכזית של הרשות בעלות של כ-1.2 מיליון שקל.

במוקד המחלוקת עמדה הצעתה של חברת המועצה, ד"ר מירב לברון-אלוש, להפיק סדרת תעודה על תולדות עיירות הפיתוח בישראל - הצעה שזכתה להתנגדות, בין היתר של היו"ר אילן אבישר.

בניגוד לעמדתה של לברון-אלוש, המשמשת כיו"ר הוועדה לפיתוח תכנים, הציעה הנהלת הרשות השנייה בראשותו של מנשה סמירה ושל מי שאמון על הפקות הרשות השנייה, יוסי מולה, להפיק סדרה בת 3 פרקים במלאות 40 שנה למלחמת יום כיפור והשלכותיה הצבאיות והחברתיות.

לברון-אלוש התנגדה להצעה זו ודרשה התייחסות דווקא לנושא עיירות הפיתוח. לאור הצעתה, היה מי שתהה "מה מרתק בעיירות הפיתוח?" ונטען כנגד לברון-אלוש כי היא נוקטת בגישה "סקטוריאלית". לאור המתיחות בדיון, הוחלט לא לקבל החלטה ולהמשיך את הדיון בישיבה הבאה.

תקציב הפקות הרשות עומד על 8 מיליון שקל לשנה הבאה. בשנתיים האחרונות שודרו כל התכנים שהופקו על-ידי הרשות במסגרת שידורי הזכייניות ברצועה ייעודית.

בעניין הצעתה אמרה לברון-אלוש כי "אכן הצעתי כי הרשות תפיק סדרה היסטורית בנושא. אני סבורה כי העיירות ראויות ליצירה טלוויזיונית ולנראות לא פחות מהתיאטרון הישראלי, אודותיו תפיק סדרה היסטורית. סדרה כזו ללא ספק תעורר שיח ציבורי נוקב וחשוב מאין כמוהו".

לדבריה, "בעיירות הפיתוח יש פסיפס מרתק ומפגש בין-תרבותי, שהתקשורת הישראלית לעיתים רחוקות מטפלת במורכבותו. הניצול של הפוליטיקה את עיירות הפיתוח והשקר הגדול של הפוליטיקה בהתנהלותה בתוכן, אף הם ראויים לתחקיר תיעודי נרחב".

אבישר אמר בתגובה כי "יש הצעה של ההנהלה, ויש הצעה של חברת המועצה. יכול להיות ששני הנושאים יעלו להחלטת המועצה. ההחלטה צריכה להיות לא רק לגבי הסוגיה אלא לגבי הווליום של היצירה. אנחנו עושים את זה משיקולים ציבוריים, ושני הנושאים עומדים על הפרק".