דוח אדווה: הממשלה מעודדת חלוקת השקעה לא שוויונית

מכון אדווה: בעשור האחרון הייתה ההשקעה בתחום המסחר בערים החזקות פי 1.9 מבעיירות הפיתוח

דוח חדש שמפרסם מכון אדווה קובע: המדינה מעודדת השקעות במרכז יותר מבפריפריה. לפי הדוח, חלוקת ההשקעה במבני ציבור ובמבנים למסחר ותעשייה אינה שויונית ומאוזנת. מחברי הדוח "פיתוח כלכלי בלתי מאוזן", ד"ר שלמה סבירסקי וספאא אגברייה, מפנים אצבע מאשימה אל הממשלה ובעלי ההון שבוחרים להשקיע את מרב המאמצים רק במקום אחד.

הנתונים המופיעים בדוח מצביעים על ירידה משמעותית בהשקעה בבנייה שאיננה למגורים. אם בשנת 2000 הושקעו בבניית מבני ציבור, מסחר ותעשייה כ-16.7 מיליארד שקל, ב-2009 צנח היקף ההשקעה ל-12.7 מיליארד שקל בלבד, ירידה של כ-24%. זאת בעוד ההשקעה בשני תחומים אחרים, בנייה למגורים ועבודות הנדסה אזרחיות, רשמו עלייה קבועה לאורך העשור האחרון.

המסחר - בעיקר במרכז

לפי נתוני הדוח, חיי המסחר בישראל מרוכזים בעיקר באזור המרכז ומדובר בתהליך שצבר תאוצה בעשור הקודם. מחוז תל אביב משך כ-25% מההשקעה ומחוז מרכז השכן כ-30%. זאת בעוד מחוז ירושלים, שבו אוכלוסייה פלסטינית גדולה וריכוז גדול של יהודים חרדים, קיבל 5% בלבד מההשקעה החדשה. בחישוב שנעשה לפי קבוצות יישוב, ערי פורום ה-15 (הערים העצמאיות) משכו אליהן כמחצית מההשקעה. בחישוב לנפש, מדובר בהשקעה של כ-3,335 שקל - פי 1.6 מהיישובים הערביים ופי 1.9 מעיירות הפיתוח.

גם בתחום הבנייה של מבני תעשייה, העשור האחרון מעיד על הזנחה בפריפריה. ההשקעה בהיי-טק במרכז הארץ צמחה בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% (כולל בתקופה הקשה של האינתיפאדה) בעוד ההשקעה בתעשייה המסורתית, הנמצאת רובה ככולה בפריפריה, גדלה בכ-2% בלבד. 34% מההשקעות הופנו למחוז מרכז. בדוח מציינים אמנם כי גם בדרום נרשמה עלייה בזכות הקמת אינטל בקריית גת, אולם בניתוח לפי קבוצות יישוב, עולים שוב הפערים: "היישובים הערביים קיבלו רק 4% מההשקעה החדשה - בחישוב לנפש, 33% מההשקעה ביישובים יהודיים, דבר המעמיד אותם, למעשה, מחוץ לכלכלה התעשייתית בישראל. מחוז ירושלים קיבל רק 4% מן ההשקעה החדשה ולמעשה נמצא גם הוא מחוץ לכלכלה התעשייתית של ישראל".

חסרה הכוונה של המדינה

אם בתחום התעשייה והמסחר אפשר לייחס את האחריות גם לבעלי הון ויזמים, הרי בתחום מבני הציבור, הממשלה היא האחראית הבלעדית, וגם כאן בולט הפער. הדוח מלמד כי ההשקעה בבניית מבני ציבור בעשור האחרון ירדה מ-9.1 מיליארד שקל ב-2000 ל-7.9 מיליארד שקל ב-2009. "יישובי פורום ה-15 זכו במרבית הבנייה החדשה של מבני בריאות שכללו כמחצית מבתי החולים ומוסדות בריאות אחרים ושני שלישים מן המרפאות וחדרי החולים החדשים", נכתב בדוח.

בתחום החינוך, עם זאת, יש נקודת אור: "היישובים הערביים קיבלו 31% ממבני גני הילדים החדשים, 34% ממבני בתי הספר היסודיים החדשים ו-34% ממבני בתי הספר התיכוניים החדשים. כותבי הדוח מצייני כי ניתן לראות השקעה גוברת של המדינה בתחום זה במטרה לצמצם פערים, אך ניכר עדיין חוסר איזון: "כאשר עושים את החישוב לאלף נפשות, מגלים היקף גדול באופן משמעותי של בניית מוסדות חינוך דווקא בהתנחלויות. יישובי פורום ה-15 מובילים בבנייה של מוסדות השכלה גבוהה".

"לאור חוסר האיזון הבולט בין המחוזות ובין קבוצות היישוב השונות בכל הנוגע להשקעה עסקית, נראה שהמדינה צריכה להיות מעורבת הרבה יותר בעידוד ובהכוונה של השקעות למחוזות ולקבוצות היישוב הסובלים ממיעוט השקעות", מסכמים כותבי הדוח, ומוסיפים כי יש להשקיע בראש ובראשונה בקבוצת היישובים הערביים בישראל שבתוך הקו הירוק ובמחוז ירושלים.

מסחר ושירותים
 מסחר ושירותים

מבני ציבור
 מבני ציבור