אופרה ללא בשורות: הישועה באה מהסדרות במשכן אמנויות הבמה

עונת האופרה הקרובה מתגלה כשמרנית ומאכזבת ■ כמה המלצות למופעים האטרקטיביים במיוחד

למרבה הצער, עונת האופרה הבאה אינה נושאת כל בשורה. היא ממשיכה את הקו האמנותי הקיים, חוזרת על יצירות "בטוחות", ולא מציעה חידושים מסעירים.

העונה תכלול שבע הפקות "רגילות" בבית האופרה, ועוד מספר הפקות מיוחדות. בין ההפקות המיוחדות בולטת הפקת ענק של "כרמן" מאת ביזה במצדה בניצוחו של דניאל אורן, ביוני 2012. הפסטיבל במצדה הפך בשנה האחרונה ל"בון-טון" למרות החום והתנאים האקוסטיים, ובעונה הבאה יתווספו לו שני קונצרטי גאלה. האחד יהיה עם הטנור רוברטו אלנייה וזמרת המצו-סופרן הלטבית המקסימה אלינה גאראנצ'ה (Garanca), מהכוכבות הגדולות של עולם האופרה כיום. השני יהיה עם הפסנתרן הטורקי פאזיל סאי, בליווי התזמורת הפילהרמונית המלכותית מלונדון. סאי מוכר היטב בארץ בזכות הופעותיו עם הפילהרמונית, וספק אם הייתי נוסע עד מצדה כדי לשמוע אותו. לגבי גאראנצ'ה הדילמה יותר גדולה: מצד אחד, היא זמרת נפלאה עם הופעה בימתית זוהרת. מצד שני, היא תופיע בתנאים האקוסטיים הבעייתיים של מצדה. חבל. היה הרבה יותר נחמד לשמוע אותה באולם נורמלי.

ההפקות ה"רגילות" שיעלו בבית האופרה, כאמור, אינן נושאות בשורה מיוחדת.

כמה המלצות בכל זאת: "עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני" בזכות המלחין והבמאי; "לוצ'יה די למרמור" בזכות המנצח והסולנים; "מאדאם בטרפליי" בזכות הבימוי ו"ינופה" בגלל שהיא די נדירה כאן.

הסדרה הליטורגית

הסדרה הליטורגית של האופרה, בשיתוף התזמורת הסימפונית ירושלים, תכלול ארבעה קונצרטים. כמו בשנים קודמות, משלבת הסדרה בין יצירות מוכרות ומבוצעות לעייפה ליצירות פחות מוכרות. השנה כוללת קטגוריית ה"מבוצעות פחות" את "ליל ולפורגיס הראשון" מאת מנדלסון, יצירות ליטורגיות מעניינות מאת ארנסט בלוך ("שירים תנ"כיים" ו"עבודת הקודש"), ואפילו בכורה ליצירה של יואב תלמי בשם "ממעמקים". המנצחים בסדרה יהיו רולף בק, פרדריק שזלן, דניאל כהן ויואב תלמי עצמו. שווה בדיקה.

לחובבי מקהלות תציע האופרה בעונה הבאה, לראשונה, סדרה חדשה בת שלושה קונצרטים, בשם "שירת המקהלה". בסדרה זו תופיע מקהלת האופרה, בליווי פסנתר, ברפרטואר שינוע בין יצירות "רציניות" (כמו "מיסה חגיגית קטנה" של רוסיני) לבין קטעי אופרה פופולאריים למקהלה. טיב הרפרטואר והעובדה שמדובר בליווי פסנתר (ולא תזמורת) מרמז על כך שמדובר בסדרה בעלת מיצוב לא גבוה במיוחד.

מוזיקת עולם

סדרת מוזיקת העולם של בית האופרה תארח השנה אמנים בולטים מרחבי העולם, שמעוררים ציפייה גבוהה. הראשונה היא הזמרת הנהדרת אואומו סנגארה (Oumou Sangare) ממאלי, המבצעת מוזיקה אפריקנית מסורתית בעיבודים מודרניים. השנייה היא זמרת ה"פאדו" הפורטוגזית אנה מורה (Moura), מהטובות בתחומה כיום. השלישית היא מקהלת הנשים "מסתרי הקול הבולגרי", שמבצעת מוזיקה בולגרית אתנית ללא ליווי כלי. סדרה מומלצת בהחלט לאוהבי מוזיקה אתנית.

כל גווני המוזיקה

זוהי הסדרה האנינה ביותר של משכן האופרה בעונה הבאה. בסדרה יתקיימו שלושה קונצרטים, בהם יתארחו אמנים מעולים. הראשון הוא אנסמבל הנשים "אנונימוס 4", המתמחה במוזיקה קולית עתיקה מימי הביניים והרנסנס. קונצרט זה מומלץ מאד, אך רק למי שיודע למה לצפות (למי שלא, זה רפרטואר שקל להשתעמם בו). בשני יופיע הפסנתרן הפיני הפרובוקטיבי אולי מוסטונן (Mustonen), שיבצע את "וריאציות גולדברג" של באך. בקונצרט האחרון בסדרה, שמעורר ציפיות גדולות, ינוגנו לסירוגין אנדראס שטאייר (בצ'מבלו) ואלכסנדר מלניקוב (בפסנתר) את הפרלודים והפוגות של באך ושל שוסטקוביץ'. התוכנית נהדרת, וכך גם המבצעים. חבל שלא כל התוכניות באופרה השנה כל-כך מיוחדות ומסקרנות.

רוק

בעונה השנייה של הסדרה "קלאסי רוק" יתקיימו שלושה קונצרטים, בהם יתארחו להקת "הדג נחש", אסף אמדורסקי ו"בלקן ביט בוקס". הם יבצעו את להיטיהם בעיבודים קלאסיים חדשים, אותם תלווה תזמורת סימפונט רעננה.

ג'אז

גם סדרת "ג'אז במשכן" תארח שמות מעניינים. ביניהם בולטת שורת פסנתרני ג'אז מצוינים כמו קני בארון (Barron), סטפאנו בולאני וטוני פאנצ'לה (Pancella). עוד יופיעו בה רביעיית ג'ושוע ברייקסטון (Breakstone), הסקסופוניסט האיטלקי רוברטו אוטאביינו (Ottaviano) ואחרים.