עתירה לבג"ץ: "המדינה מייצרת קרטליזציה בענף הסיעוד"

בעתירה, שהוגשה ע"י 7 לשכות לתיווך עובדים סיעודיים זרים, נטען כי המדינה מנחיתה "מכת מוות" על הלשכות הקטנות ליבוא עובדים זרים - מה שיביא לחיסול התחרות בענף

7 לשכות לתיווך עובדים סיעודיים זרים עתרו השבוע לבג"ץ בבקשה למתן צווים מוחלטים כנגד המדינה, משרד הפנים ורשות ההגירה, בנוגע לתקנות שלטענתן מבקשות "לחסל הלשכות הקטנות וליצור קרטליזציה בענף הסיעוד".

בעקבות הטענות להצפת המדינה בעובדים זרים, לניצול ולסחר בעובדים, גיבשה המדינה ב-2006 נוהל להסדרת העיסוק בענף, ובחודשים האחרונים היא החלה לאכוף מספר מגבלות שכנגדן יוצאות הלשכות: כל לשכה חייבת שיהיו רשומים אצלה לפחות 200 עובדים ו-200 מעסיקים; במהלך שנה קלנדרית מותר לה להביא ארצה עובדים בכמות שאינה עולה על 10% מסך העובדים שרשומים אצלה; ועליה לעמוד בשיעור השמה של 97%.

לטענת הלשכות, באמצעות עו"ד רבקה איינהורן, "ההגבלות יביאו לחיסולן המיידי", ובמיוחד מגבלת עשרת האחוזים שמהווה מכת מוות ללשכות קטנות.

לטענת הלשכות, המגבלות "מנוגדות למדיניות הממשלה ולמטרת הנוהל... לחזק את התחרותיות בתחום השמת עובדים זרים בסיעוד, למנוע קרטליזציה ולחסל את הסחר בעובדים זרים".

המגבלות, נטען, "לא משמשות כאמצעי למנוע את ההיצף בעובדים זרים, אלא למטרה זרה - לחיסול התחרותיות ולסגירת הלשכות הקטנות - כך שמספר מצומצם של לשכות גדולות ישלטו על כל ענף הסיעוד".

נטען כי הלשכות תורמות "למניעת מצב פסול של קרטליזציה, כמו בתחום הטלפונים הסלולריים.

בניגוד לטענה כי הארץ מוצפת בעובדים זרים בסיעוד, טוענות הלשכות כי קיים "מחסור חריף" בעובדים. המדינה התחייבה לפרסם מאגר עובדים הנמצאים בארץ ופנויים לעבודה, ובאיחור רב פרסמה לאחרונה מאגר של כ-860 עובדים. הלשכות טוענות כי מדובר ב"מאגר פיקטיבי ומטעה".