אולמרט על מסר: "לוקחים אדם הגון ועושים אותו שוחדניק"

רה"מ לשעבר מתגלה בחקירתו כתומך נלהב של פרויקט הולילנד: "זה בהחלט נראה ראוי וטוב" ■ אחר-כך הוא מסתייג: "כל הדבר המפלצתי עם הגשרים לא היה כשאני הייתי ראש העיר"

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שמע על החשדות שהפיץ עד המדינה בפרשת הולילנד בעניינו, לפיהן הוא לקח כביכול שוחד, כבר ב-2008 בעת כהונתו כראש הממשלה - כך אמר אולמרט לחוקרי המשטרה ביולי 2010, כשנחקר בפרשה, כפי שעולה מתמלילי חקירותיו של אולמרט שהגיעו לידי "גלובס".

לדברי אולמרט, באותה תקופה נעשה ניסיון לגרום לו לשלם סכום של חצי מיליון דולר. "באמצע 2008 התקשר אליי חבר", סיפר אולמרט, "איש עסקים ידוע - אני לא אומר את שמו כדי שלא תזמינו אותו לחקירה - ואמר לי, 'קרה דבר מוזר, התקשר אליי בחור בשם אביגדור קלנר ואמר שהוא חייב להיפגש אתי דחוף, זה קשור לאהוד אולמרט, וזה יכול לגרום לו נזק נורא. יש סיפור שמסתובב אדם (הוא עד המדינה, ח"מ וי"י), שטוען כי הוא שיחד עבור הלל צ'רני כל מיני אנשים, כולל אולמרט".

לדברי אולמרט, קלנר אמר לאיש העסקים כי הוא התמנה למגשר בין צ'רני לעד המדינה, ואולם היה ברור לו כי אולמרט לא לקח שוחד.

"ואז התחילו כל מיני טלפונים של אנשים שקלנר הלך אליהם לדבר איתם, עורכי דין שאני לא רוצה לגלות את שמם. בסופו של דבר קיבלתי את קלנר, הוא בא אליי לבית ראש הממשלה, לחדר העבודה שלי. הוא אמר שצ'רני מוכן לשלם, אבל הוא (עד המדינה, ח"מ וי"י) רוצה יותר, כי הוא הסתבך בשוק האפור, ויש לו חובות. 'אם תשיג לי חצי מיליון דולר, אפשר יהיה לסגור את העניין'".

"אמרתי לו, 'תקשיב טוב, אביגדור, אני לא אשלם פרוטה, כי בחיים לא קיבלתי ממנו כסף, ואני לא אתן לו אגורה. ואני יכול לתת לך עוד סיבה, שממילא אין לי אגורה לתת, אוברדרפטים וזה".

לדברי אולמרט, היה ברור לו כי "הסיפור יתפוצץ" בשלב מסוים, והוא ייחקר על כך במשטרה, ואם ישלם את הכסף לנדרש ממנו - השאלה הראשונה תהיה מדוע שילם.

"המשטרה תשאל, 'אתה ארגנת חצי מיליון דולר', אני אגיד 'כן', ואז יגידו לי 'למה? מה אתה אשם במשהו?'. מי מארגן חצי מיליון דולר? רק מי שפוחד על התחת שלו, סליחה על הביטוי".

אולמרט סיפר כי הוא דיווח על כך עוד ב-2008 לפרקליטו, עו"ד אלי זהר, ואולם הדגיש כי קלנר לא ניסה לסחוט אותו, אלא רק לגרום לו לגייס את הכסף.

אולמרט גם הסביר מדוע לא הגיש תלונה למשטרה. "כשנודע לי שהוא מפיץ את שמי, אני יודע מה היה קורה. את עד המדינה הייתם חוקרים? אותי הייתם חוקרים. הייתם עושים לי עוד פרשת טלנסקי, עם שמיעה מוקדמת (עדות מוקדמת בבית המשפט, ח"מ וי"י)".

"הפרויקט המפלצתי"

בחקירתו מתגלה אולמרט כ"גרופי" נלהב של פרויקט הולילנד. "בא פתאום פרויקט של 3 בתי-מלון, באזור בהחלט אטרקטיבי, שצופה על פני כל ירושלים ונותן תמונה נהדרת שלה. זה בהחלט נראה לי פרויקט ראוי וטוב".

אלא שלדבריו ההגדלה הדרמטית באחוזי הבנייה של הפרויקט לא נעשתה בתקופתו כראש העיר.

"הגדילו קצת את מספר יחידות הדיור, זה לא היה נראה לי בלתי סביר בהתחשב בגודל השטח, אבל כל הדבר המפלצתי עם הגשרים (בין הבניינים, ח"מ וי"י) לא היה כשאני הייתי ראש העיר".

אלא שהחוקרים מציגים לו מסמך שמוכיח את ההיפך, שהתוכנית השלישית של הפרויקט "המפלצתי" אושרה בתקופתו.

"גם הגשרים לא נראים לי דבר כל-כך יפה", מנסה אולמרט להסביר, "אבל השימוש בביטוי 'מפלצתיות' מתייחס לשינוי מתווה הפרויקט וביטול בתי-המלון. הנושא של בתי-המלון היה חלק אינטגרלי מכל העניין".

ואז מטיח אולמרט בחוקרים: "אתם חוקרים לא אם יש לי דעה לגיטימית בעד בנייה כזו או אחרת, אלא אם מישהו שיחד אותי כדי לשנות את עמדתי. אלה דברי הבל ורעות רוח, וכמה שלא תתמרנו בעניין הזה, זה לא יעזור לכם".

החוקרים אומרים לאולמרט כי יש הוכחות לכך שעד המדינה שיחד, בין היתר, גם את שולה זקן ואת אורי שטרית, שהיה מהנדס עיריית ירושלים, וכי אולמרט הוא זה שחיבר בין עד המדינה לשטרית.

"אולי זה השתמע לשולה זקן"

"שמעת טוב את מה שאני אומר לך", אומר אולמרט לחוקרת, "זו טענת כזב שעד המדינה ממציא אותה. עד המדינה ושטרית הכירו זה את זה מעבודה משותפת, סביב הפעילות של עד המדינה בנושאים שקשורים בפרויקטים שהוא התעניין בהם. מה זה שייך לעניין אם הוא שילם לו שוחד או לא שילם? מה זה קשור בי? אם את שואלת אותי, אם היה לי מושג שדבר כזה קיים - התשובה היא חד-משמעית לא".

ימים אחדים לפני חקירתו השלישית של אולמרט, שעסקה בפעילותו לגיוס תרומות למערכות הבחירות שלו, אמרה שולה זקן בחקירתה, בתשובה לשאלת החוקרים האם דיווחה לאולמרט על התורמים במערכות הבחירות שלו: "לא כל אחד ואחד, אבל בוודאי שאמרתי לו".

אולמרט משיב: "יכול להיות שהיה מקרה ספציפי, חריג, או משהו שהיא הזכירה אותו, אבל כדבר שבשיטה אני לא דיווחתי על זה. מדי פעם אולי היא הזכירה איזשהו שם". זקן גם אמרה כי הבינה שאולמרט ידע על תרומותיו של עד המדינה למערכות הבחירות שלו.

"זה השתמע בשיחות שאולמרט יודע שעד המדינה תרם", אמרה זקן.

אולמרט משיב: "היא אומרת שזה משתמע, יכול להיות שזה משתמע לה בדיעבד. אני לא זוכר דבר כזה. היא לא אומרת שהיא דיווחה לי, היא אומרת שהשתמע, או שהיא הבינה".

החוקרת שואלת: "אתה מכחיש שידעת שעד המדינה תרם?", ואולמרט משיב: "חד-משמעית. לא ידעתי, לא היה לי שום מושג". לדבריו, הוא גילה כי עד המדינה תרם למערכות הבחירות שלו רק במהלך חקירת הולילנד.

"עובד היה נער שליח של מסר"

במהלך החקירה, אולמרט מנסה לשכנע את חוקריו כי בין יועצו, עובד יחזקאל, לבין עו"ד אורי מסר התקיים קשר בלתי אמצעי שלא עבר דרכו.

"אתם כל הזמן מביאים לי אסמכתאות ממה שעובד אמר, עובד העביר מסמך של אורי מסר, הוא היה נער שליח. אני מתפלא עליכם. אתם יודעים היטב שאורי מסר היה עורך דין של הוריו של עובד יחזקאל בלי לקחת שכר, זה מעיד על סוג של יחסים אינטימיים בין עובד לאורי מסר, שאני לא ידעתי עליהם בכלל. כשקראתי את זה בפעם הראשונה בחומר החקירה של מרכז ההשקעות, הייתי בהלם. בין אורי מסר לעובד היו כל מיני שירקעס".

עוד מתברר כי בעת כהונתו של אולמרט כשר תמ"ת, פנו שולה זקן ועובד יחזקאל, בשם אולמרט, לעד המדינה, וסיכמו כי הוא יממן סקר בנושא תוכנית ההתנתקות (כדי לבחון את היחס בציבור לרעיון), ובתמורה יקדם אולמרט לאישור בנייה על קרקעות של חברת "הזרע" בפארק איילון.

"הם דיברו ביניהם, לא אתי", מגיב אולמרט, "אין שום דיבור על כך שמישהו מהם אומר 'דיברתי עם אהוד, אהוד הסכים'".

"אני גידלתי את מסר"

החוקרים מציגים לאולמרט שתי חשבוניות שהוציא משרד עורכי הדין של אורי מסר לטובת עד המדינה ב-2004-2003, כל אחת מהן על סכום של 50 אלף שקל פלוס מע"מ. הנחת העבודה היא שהכספים הללו הועברו למסר במטרה להסתיר את יעדם האמיתי - אולמרט.

"שום דבר, חד-משמעית, שלילית", הודף אולמרט. "זה פשוט מעשה נבלה מה שעושים כאן. לוקחים אדם הגון (כלומר, מסר, ח"מ, י"י), היו לי קצת בעיות איתו סביב העדות שלו בפרשות אחרות, ועושים אותו שוחדניק. אני מכיר את הבחור הזה, אני גידלתי אותו, אורי מסר נתן לו את הקבלות כדין".