אושרה הגשת ייצוגית נגד אתר 1BUY1: "המכרזים מהווים הימורים"

לדברי השופטת, הראיה לכך שמדובר בהימורים היא העובדה שהמכרז מציב מחירי מקסימום להצעות, שהם נמוכים בהרבה ממחירי השוק שבהם נמכרים המוצרים ה"נמכרים" במכרזים

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר היום (ה') הגשת תביעה ייצוגית נגד חברת "קונקטיב גרופ", מפעילת אתר המכרזים 1BUY1, המציע למכירה מוצרים שונים כגון מוצרי חשמל, קטנועים ומכוניות, וגובה דמי השתתפות, בעילה כי המכרזים מהווים למעשה הימורים אסורים.

במסגרת החלטתה קיבלה השופטת רות רונן את טענת התובע הייצוגי, שמעון דבוש, כי המכרזים מהווים למעשה הימורים.

"חרף העובדה שהמשיבה מכנה את הפעילות באתר כ'מכרזים', אינני סבורה כי ניתן לקרוא לפעילות זו 'מכרז'. זאת, משום שככלל המטרה של עריכת 'מכרז' מבחינת המזמין היא כדי לקבל את ההצעה הטובה ביותר עבורו. ה'מכרז' דנן לא נועד לכך שקונקטיב גרופ תקבל את ההצעה הטובה ביותר עבורה".

לדברי השופטת, הראיה לכך שמדובר בהימורים היא העובדה שהמכרז מציב מחירי מקסימום להצעות, שהם נמוכים בהרבה ממחירי השוק שבהם נמכרים המוצרים ה"נמכרים" במכרזים.

"המטרה של המשתתף במכרז אינה אם כן להציע את ההצעה הטובה ביותר עבור המזמין, אלא להציע את ההצעה שעשויה לזכות במכרז משום שהיא תהיה הגבוהה ביותר בטווח המחירים המותר, שאיש לא הציע אותה. מבחינת המזמין - המכרז לא נועד כדי לאפשר לו לקבל את ההצעה הטובה ביותר האפשרית, אלא כדי לגבות מהמשתתפים דמי השתתפות במכרז", ציינה רונן.

עוד כתבה השופטת בהחלטתה לאשר את התביעה כייצוגית, כי היא סבורה כי האתר מנהל למעשה משחק נושא פרסים. "הפרסים הם המוצרים הנמכרים, והזכייה נובעת מיכולת לנחש איזו הצעה היא ההצעה הגבוהה ביותר שטרם הוצעה".

עוד נקבע כי קבוצת התובעים הייצוגיים תוגדר "כל אדם שהשתתף במכרזים באתר האינטרנט 1BUY1, ואשר נגבה ממנו תשלום בגין השתתפותו, בתקופה שהחל מ-7 שנים לפני הגשת התביעה ועד ליום הגשתה ב-21.1.2010".

התובע יוצג באמצעות עו"ד יאיר שפרן.