כיתן הפסידה 34 מיליון שקל בשנת 2010

המכירות רשמו סטגנציה והסתכמו בכ-230 מיליון שקל ■ ב-3 השנים האחרונות פיטרה כיתן 300 עובדים ■ החברה מתכוונת להרחיב את רשת החנויות ל-20 סניפים

פתיחת רשת החנויות לא סייעה לשיפור התוצאות הכספיות של חברת כיתן, וזו חותמת את שנת 2010 עם העמקת ההפסדים, שהגיעו ל-34 מיליון שקל. בשנת 2009 עמדו הפסדי החברה על 21 מיליון שקל. בשנת 2010 רשמה כיתן סטגנציה במכירות, שהסתכמו בכ-230 מיליון שקל.

כחברה יצרנית וקמעונאית, כיתן מתמודדת הן עם עלויות ייצור גבוהות בארץ והן עם תחרות קשה בתחום הטקסטיל בין רשתות השיווק. בצד הקמעונאי, לפני שנים אחדות יצאה כיתן מרשת גולף, חברה-אחות בחברה-האם כלל תעשיות , מהלך שגרר לאורך זמן את המותג למשבר.

אחד הצעדים שבהם נקטה החברה במטרה לשפר את הרווחיות ולהגדיל את החשיפה של המותג, הוא הקמת רשת חנויות תחת המותג כיתן. כיום מונה הרשת 14 סניפים, שניים מתוכם, בחוצות המפרץ ובישפרו סנטר במודיעין, נפתחו בחודשיים האחרונים.

לדברי מנכ"לית כיתן, אסתר אלדן, בכוונת החברה להרחיב את הרשת ב-6 סניפים נוספים עד סוף 2012. הסניפים החדשים ייפתחו בין היתר בתל-אביב, דרום חיפה וירושלים.

אלדן אומרת כי "החנויות לא הפסדיות. הרשת בכללותה היא רשת רווחית, וזו רשת ששיפרה מאוד את הרווחיות של כיתן לעומת מחירי מכירה ברשת המשביר לצרכן".

לדבריה, כיוון ש-65% מפעילות כיתן מיועדת ליצוא, רשת החנויות נועדה בין היתר לפתור את בעיית עודפי היצוא של המפעל בדימונה.

עלייה במחירי הכותנה

אחרי סגירת חלק מהמפעלים בישראל, לכיתן יש מפעל בודד בדימונה. בשל עלויות ייצור גבוהות בארץ והעברת חלק מהייצור לחו"ל, פיטרה החברה ב-3 השנים האחרונות כ-300 עובדים, רובם עובדי ייצור שהועסקו בשכר מינימום.

מאז פרוץ המשבר הכלכלי כיתן סובלת גם מירידה בהיקף היצוא לחו"ל.

כיתן נאלצת להתמודד כעת הן עם עלייה חדה במחירי הכותנה והן עם העלייה בשכר המינימום. 90% ממוצרי כיתן עשויים מ-100% כותנה.

לדברי אלדן, "עליית מחיר הכותנה היא קשה. מרכיב הבד אצלנו הוא 30% מהמוצר הסופי. יש ביקוש בשוק לפוליאסטר-כותנה, אבל אנחנו משווקים מעט. אלה מוצרים שאנחנו משתדלים לייבא. העלינו מחירים בארץ ובחו"ל, למרות שקשה מאוד להעלות מחירים באירופה. בארץ המחיר האפקטיבי עלה בחצי השנה האחרונה ב-20%, כי חלק מהעלייה נעשתה באמצעות ביטוח מבצעים והנחות. למחצית השנה הראשונה של 2011 קנינו חומר גלם עוד בשנה שעברה".

- כיצד תתמודדו עם העלייה בשכר המינימום?

"זו השפעה של מאות אלפי שקלים בשנה. הבעיה קיימת גם כך, כי עלויות השכר גם כך גבוהות".