חילוץ פורטוגל מתקרב: תשואת האג"ח נושקת ל-10%

סוכנות הדירוג מודי'ס הפחיתה את דירוג החוב של המדינה בדרגה אחת, שתי רמות מעל דירוג "זבל" ■ מודי'ס: הממשלה הנכנסת בפורטוגל תצטרך לבקש סיוע חירום בדחיפות

עלות ההלוואות של פורטוגל עלתה לכמעט 10% על רקע התחושה הגוברת בשווקים שמדינה זו תזדקק לחילוץ בינלאומי כדי להימנע מחדלות פירעון של החוב הריבוני שלה.

במקביל הפחיתה היום סוכנות הדירוג מודי'ס את הדירוג של פורטוגל והעריכה שהממשלה החדשה במדינה תצטרך לבקש סיוע חירום בדחיפות.

בשבוע שעבר הורידה סוכנות S&P את דירוג האשראי של פורטוגל לרמה הגבוהה בדרגה אחת בלבד מעל אג"ח זבל, לאחר שראש ממשלת פורטוגל, ג'וזה סוקרטס, התפטר. שלושה ימים לאחר מכן עשתה זאת גם סוכנות פיץ'.

תשואת האג"ח הממשלתיות הפורטוגליות לחמש שנים עלתה אתמול ל-9.91% - רמה גבוהה יותר מזו שרשמה אירלנד כאשר דבלין ביקשה את סיוע החירום שלה בחודש נובמבר. השוק מעריך כעת את סיכויי חדלות הפירעון של האג"ח הפורטוגליות ב-40% בהשוואה ל-30% לפני חודש, על פי חוזי המרת חדלות הפירעון (CDS) על החוב הפורטוגלי.

אפילו בפורטוגל, רק קובעי מדיניות מועטים, בהם סוקרטס, מאמינים שהמדינה יכולה להימנע מחילוץ כזה.

מבחן השווקים של ליסבון

ליסבון ניצבת מחר בפני מבחן בשווקים - מכרז למכירת שטרי חוב קצרים בהיקף 2 מיליארד אירו.

מנהלי המכרז אמנם צפויים להצליח למכור את הסחורה הזו, אך הם יצטרכו לשלם עבורה תשואה גבוהה.

המכשול הכספי הגבוה ביותר יבוא בינואר, כאשר פורטוגל תצטרך לממן פדיון של אג"ח ותשלומי ריבית בסך 7 מיליארד אירו. קריסת ממשלתה בשבוע שעבר סיבכה את המצב, מאחר שההחלטות על החילוץ הבינלאומי יצטרכו להתקבל אחרי הבחירות שנקבעו ל-5 ביוני.

דוברים של האיחוד האירופי מאמינים שפורטוגל יכולה להגיע עד חודש יוני ללא חילוץ, אך שרי האוצר של האיחוד ידונו ביום ו' השבוע במשברי החובות של פורטוגל, אירלנד ויוון.

סוקרטס ממשיך לטעון שארצו אינה זקוקה לחילוץ. האופוזיציה הסוציאל-דמוקרטית, שצפויה לזכות בבחירות, מעוניינת שהוא יבקש את הסיוע ולא ישאיר לה את ההחלטה הזו.

אתמול, בשידור טלוויזיה, אמר סוקרטס: "אני מחויב להגן על פורטוגל מפני סיוע חירום. אעשה הכול כדי להגן על המדינה מהתסריט הזה".

איך יגיב האיחוד האירופי?

ממשלת פורטוגל החדשה תצטרך לגבש תוכנית אמינה לצמצום הגירעונות, אך התהליך הזה עלול להימשך חודשים.

פליפה סילבה, ראש דסק האג"ח הממשלתיות בבאנקו קארגוזה הפורטוגלי, אמר אתמול: "מה שיעשו באיחוד האירופי יכול להרגיע את המשקיעים הרבה יותר ממה שפורטוגל עצמה יכולה לומר".

השווקים גם אינם בטוחים איך אירופה תטפל ביוון ובאירלנד אחרי שנת 2013, כאשר המשקיעים הפרטיים יצטרכו לשאת בחלק מהנטל של חדלות הפירעון הריבונית. "חדשות חיוביות בתחום זה יכולות לעזור גם לפורטוגל", אמר סילבה.