תמ"א 38: תוספת של 2.5 קומות באזורים חלשים

ביישובים בדירוג 7 ומטה במעמד סוציו-אקונומי תתאפשר במסגרת תמ"א 38 תוספת של שתיים וחצי קומות ואילו ביישובים בדירוג 8 ומעלה תתאפשר תוספת של קומה וחצי

תמריצים נוספים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, במיוחד בפריפריה, אושרו היום עקרונית במועצה הארצית לתכנון ולבנייה של משרד הפנים. בדיון היום נקבע שביישובים בדירוג 7 ומטה במעמד סוציו-אקונומי תתאפשר במסגרת תמ"א 38 תוספת של 2.2 קומות ואילו ביישובים בדירוג 8 ומעלה תתאפשר תוספת של 1.5 קומות. ‏

בדיון הוצגו למשרד הפנים נתונים מהן עולה שמאז כניסתה של תמ"א 38 לתוקף ב-2005, הוגשו רק 1,000 בקשות לחיזוק מבנים. עוד עולה מהנתונים כי ברחבי הארץ נמצאות מאות אלפי יחידות דיור שאינן עמידות בפני רעידות אדמה, מהן 408,800 יחידות דיור בת"א והמרכז, 379 אלף יחידות דיור בצפון הארץ, 2,700 בבית שאן, 106,500 יחידות דיור בירושלים והסביבה, 15,300 יחידות דיור בעכו ובנהריה, 105 אלף יחידות דיור במטרופולין חיפה, 9,000 יחידות דיור בחדרה, 27,500 יחידות דיור באשדוד ובאשקלון ו-51,800 יחידות דיור בבאר שבע והדרום.

התוספות שאושרו היום בדיון המועצה הארצית הן ביוזמת משרד הבינוי והשיכון בתיאום מלא עם מינהל התכנון במשרד הפנים. תמ"א 38 מתייחסת לחיזוק מבנים שנבנו לפני 1980. עד כה, במסגרת התמ"א ניתן היה לקבל תוספת זכויות לקומה נוספת באמצעות תוספת קומה עליונה, סגירת קומת עמודים מפולשת או תוספת אגף לבניין.

לפי ההחלטה שהתקבלה היום במועצה הארצית, ביישובים שדירוגם הסוציו-אקונומי הוא 7 ומטה ברחבי הארץ, כולל במחוז תל אביב והמרכז, תתאפשר במסגרת תמ"א 38 תוספת של עד שתיים וחצי קומות, כלומר, לקומה הנוספת שהותרה עד כה במסגרת התמ"א מתווספת באזורים אלה קומה וחצי נוספת. ביישובים שדירוגם הסוציו-אקונומי הוא 8 ומעלה במחוז ת"א והמרכז תתאפשר מעתה תוספת של קומה וחצי במסגרת התמ"א, כלומר, לתוספת הקומה המותרת היום במסגרת התמ"א מתווספת באזורים אלה כעת חצי קומה נוספת, שיכולה להיות בדמות חדרי יציאה לגג.

החלטה נוספת שהתקבלה היום במועצה הארצית היא לאפשר ניוד זכויות במסגרת תמ"א 38, כך שבמבנים המיועדים לחיזוק אבל שלא ניתן להוסיף בהם זכויות בנייה מסיבות שונות, כולל אי-התאמה לתקן החנייה או לתשתיות ברחוב, ניתן יהיה לממש את תוספת זכויות הבנייה במגרש אחר שאיננו מיועד לחיזוק. זאת בכפוף להגשת תוכנית למוסדות התכנון.

‏עוד הוחלט היום כי בתמ"א 38 יפורטו התנאים ההנדסיים שיבטיחו את עמידות המבנה המחוזק מכוח התמ"א בדרישות התקן הישראלי לעמידות מבנים. תנאים אלה יכללו הגדרת תנאי סף הנדסיים להגשת בקשה להיתר מכוח התמ"א והגדרה מראש של הגבלות עקב סיכון הנדסי. החלטה זו באה לשפר את המצב הנוכחי, בו בקשות רבות לתמ"א 38 נפסלות ברשויות המקומיות עקב אי-התאמה הנדסית או משום שהן לא עונות כהלכה על תנאי החיזוק, אלא מתמקדות בתוספת זכויות הבנייה.

‏לדברי מנכ"ל משרד הפנים בפועל, שוקי אמרני, המשרד מעוניין לעודד את השימוש בתמ"א 38, אך הוא מזכיר שהתמ"א היא רק כלי אחד מתוך מערך של צעדים שישלימו את התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.

‏איתן גינזבורג, יו"ר הוועדה המקומית רעננה, שהשתתף בדיון כנציג הרשויות התומכות בתיקון התמ"א, ציין כי "קראתי למועצה לתמוך בהצעה שהציע מינהל התכנון. מדובר בהצעה ראויה, מידתית ומאוזנת שתאפשר לקדם את מימושם של תמ"א 38 ולמלא את המטרה שלשמה היא נועדה, קרי חיזוק המבנים מפני רעידות אדמה. מדובר בתוכנית שמצילה חיים ונותנת ערך מוסף גם להתחדשות עירונית ולאיכות חייהם של התושבים. התיקונים שאושרו מוסיפים היתכנות כלכלית מבוססת לביצוע תמ"א 38".