מסדר פרנציסקני בירושלים תובע את פרקליטו: עורך הדין חבר ליזמי נדל"ן כדי לגזול מאיתנו מקרקעין

המסדר תובע את עו"ד מועין חורי והיזמים משה סטולר ויעקב בכר; לטענת המסדר היזמים שילמו לעו"ד שוחד כדי שיסייע להם לגזול את זכויותיהם, בהיקף 76 מיליון דולר, בפרויקט בנייה בגבעה הצרפתית

יזמי נדל"ן חברו לעורך דין ועשו יד אחת נגד הלקוח שלו, מסדר פרנציסקני הפועל בישראל, בעסקת מקרקעין בגבעה הצרפתית בירושלים - כך נטען בבקשה לתיקון כתב תביעה שהגיש המסדר לבית המשפט המחוזי בירושלים והגיע לידי "גלובס". בשבוע שעבר, אושרה הבקשה. היזמים הם משה סטולר ויעקב בכר, בעלי המניות ומנהלי חברת הבנייה סמווד קונסטרקשן (Somwood Construction); עורך הדין הוא מועין חורי, והמסדר הוא קסטודיה דה טרה סנטה" - מסדר קתולי של נזירים פרנציסקנים.

לטענת הקסטודיה, עו"ד חורי, שייצג את המסדר בתביעה שהגישה נגד יזמי הנדל"ן ונגעה לזכויות בשטח השייך לה, קיבל מהיזמים שוחד בסך מיליוני דולרים, כדי לסייע להם לגזול את זכויות המסדר.

תחילת הפרשה ביולי 1996 - אז נחתם הסכם קומבינציה בין המסדר לסמווד, ובו התחייבה החברה לבנות על מקרקעי הקסטודיה את פרויקט המגורים "ברוש הגבעה". הוסכם שסמווד תקבל 78% מהדירות בפרויקט, והקסטודיה 22% מהן. כעבור שלוש נחתם הסכם נוסף בין הצדדים, ולפיו גם החלק של המסדר יועבר לסמווד, תמורת 5 מיליון דולר - מחיר המשקף את תמורת הדירות שיימכרו.

כספי שוחד

ביוני אשתקד הגישה הקסטודיה, באמצעות עו"ד חורי, תביעה לביהמ"ש המחוזי בירושלים בטענה כי סמווד, משה סטולר ובכר הציגו למסדר מצגי שווא ביחס למספר הדירות שעתידות להיבנות בפרויקט. בתביעה נטען כי בעת חתימת ההסכמים, ידעו סטולר ובכר כי עתידות להיבנות 300 דירות, אך אמרו כי ייבנו 135 דירות בלבד. לפיכך, נטען כי חלקו של המסדר צריך להיות 22% מתוך 300 דירות, בשווי של כ-76 מיליון שקל.

אתמול (ג') הגישה הקסטודיה, באמצעות עו"ד אהוד גוט ממשרד בלטר-גוט אלוני ושות', את כתב התביעה המתוקן והוסיפה את עו"ד חורי כנתבע. בכתב התביעה נטען כי חורי "רימה אותה, פעל בניגוד אינטרסים קשה וקיבל בעבור כך כספי שוחד מהנתבעים". לטענתה, חורי הביא לכך שחתמה על הסכמים המנשלים אותה מזכויותיה במקרקעין. עוד נכתב כי התרמית נחשפה לאחר שבמסדר איתרו תצהיר של עו"ד חורי, ובו הוא מתאר את קרבתו האישית והעסקית למשה סטולר וכיצד סייע ליתר הנתבעים, תמורת מיליוני דולרים שקיבל מהם, לרמות את הקסטודיה ולגזול את רכושה.

"המסדר היה מצוי בפרטים"

עו"ד חורי סירב להגיב לידיעה. עורכי דינו של בכר, איל רוזובסקי ודן סלע, מסרו: "הבקשה לתיקון כתב התביעה ממחזרת טענות ששני שופטים במחוזי בירושלים כבר קבעו לגביהן כי אינן מקימות עילת תביעה אישית נגד בכר. בכר מעולם לא כרת הסכם כלשהו עם הקסטודיה. את עיקר המו"מ בין סמווד לקסטודיה ונציגיה ניהל סטולר. בכר, שהיה מנהל ובעל מניות בסמווד, סבר במשך כל השנים ועד הימים האחרונים כי עו"ד חורי פועל בשיתוף פעולה ובשקיפות כלפי הקסטודיה, ומסמכים שהוצגו בפני ביהמ"ש מוכיחים כי ראשי הקסטודיה עצמם היו מצויים בכל פרטי העסקה. אם עו"ד חורי רימה את הקסטודיה, כנטען, הרי שהוא רימה גם את סמווד".

משה סטולר נחשד בעבר כי היה מעורב ביחד עם עו"ד משה זינגל בהוצאה במרמה של שתי דירות מחוסה במוסד סיעודי, שהייתה אהובתו. לא ניתן היה לקבל את תגובתו של סטולר לידיעה.