"צריך לבנות עשרות אלפי דירות כדי שהמחירים יוזלו; מה הצעירים מחפשים בת"א? יש שם הרבה עשן"

גלובס tv אלפרד אקירוב יודע בדיוק מה גורם למחירי הדירות לעלות בלי סוף: "לא בונים מספיק, אין עובדים, יש ביקוש - המחירים עולים" ■ הוא סבור ש"זוגות צעירים לא צריכים לגור באמצע העיר" אלא רק "ליד הערים" ■ "שיבנו עוד עיר כמו מודיעין"

עם הון עצמי בסך 3 מיליארד שקל ורווח נקי שעמד על יותר מ-250 מיליון שקל בשנת 2010, מי שציפה להאצת הפעילות הנדל"נית בישראל של היזם אלפרד אקירוב התאכזב שוב לשמוע לאחרונה את החברה מצהירה בעיקר על חיפוש נכסים להשקעה בערים מרכזיות באירופה או בניו יורק.

"לצערי אני לא מתכנן כלום בארץ, כי אין לי קרקעות", אומר אקירוב ל"גלובס". "המדינה מחזיקה בקרקעות. הייתי רוצה לבנות 1,000 חדרי מלונות בתל אביב, שיבואו עוד הרבה תיירים לארץ, אבל את הקרקעות מחזיק מינהל מקרקעי ישראל והוא לא משחרר. מה אני יכול לעשות? אני לא יכול לבנות באוויר ולא בים".

- אז החלטת לעבור לגמרי לפעול בחו"ל?

"אם לא אמצא כלום בארץ, אז כן. אנחנו חייבים לעבוד. לא כי צריכים לעבוד, אלא כי זה החיים שלנו. כמו שאחד אוהב לצלם ואחר אוהב לנגן והשלישי אוהב לשיר, אני אוהב לעשות, ליצור. לבנות מלון כמו זה שבממילא ולקבל אחר כך את הקומפלימנטים. כל אחד והנאותיו. אם אני לא יכול לבנות פה אני לא יכול להיות מובטל ולא לעשות כלום. כלכלית אני יכול, אבל אני מחפש ליהנות".

- ואולי פשוט אתה סבור שמחירי הדירות בארץ כבר נגעו בשיא?

"שיעור ראשון בכלכלה - היצע וביקוש. אם יש יותר היצע, המחירים יורדים. אם יש יותר ביקוש, המחירים עולים. לא משחררים קרקעות, לא בונים מספיק, אין רישוי, אין עובדים לבנות דירות ואז יש מחסור, יש ביקוש והמחירים עולים. אין מה לעשות עם זה".

- ומה בכל זאת הפתרון?

"לייצר עשרות אלפי דירות. לאשר תוכניות מהר, להביא עובדים מחו"ל שייבנו את הבניינים כי אין מספיק עובדים בארץ ואז ליצור עודף ולייצב את המחירים. נכון להיום הביקוש מעלה את המחירים, אבל לאו דווקא היזמים הם הם שמרוויחים. הקרקע עולה, עליות הבנייה יותר גבוהות, וברגע שיש ביקוש אותו פועל או אותו קבלן יכול לעבוד פה או פה, וזה מעלה את המחירים ב-10%.

"זוגות צעירים לא צריכים לגור באמצע העיר, כי באף מקום בעולם הם לא גרים באמצע העיר. הם גרים ליד הערים. שיבנו עוד עיר כמו מודיעין, בהיקף של 200-300 אלף תושבים, וייבנו להם דירות. שיציעו את הקרקעות במחיר זול ויעשו מכרזים לקבלנים עם הגבלה על מחירי הדירות. כך יהיו אלפי דירות או עשרות אלפי דירות חדשות. חלק ייקנו לגור וחלק ייקנו להשכיר, ואז גם מחירי השכירות ירדו ולא ישכירו לאנשים דירות שלא ראוי להיכנס אליהן".

- ומה תאמר לאותם צעירים שרוצים לגור במרכז העניינים, דווקא בתל אביב?

"אם כבר, אז עדיף בדרום תל אביב שייבנו להם הרבה דירות. אבל מה רע לגור קרוב לנתניה? מה רע לגור בקרבת הכניסה לערים? אני גם לא יודע מה יותר טוב. בתל אביב יש עשן ולא תמיד מוצאים את איכות החיים המתאימה לצעירים ולילדים, שאוהבים ירוק וצריכים גנים. זאת איכות חיים".