בוטיק קלאסיק: המומלצים של פסטיבל פליציה בלומנטל למוזיקה 2011

הפסטיבל שביסס את עצמו בשנים האחרונות כפסטיבל בוטיק לאניני טעם, יציג שורה ארוכה של מוזיקאים מובילים מישראל ומחו"ל

פסטיבל פליציה בלומנטל במוזיאון תל-אביב לאמנות ביסס לעצמו בשנים האחרונות מוניטין של "פסטיבל בוטיק" לאניני טעם. הפסטיבל מקפיד להביא מדי שנה שורה ארוכה של אמנים מעניינים מחו"ל, ומספק לקהל המקומי הזדמנות להתוודע לשמות מובילים מהעולם. לפסטיבל שתי נקודות חוזק עיקריות: הראשונה היא הבאת הרכבים המתמחים בביצוע מוזיקה מוקדמת בגישת ביצוע תקופתית ("אותנטית"), מה שמייחד אותו בנוף המקומי. השנייה היא היצע נהדר של נגני גיטרה, ביניהם נגנים מובילים מחו"ל. רוב תכניות הפסטיבל פונות לקהל שיודע בדיוק מה הוא בא לשמוע, אך חלקן עשוי לעניין גם קהל רחב יותר.

השנה יתקיים הפסטיבל במשך ששה ימים (11 עד 16 באפריל) ויכלול קונצרטים תזמורתיים, סרטי קולנוע, מופעי תיאטרון, מוזיקה קאמרית, רסיטלים ועוד. הסקירה הבאה נועדה לתת הצצה אל המופעים הבולטים בו. שמות ההרכבים הזרים מופיעים גם באנגלית, כדי להקל על החיפוש ביו-טיוב למי שרוצה לדגום מראש. לאתר הפסטיבל לחץ כאן.

Shuffle Concert ("קונצרט ערבוב")

כפי שזה נראה, התכנית הזו תהיה הלהיט של הפסטיבל. כותרת המופע היא "קונצרט ערבוב" (Shuffle Concert), והיצירות המבוצעות בו ייבחרו על-ידי הקהל. ההרכב המבצע הוא של חמישה נגנים וזמרת, המגיעים מארה"ב. כולם צעירים בוגרי בית הספר היוקרתי למוזיקה "ג'וליארד" בניו-יורק, וחלקם אפילו ישראלים.

הקונצרט מנסה להתאים את עצמו לדור הצעיר, הרגיל לבחור את מה שהוא שומע. במקום תוכנייה מקבל הקהל תפריט אישי, הכולל מגוון יצירות בסגנונות שונים. הצופה שעולה בגורל בוחר יצירה כרצונו מהתפריט, מה שהופך את המופע לאינטרקטיבי ולא צפוי. המבחר כולל מוזיקת בארוק, מוזיקה קלאסית, ג'אז, פופ, טנגו ועוד. בניגוד לתוכניות אחרות בפסטיבל, הפונות יותר לקהל אנין טעם, נראה שעל קונצרט זה ניתן להמליץ ללא חשש גם לקהל הרחב. עושה רושם שיהיה שמח.

Shuffle Concert. יום ב', 11.4 בשעה 17:30. מחיר: 70 שקל

אנסמבל ויליאם בירד

"האנסמבל האירופי ויליאם בירד (William Byrd)" הוא ההרכב הוותיק והמוכר ביותר בפסטיבל, והוא מעורר ציפיות גבוהות. זהו הרכב קולי קטן ואיכותי, שבראשו עומד המנצח האוסטרלי הוותיק גראהם או'ריילי. האנסמבל, המתמחה במוזיקה קולית עתיקה, חוגג השנה 20 שנות פעילות ומוכר היטב מהקלטות. בתוכניתו בארץ יבצע יצירות מאת קלאודיו מונטוורדי וג'אקומו קאריסימי, מחשובי מלחיני הבארוק באיטליה. בנוסף, לרגל 50 שנה למותו של המלחין האוסטרלי פרסי גריינג'ר, יקדיש ההרכב חלק מתוכניתו ליצירות מאת מלחין זה. בחלק זה יצטרף לזמרי ההרכב פסנתרן.

אנסמבל ויליאם בירד. מנצח: ויליאם או'ריילי. שבת 16.4 בשעה 21:00. מחיר: 115 שקל

אנסמבל קלמאטיס (בלגיה)

אנסמבל קלמאטיס (Clematis) מבלגיה מתמחה בביצוע מוזיקת בארוק מגרמניה ואיטליה בכלי תקופה ובגישת ביצוע נאמנה למקור. ההרכב יבצע בארץ את קונצרט הגאלה לפתיחת הפסטיבל, ויבצע בו יצירות מאת מלחינים כמו פרסקובלדי (Frescobaldi), מונטוורדי, רוסי ועוד.

ההרכב כולל חמישה נגנים בכלי תקופה וזמרת סופרן, ומהאזנה להקלטותיו הוא נשמע כגוף בעל איכות ביצועית מעולה. מה שכן, הרפרטואר יתאים יותר למיטיבי לכת בתחום מוזיקת הבארוק.

אנסמבל קלמאטיס. יום ב' 11.4 בשעה 20:30. מחיר: 145 שקל

אנסמבל אאוזר מוזיצ'י

אנסמבל אאוזר מוזיצ'י (Auser Musici) מאיטליה הוא למעשה תזמורת בארוק קטנה, המתמחה במוזיקה מהבארוק האיטלקי. מנצח על ההרכב קארלו איפאטה (Ipata), שבנוסף לניצוח מנגן בחליל. בהרכב חברים שבעה נגנים בכלי תקופה (מיתרים, צ'מבלו וחליל), וכן שני זמרים (זמרת סופרן וזמר בריטון). תוכניתם בארץ נקראת "הדוכס הגדול מטוסקנה", והיא תכלול יצירות כליות וקוליות מאת מלחינים איטלקים בני תקופת הבארוק כמו פורפורה (Porpora), יומלי (Jommelli), גספאריני ואחרים.

האזנה לדיסקים של ההרכב מגלה איכות ביצוע מעולה, ורפרטואר שכולל בין השאר יצירות מוזיקליות בעלות אופי תיאטרלי ומשעשע. גם כאן, נראה שהתוכנית מתאימה יותר למיטיבי לכת בתחום ביצועי בארוק.

אנסמבל אאוזר מוזיצ'י. יום ד' 13.4 בשעה 20:30. מחיר: 145 שקל

"טריו זמפירסקו" ופול גלבריית'

אחד מסימני ההיכר של פסטיבל פליציה בלומנטל הוא "שבוע הגיטרה", שמספק לאוהבי הגיטרה הזדמנות להאזין למגוון קונצרטים בהשתתפות נגני גיטרה מובילים. הקונצרט הבולט במסגרת זו השנה יאחד את אנסמבל הגיטרות הרומני "טריו זמפירסקו" (Zemphyrescu) עם הגיטריסט הברזילאי המצוין פול גלבריית' (Galbraith).

ההרכב הרומני יבצע תוכנית שתשלב יצירות קלאסיות עם מוזיקה צוענית וקטעי פלמנקו, וגלבריית' יבצע יצירות מאת באך, היידן, שומאן ועוד בעיבוד לגיטרה בשמונה מיתרים.

גלבריית' הוא גיטריסט עם רגישות מוזיקלית עילאית, והשילוב בינו לבין ההרכב הרומני התוסס מסקרן מאוד.

"טריו זמפירסקו" ופול גלבריית'. יום ו' 15.4 בשעה 21:30. מחיר: 145 שקל

באלדי אולייר ויהודה שראייר

קונצרט בולט נוסף בשבוע הגיטרה יאחד שניים מהגיטריסטים הישראלים המוכרים ביותר, באלדי אולייר ויהודה שראייר. השניים יופיעו עם התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוחו של רונן בורשבסקי, ויבצעו רפרטואר שינוע בין יצירות פלמנקו למוזיקה של גרנדוס. אולייר ושראייר הם מוזיקאים מעולים, והשילוב ביניהם מבטיח קונצרט מעניין.

פלמנקו ורומנטיקה ספרדית. יום ג' 12.4 בשעה 21:00. מחיר: 115 שקל