העליון: נושה משנית של חפציבה זכאית לכספים מחשבון הכינוס

נקבע כי ‎‎חברת "מניף שירותים פיננסיים" זכאית לקבל כספים מחשבון הכינוס של חברת הבנייה חפציבה, שקרסה באוגוסט 2007 - זאת בניגוד לדעתו של‏ המנהל המיוחד, עו"ד יצחק מולכו

‎‎חברת "מניף שירותים פיננסיים" זכאית לקבל כספים מחשבון הכינוס של חברת הבנייה חפציבה, שקרסה באוגוסט 2007 ומצויה בניהולו של המנהל המיוחד, עו"ד יצחק מולכו - כך קבע היום (ב') בית המשפט העליון, שדחה את ערעורו של מולכו על החלטת המחוזי לאפשר לחברת מניף לקבל כספים מקופת הפירוק.

‏לחברת חפציבה היו בעת קריסתה, בין היתר, פרויקט של 56 יחידות דיור במושב מצליח ופרויקט נוסף של 58 יחידות דיור בכפר-יונה. את הפרויקטים ליווה הבנק הבינלאומי, ונרשמו לטובתו שיעבודים. לטובת חברת מניף נרשם שיעבוד משני, עוד לפני קריסת חפציבה. לאחר הקריסה הושגו הסדרים עם המערכת הבנקאית, ומניף הייתה שותפה להם.

‏המחלוקת התגלעה בנוגע לחלוקה של יתרת הכספים שנותרו בחשבון הכינוס, לאחר פירעון החוב לבנק ושמירת עתודה להוצאות הכינוס.

המנהל המיוחד מולכו התנגד להעברת כספים למניף, בנימוק שההסדר קובע כי "ככל שייוותרו עודפים בחשבון הכינוס, לאחר כיסוי ההוצאות והעברה למניף בגין הפרויקט, יועברו עודפים אלה לקופת המנהל המיוחד".

‏מולכו טען אפוא כי החוב למניף לא נוצר "בגין הפרויקט" של מושב מצליח, וכי המימון שנתנה מניף היה לצרכיה הכלליים של חפציבה.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יעקב צבן, דחה את טענתו של מולכו, וגם שופטי העליון מרים נאור, עדנה ארבל וניל הנדל, החליטו לדחות את ערעורו.

‏‏"אין לשנות מפרשנות בית המשפט המחוזי", כתבה נאור. "בית המשפט העוסק בפירוק משמש במובן מסוים כעד להבנות שנרקמו, בית המשפט היה שותף פעיל ביצירת ההסדרים".

נאור ציינה עוד כי אם הייתה מקבלת את פרשנותו של מולכו להסדר, לא היה היגיון כלכלי להצטרפותה של מניף להסדר. (ע"א 7652/09). ‏‎‎‏