העובדים של הבנקים לא פראיירים

איך יכול מנכ"ל הבנק להסביר לעובדים שאין תוספת שכר כשהוא גורף מיליונים לכיסו?

יש סיבה טובה לכך שבדוחות הבנקים, ההתייחסות לעובדים היא תחת הכותרת "הון אנושי"; העובדים באמת עולים הון. 16 מיליארד שקל היו הוצאות השכר של 49 אלף עובדי הבנקים ב-2010, עלות שכר של 27.6 אלף שקל בחודש, במונחי ברוטו מדובר בפי 2.5 מהשכר הממוצע בישראל. אבל הנתונים, כדרכה של סטטיסטיקה, מעוותים את התמונה המלאה והנה היא:

הבנקים לא מפרסמים את השכר החציוני, וסיבותיהם עמם. הנתון שמתפרסם - השכר הממוצע - מטעה, כי בבנקים יש פערי שכר אדירים בין העובדים לבין עצמם. יש מעמדות הנגזרים מוותק - לצד עובדים המשתכרים עשרות אלפי שקלים יושבים עובדים שעושים אותה עבודה בדיוק, אבל בשכר נמוך מהשכר הממוצע במשק. לא סוד שיש בבנקים גם עובדים המקבלים שכר מינימום, ואפילו השלמות לשכר מינימום.

חוסר יעילות

אחת הסיבות לפערי השכר היא מנגנון "הטייס האוטומטי", המקנה תוספות שכר שנתיות פרמננטיות של כ-5% בממוצע. מעבר לחוסר היעילות בהקצאת המקורות ולגיבנת שנוצרת בסעיף הוצאות השכר, מדובר בעיוות המקנה לעובדים ותיקים יתרון אדיר בשכר. כי כשהוותק קובע ולא הצטיינות, יכולים שני עובדים לשבת באותו סניף ולעשות אותה עבודה - אבל הוותיק ישתכר פי ארבעה או חמישה מעמיתו הצעיר.

מעמד נחות אחר הם העובדים הזמניים והארעיים, שתנאיהם פחות טובים בהרבה מהעובדים הקבועים. לא מדובר בקבוצה זניחה; בבנקים מסוימים היקפם הוא אפילו שליש מהעובדים. הזמניים - והמילה 'זמני' מטעה, כי אפשר להיות במעמד זה ארבע ואפילו שבע שנים - מקבלים פחות ועושים יותר, כשמעליהם שוט הפיטורין. הוועד, מיותר לציין, דואג בעיקר לעובדים הקבועים.

כל אלו, בתוספת ועדי עובדים חזקים ומיליטנטיים, מביאים לכך שהמערכת הבנקאית לא יעילה. בין 10% ל-20% מהעובדים מיותרים ו/או לא יעילים, העריך בפנינו מנהל בכיר באחד הבנקים, אבל גם הוא מכיר בעובדה שאין מה לעשות, ויכולת השינוי האמיתית של ההנהלות נמוכה מאוד.

אבל מה לנו כי נלין על שכר העובדים הגבוה, כשלצדם מרוויחים המנהלים משכורות גבוהות פי כמה וכמה. העובדים לא פראיירים - הם רואים את החגיגה בצמרת הבנק, ודורשים את חלקם.

איך יכול מנכ"ל בנק להסביר לעובדים שאין תוספות שכר כשהוא גורף מיליונים לכיסו? איך יכול מנכ"ל בנק להוביל התייעלות, שמשמעותה עימות עם העובדים שתפגע בהכנסות הבנק, כששכרו והבונוס שלו נגזר מרווחי הבנק? והתוצאה של כל אלו היא מערכת שמנה ובזבזנית, שאת עלויותיה העודפות משלמים הלקוחות.