אלי ישי: לפטור מועצה מקומית ראשונה מהקמת תאגיד מים

שר הפנים: במועצת שהם אין יתרון להקמת תאגיד ■ ישי ל"גלובס": "באוצר לא יוכלו לומר 'לא' לכל עם ישראל. זעקת התושבים צודקת" ■ האוצר: תאגידי המים הוכיחו את עצמם

שר הפנים אלי ישי פנה אתמול (א') לשר האוצר יובל שטייניץ בדרישה לפטור את המועצה המקומית שהם מהחובה להקים תאגיד מים וביוב. ישי מנמק את המהלך בסמכות המוקנית לו בתוקף סעיף 6 א' לחוק תאגידי המים, שלפיו, אם יקבל את הסכמת שר האוצר ואת אישור ועדת הכלכלה של הכנסת -ניתן יהיה לתת את הפטור למועצת שהם.

התוכנית של ישי לפטור באמצעות הליך זה עשרות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מהחובה להקים תאגידי מים נחשפה לפני כשבועיים ב"גלובס", ועוררה את זעמם של רשות המים ושל משרד האוצר. לדעת ישי, על פי החוק בכוחו להוביל למתן פטור מהחובה להקים תאגידים, וזאת בשל "נסיבות מיוחדות".

עם פרסום כוונתו של ישי לפעול למתן הפטורים, פנו ללשכתו עשרות רשויות מקומיות בבקשה שיפעיל את סמכותו. בין הרשויות שפנו אליו הייתה גם מועצת שהם, שנימקה את בקשתה לפטור בכך שהיא מספקת לתושביה שירותים טובים בתחום המים והביוב, ולכן אין צורך לכפות עליה הקמת תאגיד. היא הוסיפה ונימקה כי שיעורי הגבייה של אגרות המים והביוב בקרב תושביה גבוהים ונאמדים ב-97%; לדבריה, הרשות מנהלת את משק המים שלה באופן יעיל וברמה גבוהה, ומשקיעה משאבים רבים בחידוש תשתיות, וכך פחת המים בתחומה נמוך משמעותית משיעור הפחת ברשויות מקומיות אחרות.

"הטלת חובת התאגוד על המועצה המקומית שהם תביא לחוסר יעילות כלכלית ולהגברת העלויות עקב הצורך בהקצאת תוספת כוח אדם ייעודי ובהקמתם של תשתית ניהולית נפרדת ומערך גבייה נפרד. אלה יובילו בלי הצדקה להגברת הנטל על הקופה הציבורית ותושבי הרשות יידרשו לשאת במימונו", כתב ישי לשטייניץ. "כפל המערכות הנגזר ממהלך זה צפוי לפגוע בשירות לתושב שמקבל כיום את מכלול השירותים מגורם אחד, הפועל באופן יעיל במתן השירותים".

לדעת ישי, בנסיבות הנוגעות למועצת שהם אין יתרון בהקמת תאגיד מים ו"אני סבור שמתקיימים הטעמים הנדרשים להפעלת סמכותי לפי סעיף 6 א' וכי הפעלת הסמכות האמורה, בנסיבות האמורות, היא בגדר חובה המוטלת עלינו כנדרשים לשמור על האינטרס הציבורי ועל קופת הציבור", כתב לשר האוצר.

"הפניה בעניין שהם היא ראשונה ובהחלט לא אחרונה", הצהיר היום ישי בשיחה עם "גלובס", והוסיף: "יש בכוונתי לפנות עבור כל יישוב בישראל, פעם אחר פעם לאוצר ולעומד בראשו כדי שיואילו לחתום ולאשר את ביטול התאגידים. אם יש מישהו באוצר שעדיין לא הפנים את העובדה הפשוטה שביטול התאגידים יוריד את מחירי המים - אז מן הראוי שיפנים בהקדם האפשרי. לקראת פסח, אין בשורה חשובה מזו עבור הציבור בישראל ואין בכוונתי להרפות מהעניין".

הסכמת האוצר נדרשת

לדבריו ,"ייתכן שיש גורמים באוצר שקל להם לומר לי 'לא', אך הם לא יוכלו לומר 'לא' לכל עם ישראל. זעקת התושבים ברחבי הארץ צודקת, ומוטב לתקן את העוול הזה מאוחר מאשר אף פעם".

בישראל יותר מ-50 רשויות מקומיות שטרם הקימו תאגידי מים עירוניים והן מספקות את השירותים לתושביהן באמצעות מחלקות עירוניות. ישי סבור כי בשל הקמת התאגידים, מחירי המים הנגבים מהציבור האמירו באופן בלתי סביר, והוא הצהיר כי יילחם בתאגידים עד לכדי סגירתם.

ברשות המים ובאוצר ביקרו בחריפות את מהלכיו של ישי, טענו כי הוא "מונע מפופוליזם" ואמרו כי במעשיו הוא "אינו מגלה אחריות נוכח המצוקות שאליהן נקלע משק המים".

בכירים באוצר הבהירו בשבועות האחרונים כי המשרד תומך, כמדיניות, בהקמת תאגידי המים ובהפעלתם, שכן אלה הוכיחו כי הם מתנהלים על פי מודלים עסקיים תקינים ונכונים, והדגישו כי שטייניץ לא ישתף פעולה עם מהלכיו של ישי: "הוא לא בר הסמכות היחיד בסיפור הזה, וכדי לקדם משהו בנושא הוא יצטרך גם את הסכמתו של שר האוצר. בלי הסכמה של שני שרים זה לא יכול להתקדם לשום מקום", הבהיר בכיר באוצר.

ישי הבהיר מצדו כי במקרה שלא יזכה לשיתוף פעולה מצד האוצר, הוא יבחן את צעדיו.

היום נמסר ממשרד האוצר בתגובה כי "המשרד פועל להקמת תאגידי מים שהוכיחו את עצמם גם בחיסכון במים וגם בשירות לאזרחים, ועל אף שלעתים הרשויות המקומיות אינן מעוניינות לוותר על הכספים המיועדים למים, החוק מחייב לעשות כן ומשרד האוצר יוודא שכך יקרה".