כת"ב רוצה לגייס קרן למכשור רפואי בהיקף 250 מיליון שקל

החברה כבר החלה לבחון עם גופים מוסדיים אפשרות להקמת קרן שתיתמך על-ידי תוכנית "יתרון יחסי", המעניקה תמיכה למוסדיים ישראליים המשקיעים בהיי-טק המקומי

כלל ביוטכנולוגיה , חברת אחזקות מקבוצת אי.די.בי, הפועלת כיום בעיקר בתחום התרופות ונסחרת בת"א לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל, מתכננת להקים פעילות לתחום המכשור הרפואי. החברה כבר החלה לבחון עם גופים מוסדיים אפשרות להקמת קרן שתיתמך על ידי תוכנית "יתרון יחסי", המעניקה תמיכה למוסדיים ישראליים המשקיעים בהיי טק המקומי.

ככל הנראה תגייס הקרן סכום של 250 מיליון שקל, כאשר "החשודים המיידיים" להשקעה בה הם גורמים שאיתם עבדה כת"ב בעבר: כלל ומגדל. יש להניח, כי היא תוקם תחת קורת הגג של כת"ב, אשר תקצה לה סכום מסוים מקופתה, שבה יש נכון לסוף 2010 כ-165 מיליון שקל. יתרת הסכום תגיע מן הגורמים המוסדיים. כת"ב תהיה השותף המנהל של הקרן, באמצעות חברת הניהול שלה, ארטה.

טבע, שהיא השותפה הבולטת של אי.די.בי בכת"ב והמחזיקה כ-14.6% בחברה, אינה עוסקת בתחום המכשור הרפואי. לכן נראה כי טבע לא תהיה מעורבת בפעילות החדשה, מלבד בשרשור דרך החזקתה בכת"ב. השותפה השנייה בכת"ב, IDB המחזיקה בה דרך כלל תעשיות 58.6%, כבר פועלת בתחום המכשור הרפואי דרך חברת אלרון.

כך, עבור כת"ב, אשר עד היום עשתה חלק נכבד ההסכמים שלה עם טבע, תהיה זו הזדמנות להראות, האם היא יכולה לפעול באופן עצמאי לגמרי בתחום שממנו אין לה בעל מניות חזק.

נציין כי בעוד תחום פיתוח התרופות בישראל נהנה כעת מתמיכה דרך קרנות הביומד הממשלתיות, הרי שתחום המכשור הרפואי, שבעבר היה תת-התחום הבולט בישראל מבחינת השקעות הון סיכון ומבחינת אקזיטים, סובל כעת מהיעדר משאבים. זאת בעקבות משבר האשראי שהפחית את השקעות הקרנות, ובשל החמרת דרישות הרגולציה למכשור הרפואי, אשר מובילה לכך שדרושים יותר זמן וכסף כדי להגיע לאקזיט.

אם אכן תפעל כת"ב בתחום המכשור הרפואי, היא כנראה תחפש חברות אשר גייסו סכומים גבוהים והגיעו לשלבים מתקדמים בתחומים עתירי פיתוח, וכעת מעיינות ההון הזמינים שלהן יבשו. כך עשתה החברה גם בתחום הפארמה, כשרכשה את אנדרומדה ואת חברת ההשקעה ביומדיקס אינווסטמנטס.