מלונות אפריקה ישראל חוזרת לבורסה דרך נץ בונדס

שלמה איליה וצבי איציק, המחזיקים 50% בחברת המלונות, יעבירו מניותיהם לנץ בונדס עבור 180 מיליון שקל

מלונות אפריקה ישראל חוזרת לבורסה: שלמה איליה וצבי איציק, המחזיקים ב-50% ממניות החברה, יעבירו את מלוא החזקותיהם לתוך נץ בונדס הציבורית תמורת 180 מיליון שקל. מחיר זה שווה לעלות רכישת המניות מידי אפריקה ישראלבאוקטובר האחרון (לפי שווי חברה של 360 מיליון שקל).

מבנה העסקה עדיין לא נקבע באופן מלא, ועל הפרק עומדות שתי אפשרויות וייתכן גם שילובן: הקצאת מניות של נץ בונדס (הנסחרת כיום בשווי של 26 מיליון שקל בלבד) או תשלום במזומן לאיליה ולאיציק. עם השלמת ההליך תחזיק חברת נץ בונדס ב-50% ממניות אפריקה מלונות באמצעות חברה בת שתוחזק על-ידיה בשיעור של 80%. השותפים של איליה ואיציק במלונות - קבוצת יהודים מצרפת ומבלגיה שבראשם עומד טוני אלישע, יחזיקו ב-20% הנותרים. הקבוצה הקימה בעבר את מלון הולידיי אין באשקלון, המשתייך לאפריקה מלונות.

התנאי: שבעלי השליטה יישארו

אפריקה ישראל, המחזיקה ביתרת הבעלות בחברת המלונות, הסכימה לביצוע ההעברה, אך התנתה זאת בין השאר בכך שבעלי השליטה בחברה הציבורית יישארו כאלו. איליה ואיציק העניקו לאפריקה זכות סירוב ראשונה לרכישת מניותיהם באפריקה מלונות במקרה מכירת השליטה בחברה על-ידיהם. אפריקה ירדה כאמור מאחזקה של 100% באפריקה מלונות ל-50%, וכעת החברה הבת אינה מאוחדת יותר בדוחות הכספיים של אפריקה.

מלונות אפריקה ישראל הונפקה לראשונה בבורסה בשנת 1993, ובנובמבר 2007 היא נמחקה מהמסחר בהצעת רכש לפי שווי של 420 מיליון שקל.

בדצמבר 2009 מכרה אפריקה ישראל את הפעילות המלונאית בטבריה תמורת כ-97 מיליון שקל, וכעת מלונות אפריקה ישראל כוללים למעלה מ-2,000 חדרי מלון, בעשרה בתי מלון ואתרי תיירות בארץ ובעולם.

בישראל מנהלת החברה חדרים תחת המותגים הבינלאומיים קראון פלזה והולידיי אין, וכן את המלונות אקספרס ופטיו. החברה פעילה גם במזרח אירופה: ברוסיה היא מנהלת שני מלונות וברומניה ארבעה. מלונות אפריקה ישראל שותפה באטרקציה התיירותית "עיר המלכים" באילת, ומנהלת את מכללת הולידיי אין.

העסקה טעונה שורה של אישורים, וכמובן אסיפה כללית של בעלי המניות של נץ בונדס, מכיוון שמדובר בעסקת בעלי עניין. נוסף לכך יש צורך באישור מיוחד ממס הכנסה, כדי שלא תהיה חבות מס בגין העסקה. חברת נץ בונדס רכשה בדצמבר האחרון תיק נכסים מניבים בארה"ב בשווי של יותר מ-30 מיליון דולר, וכן דירות למגורים בקונטיקט ובית רופאים בפלורידה.

נוסף לכך השלימה החברה את רכישת אסים השקעות, החשופה לפעילות נדל"ן יזמית במזרח אירופה. הדרך החדשה תחת בעלי השליטה החדשים שנכנסו לחברה ב-2009 עדיין לא באה לידי ביטוי בדוחות הכספיים, והחברה סיימה את 2010 ללא הכנסות ועם הפסד של 9 מיליון שקל.