"פישר יציג בקרוב הנחיות חדשות להגבלת המשכנתאות"

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מציינת כי חרף מאמצי הממשלה הציבור ממשיך ליטול משכנתאות בהיקפים גבוהים ■ "הריבית תעלה ל-4.25% תוך שנה"

מדד המחירים לצרכן יזנק ב-0.8% בחודש אפריל ולנגיד בנק ישראל סטנלי פישר לא תהיה ברירה אלא לנקוט להכריז על צעדים נוספים לצינון שוק המשכנתאות. כך מעריכה נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, בסקירה שפרסמה היום (א').

"אנו עדים לעלייה בהיקף המשכנתאות בחודש מארס ולהמשך העלייה במחירי הנדל"ן", כותבת שמיר. "הדילמה הקבועה של הנגיד בהחלטות הריבית ממשיכה. בנק ישראל לא נתן הנחיות חדשות בשוק המשכנתאות בשבועות האחרונים מאחר והמתין לנתוני המדד, מחירי הדיור והיקף המשכנתאות. הנתונים האחרונים מגבירים את הסיכוי למתן הנחיות חדשות על-ידי בנק ישראל".

שמיר מעריכה כי עלייה במחירי הביגוד, הנעלה, נסיעות לחו"ל ודיור יקפיצו את מדד אפריל, וזאת לאחר שמדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% בחודש מארס. האינפלציה לשנת 2011 תסתכם, להערכתה, ב-4%, וכי בנק ישראל יעלה את הריבית לרמה של 4.25% בשנה הקרובה.

סעיף הדיור מהווה כרבע מסך מדד המחירים ומחירי הדירות והשכירויות עולים באופן עיקש כבר חודשים רבים. שמיר לא צופה ירידות מחירים בעתיד הנראה לעין, חרף צעדי הממשלה לצנן את השוק, אולם היא לא פוסלת אפשרות של קירור השוק בשל האפקט הפסיכולוגי: "אם הציבור יאמין כי המחירים יירדו בעתיד, הרי שגורם זה עצמו צפוי להשפיע מוקדם יותר על ירידת מחירי הדירות והשכירות (למשל, על ידי המתנה עם רכישת דירות)".