אופטימיות בדיסקונט: כלכלת ישראל תתרחב השנה בכ-5.3%

בדיסקונט לא חוששים מהתחזקות השקל: היצוא יגדל השנה בכ-9% ■ על רקע הצמיחה המהירה, צפוי שיעור האבטלה לעמוד בממוצע שנתי על 6% בלבד

"שנת 2011 עומדת להירשם, להערכתנו, כשנה של צמיחה מהירה - גידול של 5.3% בתוצר המקומי הגולמי ו-6.1% בתוצר העסקי. הצמיחה המהירה תיתמך בהשפעת קצה גבוהה של סוף 2010, וצמיחה מואצת בחודשים הראשונים של שנת 2011", כך מעריכים כלכלני בנק דיסקונט בסקירה שפרסמו הבוקר (ב').

נזכיר, כי שיעור צמיחה גבוה מעין זה נרשם לאחרונה בשנת 2007, טרם המשבר הפיננסי.

ללא ייבוא בטחוני מרבית האינדיקאטורים לפעילות המשק בחודשים האחרונים שיקפו צמיחה מהירה, כהמשך למגמה ברבעונים האחרונים, שהגיעה לשיאה ברבעון האחרון אשתקד, עם צמיחה שנתית של 7.8%. המדד המשולב עלה בחודש מרץ ב-0.5%, בהמשך לעלייה בשיעור דומה בפברואר ו-0.6% מדי חודש בינואר ובדצמבר.

מבין רכיבי המדד, נרשמה ברבעון הראשון עלייה חדה במיוחד בייבוא תשומות לייצור, עובדה שיש בה בכדי להצביע על אופטימיות באשר לצמיחה העתידית, גידול חד בייצוא סחורות ללא יהלומים, לאחר תקופת "דשדוש", עלייה נאה בייצור התעשייתי, לאחר נסיגה וקיפאון במחצית השנייה של 2010 וכן המשך הצמיחה בייבוא מוצרי צריכה. גביית המסים לחודשים ינואר-מרץ מצביעה אף היא על צמיחה מהירה - עלייה ריאלית של 11% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מציינים בדיסקונט.

לאחרונה, נבלמה מגמת הגידול בביקוש לדירות חדשות, שאפיינה את המחצית השנייה של 2010. בנוסף, נמשכה המגמה של ירידה במספר עסקאות, תוך יציבות ברמה יחסית נמוכה במשקל המשקיעים בשוק. עם זאת, לאור התוכנית הממשלתית לבניית דירות ועל רקע המשך הגידול במשקי בית, מעריכים בדיסקונט, שההשקעות בבנייה למגורים ימשיכו להתרחב השנה בקצב נאה (כ-9%), אם כי איטי בהשוואה לאשתקד (כ-12%).

בתשתיות ובבנייה שלא למגורים, אפשר ונראה ב-2011 גידול מתון, על אף הירידות החדות במהלך המחצית השנייה של 2010. הערכה זו נתמכת בגידול הניכר המתוכנן השנה, על-פי ספר התקציב, בהשקעה בתשתיות תחבורה (אם כי, כמדי שנה, נשאלת השאלה כמה מזה יצא אל הפועל) ומהמשך תנופת ההשקעות בבנייה לעסקים".

ההשקעה במכונות ובציוד מוסיפה להתרחב ואף בקצב מואץ, זאת לנוכח הצמיחה המהירה במשק, הצורך בציוד חדיש לשם שיפור כושר התחרות ולאור העובדה שבסוף 2010 עדיין לא חזרנו לרמה של ערב המשבר. סעיף זה, בדומה לייבוא חומרי גלם, יש בו בכדי לשקף אופטימיות לעתיד, ולהערכת הכלכלנים יצמח השנה בקצב מואץ.

הצריכה הפרטית תושפע לחיוב מהירידה באבטלה, העלייה בשיעור ההשתתפות, הגידול בשכר הריאלי, העלייה בהיקף המשרות המלאות, כמו גם מהריבית שעדיין נמוכה, מהעלייה בשווי הנכסים הפיננסיים ומהשקל החזק (=יבוא זול). כתוצאה מכך, תימשך הגאות בצריכת מוצרים בני-קיימא, שהינם מטבעם עתירי ייבוא, תוך התמתנות בהשוואה לאשתקד (כ-9% לעומת כ-13%) (ההאטה נגזרת מסעיף כלי רכב), במקביל להתרחבות הצריכה השוטפת לנפש (כ-2.1%).

"לנוכח רמת הפעילות הגבוהה הצפויה במשק בשנת 2011 והשקל החזק, אנו מעריכים, כי הייבוא האזרחי יצמח בקצב מהיר של כ-13%, זאת בדומה לשנת 2010. הגידול בייבוא מהיר משמעותית מזה הצפוי בייצוא, ואם נוסיף לכך את העלייה המואצת במחירי חומרי הגלם, הרי שצפויה ירידה חדה בעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים."

לגבי היצוא מעריכים בדיסקונט כי רכיב זה יצמח השנה בקצב מתון משמעותית בהשוואה ל-2010, בכ-9% לעומת 14% אשתקד.

בדיסקונט מעריכים כי על רקע הצמיחה המהירה, צפוי שיעור האבטלה לעמוד בממוצע שנתי על 6% (לעומת 6.6% בשנת 2010), תוך המשך העלייה בשיעור ההשתתפות ועלייה ריאלית בשכר, לאור העובדה שהמשק קרוב לתעסוקה מלאה.

וגם: צמיחה המהירה בישראל, צפויה להעצים את הלחצים האינפלציוניים במשק. כתוצאה מכך, אפשר ובנק ישראל יגביר את קצב העלאת הריבית (התחזית הנוכחית של דיסקונט עומדת על 4.25% בעוד שנה). בנוסף, ייתכן ובמטרה להתמודד עם התחזקות השקל, יטיל בנק ישראל הגבלות או הנחיות נוספות שמטרתן להחליש את הספקולנטים.