הספד מוקדם ומיותר לטבע

על מה בעצם הייתה המהומה? הקופקסון עדיין חי ועיקר פעילותה של טבע היא הגנריקה

הנפילה החדה במניית טבע בשבוע שעבר כיכבה גם במהדורות החדשות בטלוויזיה, לצד דיווחים על ההפגנות בסוריה ועל חגיגות המימונה. מדוע? טבע, כמו שנהוג לכנות אותה, היא "מניית העם" וכל נפילה בה פוגעת בכיס של משקיעים ישראליים רבים, שהשקיעו בה ישירות או מושקעים בה דרך הגופים המוסדיים.

בשבוע שעבר איבדו משקיעי טבע כמעט 3 מיליארד דולר מכספם. בנוסף, טבע היא חברת ענק, שנתפסת כהצלחה ישראלית מסחררת בעולם.

על מה בעצם הייתה המהומה הפעם? מניית טבע נמצאת כבר יותר משנה במגמה שלילית, והיא איבדה בתקופה זו כ-30% מערכה. בסוף השבוע שעבר, חברת ביוג'ן פרסמה נתונים חיוביים על תרופה שלה, שאמורה להתחרות בתרופה שטבע מפתחת לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה.

להבנת העניין, נלך צעד אחד לאחור: התרופה החשובה ביותר של טבע, קופקסון, מיועדת לטיפול בטרשת נפוצה. שוק התרופות לטיפול במחלה משתנה, והקופקסון שניתנת בזריקה אמורה לאבד עם הזמן את מעמדה המוביל לטובת תרופות שניתנות בבליעה.

טבע עצמה מפתחת את תרופת הלקווינימוד שניתנת בבליעה, שהציגה נתונים חיוביים בניסויים, ואמורה להגיע לשוק ב-2012-2013. אבל התרופה שביוג'ן מפתחת, BG-12, הציגה נתונים טובים יותר, והלחיצה את המשקיעים בטבע ששלחו את המניה לצלילה חופשית.

אי-אפשר לזלזל בחששות האמיתיים מעתיד המניה, אבל מוקדם ומיותר להספיד את טבע. קודם כול, כי הקופקסון עדיין חי, בועט ותורם בנדיבות לרווחיה. שנית, כי עיקר פעילותה היא הגנריקה ולאו דווקא תחום הטרשת הנפוצה, וטבע היא החברה הגדולה ביותר בגנריקה.

בנוסף, בטבע יכולה לצוץ פתאום, כמו תמיד, רכישה נוספת שתכניס את החברה לשוק חדש ותגדיל את הפעילות, ואולי תזיז סוף-סוף את המניה בכיוון צפונה.