האם קרוב היום בו תשלמו רק 15 אגורות לדקה בסלולר?

אחרי מכרז הסלולר, הגיע הזמן לשאול איך בעצם יקיימו הזוכים את ההבטחה להוריד מחירים

אחרי ההמולה של הזכייה במכרזי הסלולר, מגיע שלב ההתפכחות, והוא הולך להיות חד וכואב מאד עבור הזוכים החדשים. נכון שכולם מקווים ומצפים שכניסתם תביא לירידת מחירים, ולמעשה אין להם דרך אחרת לכבוש נתח שוק ללא הצעות מאוד זולות, אבל השאלות שצריכות להישאל עכשיו הן מה עוד ניתן לעשות לטובתם של המפעילים החדשים, שכן מלאכת החדירה הולכת להיות מאוד קשה.

מקובל לחשוב שהקשיים המרכזיים של המפעילים החדשים יהיו בעניין הקמת הרשת, שכן לא ניתן להקים אתרים סלולריים בישראל. אבל זו תמונה חלקית ולא משקפת. בצד ציוד הקצה ובצד מחירי הנדידה עומדת להיות למפעילים החדשים בעיה מאוד קשה, אולי אפילו יותר מאשר בצד התשתיתי.

ראשית, היום ברור לכל מי שמצוי בשוק שנעשתה טעות גדולה מאוד כאשר משרד התקשורת לא אימץ מודל אפקטיבי יותר להפחתת הקישוריות. מחירי הקישוריות היום עומדים על 7 אגורות פלוס לדקה, ואלה אמורים להיות המחירים שישלמו המפעילים החדשים למפעילים הקיימים עבור הנדידה הפנים-ארצית.

מי שחושב שבמחירי נדידה כאלה יוכלו המפעילים החדשים להוריד את המחירים ב-30% ויותר כפי שהבטיחו הזוכים רק לפני שבועיים, טועה טעות חמורה.

כדי להוות אבן שואבת ללקוחות חדשים, המפעילים החדשים צריכים להיכנס עם מחירים של לפחות כ-15 אגורות לדקה, או במסלולי תעריפים שכוללים תשלום קבוע עבור סל שירותים לא מוגבל.

סלים כאלה לא משווקים בישראל כמעט כי הם לא כדאיים כלכלית למפעילים, בשל נצלנים למיניהם: בדיקות שביצעו המפעילים בארץ הראו שגם אם אחוז קטן בלבד מהמשתמשים ינצל את החבילות במחיר הגלובלי לשימוש בהיקפים "מסחריים", עדיין חבילות כאלה אינן כלכליות עבור המפעילים.

אם דקת נדידה תעלה 7 אגורות (לפני העמסות שונות, תחזוקה, וכו'), הסיכוי שיימצאו מרווחים כלשהם קלוש עד אפסי, שלא להגיד הפסדי.

היום מתברר כי מי שהזהיר שצריך היה ללכת למודל שיוביל להפחתה חדה יותר בקישוריות - צדק. העבודות הכלכליות שקבע משרד התקשורת הצביעו במפורש על כך שבמודל כלכלי חדש שאומץ על-ידי האיחוד האירופי, הקישורית הייתה צריכה לרדת ל-2.5 אגורות, ואילו היו עושים זאת, הסיכוי של המפעילים החדשים להצליח היה הרבה יותר גבוה.

עכשיו הסיכוי לשנות את המודל ולקבוע מחירים יותר נמוכים אינו ריאלי, וימים יגידו איך העסק הזה הולך לעבוד.

בעיה שנייה נוגעת לסוגיית ציוד הקצה. במשרד התקשורת מסרבים להכיר באמת המרה והפשוטה: כיוון שחברות הסלולר נמצאות בהיסטריה של מכירות ושדרוגים של סמארטפונים, הסיכוי שלקוחות אלה יעזבו את המפעילים הוותיקים שלהם בשנה הבאה הוא אפסי, משום שההתחייבות על המכשיר תמנע זאת, וכיוון שתוכניות השיווק המתוחכמות של המפעילים קושרות בין הסמארטפון לבין המחיר.

ביטול הקנסות, לצורך העניין, תורם בשוליים, משום שהלקוח יצטרך לשלם עבור המכשיר בכל מקרה אם ירצה לנטוש, גם אם לא יצטרך לשלם קנסות.

היות שמשרד התקשורת לא מצא עדיין זמן לממש את הרפורמה שהוא מנסה ליישם, של פתיחת שוק המכשירים לתחרות חופשית, יוצא שכל יום שעובר, אלפי לקוחות נקשרים מחדש לחברות הסלולר הקיימות ולא יעזבו אותן.

הסיכוי היחיד לפתור את הבעיה הזו הוא על-ידי מניעה מחברות הסלולר להמשיך ולמכור מכשירים ולהוריד את מסי הקנייה עליהם, כדי ליצור סיכוי להקמת שוק חלופי - בדומה לכל העולם, שם אחוז ניכר מהמכשירים, אם לא רובם, נמכר בשוק החופשי ולא דרך המפעילים.