האם מתחם האירועים "בקתה ביער" בבית אורן ייהרס?

ביהמ"ש דחה את בקשתם של מפעילי מתחם האירועים ושל קיבוץ בית אורן למחוק את צו ההריסה המבוקש בכתב התביעה שהגיש נגדם מינהל מקרקעי ישראל

הסוף לחתונות במתחם האירועים "בקתה ביער" בקיבוץ בית אורן? בית משפט השלום בחיפה דחה את בקשתם של מפעילי מתחם האירועים "בקתה ביער" ושל קיבוץ בית אורן למחוק את צו ההריסה המבוקש בכתב התביעה שהגיש נגדם מינהל מקרקעי ישראל.

המבנה המשמש למתחם האירועים "בקתה ביער" שימש כחדר האוכל של קיבוץ בית אורן במשך כ-60 שנה והוסב לפני 12 שנה לאולם אירועים. זאת, לטענת המפעילים, בהתאם לאישור של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חוף הכרמל.

הקיבוץ והמפעילים טוענים כי בנסיבות שבהן המבנה והשימוש בו אינם כדין, אין עילה כלשהי להוציא כנגדם צו הריסה.

עוד טוענים מפעילי המתחם כי לבית המשפט אין סמכות עניינית לתת צו להריסת המבנה, שכן סמכות בית המשפט לצוות על הריסת המבנה חלה כאשר הוכח בהליך פלילי כי המבנה נבנה ללא היתר או בסטייה מתוכנית.

עוד טוענים מפעילי המתחם כי במסגרת הדיון בוועדת הערר, המינהל לא התנגד כלל להתיר את הפעלת האירועים במבנה תמורת כסף, ובעניין זה המחלוקת הינה אך ורק בין המינהל לקיבוץ, כך שדרישת המינהל לצו הריסה למבנה נגועה בחוסר תום-לב.

בנוסף טענו המפעלים כי עקב פרסום הגשת התביעה ובכללה הבקשה להריסת המבנה, נפגעה הכנסת המפעילים, כשהיא באה לידי ביטוי בירידה דרסטית של כ-40% במספר ההזמנות לאירועים. כן הם טוענים כי קיימת סכנה לקריסת העסק ולקיומו.

במינהל טוענים כי לפי חוק המקרקעין, זכותו של בעל מקרקעין לדרוש הריסתו וסילוקו של כל מחובר שנבנה על המקרקעים שלא כדין או ללא הסכמתו, ולכן קיימת למינהל זכות עילת תביעה לתבוע את הריסת המבנים.

את המינהל ייצג עו"ד ד"ר עופר גוט מפרקליטות מחוז חיפה אזרחי.

הטענה של המינהל היא כי לשם הפעלת גן האירועים כחוק, על הקיבוץ ומפעיל גן האירועים לקבל את הסכמת מינהל מקרקעי ישראל, בשם בעלי הקרקע, ולהסדיר את תשלומיהם לבעלי הקרקע.

אולם, לטענת המינהל, הקיבוץ ומפעיל גן האירועים נמנעו עד כה מלקבל את ההסכמה ולהסדיר את חיוביהם הכספיים. בשל כך נאלץ מינהל מקרקעי ישראל להגיש תביעה לסילוק ידם של הקיבוץ והמפעיל מהמקרקעין אשר משמשים לגן האירועים, לתשלום דמי שימוש ראויים ולהריסת המתקנים והמבנים שנבנו לצורכי גן האירועים.

בית המשפט דחה את בקשת מפעילי גן האירועים וקיבוץ בית אורן לסילוק התביעה.