שר הביטחון ברק: "לא נדון עם ממשלה שבה חבר חמאס"

"החמאס הוא ארגון טרור רצחני", אמר ברק, "אין לנו איתו שום שיח" ■ הנשיא פרס על ההסכם: "שגיאה פטאלית" ■ ליברמן מזהיר: "מאות מחבלים יציפו את הגדה"

שר הביטחון אהוד ברק התייחס הערב להסכם הפיוס בין פת"ח לחמאס וקרא לעולם שלא לשתף פעולה עם הממשלה העתידית. "החמאס הוא ארגון טרור רצחני שיורה רקטות על אזרחים ועל אוטובוס עם תלמידים. אין מה לדון איתו ואין על מה לדון איתו. הכול באחריות יו"ר הרשות אבו-מאזן", אמר שר הביטחון.

"אם ינסו להקים ממשלה כזאת, אין סיכוי שנדון איתה וכך אנו דורשים מידידינו בעולם, אלא אם הממשלה תעביר את החמאס שינוי מהותי ועמוק", אמר ברק. "השינוי כולל ויתור על טרור, פירוק תשתיות, קבלת תנאי הקוורטט, שזה בעצם לקבל את כל ההסכמים הקודמים עם ישראל ונכונות למו"מ", מנה שר הביטחון את תנאיו.

"רק בתנאים האלה יש מה לדבר עם חמאס", הבהיר שר הביטחון, "אבל אני לא רואה את הדבר הזה קורה. אני גם לא יודע אם ההסכם אכן ייחתם, אבל צריך להתכונן לכל האפשרויות".

ברק הוסיף והתייחס בדבריו למצב הביטחוני במזרח התיכון והגדיר אותו כ"סביבה קשה". "למרות שאין פה חסד לחלשים ולא תהיה הזדמנות שנייה למי שלא יודע להגן על עצמו, ישראל היא חזקה ובכוחה לא לקבל שום מציאות שבה מנסים לכפות עלינו הסדר", אמר ברק.

פרס על ההסכם: "שגיאה פטאלית"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הבהיר היום כי ימשיך לנהל מו"מ עם ישראל גם לאחר הפיוס עם חמאס, אך בישראל ממשיכים לגנות. בראיונות לתקשורת הבינלאומית אמר היום נשיא המדינה פרס כי "היינו רוצים לראות את העם הפלסטיני מתאחד, אך למען השלום. מה שקרה אתמול הוא מסע המוביל לאי הסכמה ברורה: כלומר שיהיו שני מחנות לפלסטינים - אחד הקורא לשלום והשני הקורא להשמדת ישראל".

"חמאס לא משנה את הצ'ארטר שלו, לא מפסיק להיות ארגון טרוריסטי, משרת את אירן ומבריח נשק. המהלך כפי שהוא, זו שגיאה פטאלית. חתימה על הסכם שיוביל לבחירות בעוד כשנה עלול לגרום לכך שארגון טרור ישלוט בעזה וביהודה ושומרון ומדיניות חמאס תנצח", אמר הנשיא. "המשמעות היא המשך ירי טילים, המשך הרג חפים מפשע, המשך התערבות אירנית התומכת ומממנת את הטרור באזורנו".

פרס אף יצא בקריאה אישית לאבו מאזן: "אני קורא להנהגה הפלסטינית - התאחדו למען השלום ואל תעשו פסאדה של אחדות שלא תאפשר לכם לנוע לשום כיוון. הברירה היא בפני כולנו ואסור לפספס את ההזדמנות שנוצרה לשלום לטובת התנגשות בלתי פוסקת".

"הליכה יד ביד עם ארגון טרור תוביל לחזרה אחורה ותמנע הקמת מדינה פלסטינית", הוסיף והדגיש: "זו שגיאה פטאלית הפוגעת באינטרס הפלסטיני להקמת מדינה פלסטינית עצמאית שחיה ברווחה כלכלית, בשגשוג וביציבות לצד ישראל. העולם אינו יכול שלא לתמוך בהקמת מדינה שחלק משלטונה הוא ארגון טרור לכל דבר".

ליברמן מזהיר: "מאות מחבלים יציפו את הגדה"

"אחד מסעיפי החוזה בין פת"ח לחמאס הוא שחרור מאות אסירי חמאס מהכלא הפלסטיני - דבר שיגרום להצפת הגדה במחבלים חמושים, ועל צה"ל להיערך בהתאם" - כך מזהיר הבוקר שר החוץ אביגדור ליברמן, בתגובה ראשונה על הסכם הפיוס בתוך הרשות הפלסטינית.

"ההסכם של חמאס ופת"ח נובע מפאניקה", הוסיף ליברמן בראיון ל"בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל. "חאלד משעל רואה שהפטרון שלו, נשיא סוריה אסד, מרסס את המסגדים ומרגיש במצוקה לנוכח המהומות".

עוד הוסיף שר החוץ כי "מנגד, אבו מאזן, שנשען לאורך שנים על הנשיא המצרי המודח מובארק, חושש כי האחים המוסלמים, ארגון האם של החמאס, יתפסו את השלטון והוא יאבד את תמיכתו".

"ההסכם הזה מהווה עבורנו חציית קו אדום", הזהיר שר החוץ בראיון. "החמאס הוגדר כבר ב-2003 על-ידי הקוורטט כארגון טרור ומאז ומתמיד נקבע שלא יתקיים משא ומתן עם ארגונים כאלו שמטרתם השמדת ישראל".

בניגוד להערכות אחרות, ציין ליברמן כי ההסכם לא יתרום למאמצים לשחרור גלעד שליט: "נאיבי לחשוב כי הדבר ישפיע על עמדת החמאס בנוגע לשליט. ישראל תמשיך בפעילות המדינית בניסיון להימנע מפעולה צבאית".