טעות במספר חשבון בנק לא תביא לביטול הזכייה במכרזי המינהל

כך קבע בית המשפט לעניינים מינהליים, שביטל את החלטת ועדת המכרזים של מינהל מקרקעי ישראל לפסול את הזכייה של חברת יוסף שוחט ובניו במכרז ביישוב בת-חפר

‎‎טעות סופר בהקלדת מספר חשבון הבנק בכתב הערבות הבנקאית לא מהווה סיבה לפסילת הזוכה במכרזי המינהל - כך קבע בית המשפט לעניינים מינהליים, שביטל החלטה של ועדת המכרזים של מינהל מקרקעי ישראל בדבר פסילת הזכייה של חברת יוסף שוחט ובניו במכרז ביישוב בת-חפר.

‏‏יוסף שוחט ובניו ניגשה למכרז שפרסם המינהל באוגוסט האחרון לחכירת מגרש בשטח של כ-4 דונם בייעוד למסחר בבת-חפר שבשרון. החברה הציעה 6.2 מיליון שקל, וזכתה במכרז מאחר שהייתה ההצעה הגבוהה מבין 17 הצעות. לאחר זכייתה שלח המינהל אל הבנק דרישה בכתב לתשלום סכום הערבות, וכעבור מספר ימים העביר הבנק את סכום הערבות לחשבון הבנק של המינהל כדרישתו.

‏אולם, החברה שהצעתה הייתה השנייה בגובהה אחרי הצעת יוסף שוחט ובניו, חברת גלקן השקעות ויזמות (שהציעה 4.7 מיליון שקל), פנתה כעבור יומיים למינהל והתריעה על פגם שנפל בערבות הבנקאית שהגישה החברה הזוכה, והוא טעות במספר חשבון הבנק, שנבעה מאי-הקלדה של רווח לפני הספרה האחרונה של המספר, כך שמיקום הספרה האחרונה היה שגוי.

‏חברת גלקן גם עתרה לבית המשפט וביקשה סעד ביניים שיורה למינהל ולזוכה, חברת שוחט, להימנע מקידום ההתקשרות ביניהם. בית המשפט נתן צו ארעי, וכעבור יומיים התכנסה ועדת המכרזים של המינהל והחליטה לפסול את זכייתה של חברת שוחט עקב הפגם בערבות הבנקאית. בתוך כך, בחרה את הצעת גלקן והכריזה עליה כזוכה.

גלקן הודיעה לבית המשפט כי המינהל בחר בה כזוכה וביקשה למחוק את העתירה.

ואולם, בדצמבר הגישה חברת שוחט עתירה שבה היא מבקשת לבטל את החלטת ועדת המכרזים בדבר ביטול זכייתה. את חברת שוחט ייצג עו"ד צביקה שטוירמן ממשרד יוסיפוף, כהן, קורן, גרודברג ושות'.

חברת שוחט טענה כי הטעות במספר החשבון היא פגם טכני זעיר, שמקורו בטעות קלדנית בבנק, שנעשתה בתום-לב. כן היא טענה כי משחילט המינהל את הערבות ללא קושי, הרי שברור שלא היה פסול בהצעתה. בנוסף טענה שוחט כי החלטת ועדת המכרזים מפרה את הצו הארעי שנתן בית המשפט וכי היא ניתנה מבלי לשמוע את שוחט בעניין.

בית המשפט קבע שמקור הטעות הוא בשגגה בתום-לב, וכי אין לראות בהכשרתה כפגיעה בעקרון השוויון ובתחרות ההוגנת בין המציעים. על כן קבע בית המשפט כי יש לבטל את החלטת ועדת המכרזים שפסלה את הצעת שוחט. ‏‎‎‏