דרוקר: "אי העמדת אורי בלאו לדין - מאבק של כל העיתונאים"

עשרות עיתונאים, בהם רביב דרוקר, יגאל סרנה ורותי יובל, חתמו על עצומה הקוראת ליועמ"ש לא להעמיד לדין את כתב "הארץ" אורי בלאו - למרות שחלקם מסתייג ממעשיו

עשרות עיתונאים חתמו על עצומה הקוראת ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לא להעמיד לדין את כתב "הארץ" אורי בלאו, המואשם בהחזקת חומר סודי על-ידי מי שאינו מוסמך לכך בפרשת ענת קם. זאת, לאחר שוינשטיין שלח אתמול (ב') לבלאו זימון לשימוע בסוף החודש, בו יוחלט עם להעמידו לדין.

לדברי העיתונאים, משמעות ההחלטה להעמיד לדין את בלאו היא "הצרת צעדיהם ויכולתם לחשוף עוולות ושחיתויות המתבססות במקרים רבים על מסמכים מסווגים".

במסגרת הבלוג החדש, "כלב שמירה", שעלה אמש לאוויר במטרה "לקדם מאבקים של עיתונאים למען חופש העיתונות", נשלחה אמש עצומה למאות עיתונאים הקוראת ליועמ"ש שלא להעמיד לדין את עיתונאי "הארץ" אורי בלאו. עד כה חתמו על העצומה כ-60 עיתונאים מהעיתונות המודפסת והאינטרנטית וכן עיתונאים בכירים מהטלוויזיה והרדיו.

בין העיתונאים שחתמו עד כה אפשר למצוא כתבים ראשיים, עורכי חדשות, ראשי דסק, עורכים ראשיים בטלוויזיה כגון רביב דרוקר מערוץ 10; רותי יובל עורכת מהדורת יום שישי של חדשות 10; יגאל סרנה כתב "ידיעות אחרונות"; רותי סיני, כתבת "מעריב"; מרב יודולביץ, כתבת ynet; מיה בנגל מ"מעריב"; אורי משגב, כתב "ידיעות אחרונות"; כתב "הארץ", רועי צ'יקי ארד; ד"ר יובל דרור מאתר "העין השביעית"; איתי זיו מעיתון "הארץ"; נילי אורן מהטלוויזיה החינוכית; משה נגבי מקול ישראל; חיים ביאור מ"דה מרקר" ועוד.

בין היתר כותבים העיתונאים בעצומה כי "חלקנו מסויג מההתנהלות של בלאו ועיתון 'הארץ' לאורך ‫הפרשה, אך כולנו מודאגים מההשלכות של החלטת היועץ המשפטי לממשלה על עבודתם ‫השוטפת של כלל אנשי התקשורת בישראל".

עוד אומרים העיתונאים כי "העמדת עיתונאי לדין בגין החזקת מסמכים סודיים מהווה פגיעה מהותית בעצמאותם של ‫כלי התקשורת. המשמעות המיידית של ההחלטה היא הצרת צעדינו ויכולתינו לחשוף ‫עוולות ושחיתויות שאין להן מקום בחברה הישראלית. זהו תקדים שיפגע אנושות ‫בעיתונות התחקירית, שהיא נשמת אפה של העיתונות החופשית".

במכתבם מזכירים העיתונאים לוינשטיין כי הכתבה שתבססה על הממסכים המסווגים אושרה על-ידי הצנזורה בטרם פורסמה.

"מאבק של כל העיתונאים"

רביב דרוקר, מהחותמים הראשונים על העצומה, אמר היום (ג') ל"גלובס": "זה מאבק של כל העיתונאים, ללא קשר למה שהם חושבים על תוכן הדברים שפרסם אורי בלאו. המאבק שלנו הוא על זה שהפרקילטות לא תעשה שימוש בסעיף שהיא כבר מזמן הפסיקה לעשות בו שימוש - איסור על החזקת חומרים הנחשבים מסווגים".

לדברי דרוקר, "אם הפרקליטות תחזור לעשות בסעיף זה שימוש, לא יהיה ניתן לעשות את עבודתה העיתונות, בגלל שרבים מאיתנו מחזיקים מה שנחשב ל'חומרים מסווגים'. צריך לזכור כי מה שמוגדר כ'חומר סודי ומסווג' לא משודר או מודפס ללא אישור של הצנזורה הישראלית".