היקף המשכנתאות זינק ב-17% ל-4.7 מיליארד שקל במארס; גובה משכנתא ממוצעת בשיא - 600 אלף ש'

האזהרות החריפות ששיגר השבוע סטנלי פישר מקבלות משנה תוקף בנתונים שמפרסם בנק ישראל ■ היקף המשכנתאות בחודש מארס קרוב לשיא כל הזמנים וזינק ב-21% בשנה האחרונה ■ גובה משכנתא ממוצעת קפץ ב-7% בחודש ■ האם ההגבלות החדשות יעצרו את העדר?

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר ידע היטב מדוע עליו לנקוט בצעד דרסטי להגבלת המשכנתאות: רוכשי הדירות נטלו משכנתאות בהיקף של 4.73 מיליארד שקל בחודש מארס - קרוב לשיא ההיסטורי שנרשם ביוני 2010, שעמד על 4.87 מיליארד שקל. כך עולה מנתונים רשמיים של בנק ישראל.

היקף המשכנתאות בחודש מארס גבוה ב-17% מהיקף המשכנתאות בחודש פברואר, וגבוה ב-21.4% מהיקף המשכנתאות בחודש מארס אשתקד. גם מספר העסקאות עלה ל-7,967 בחודש מארס, לעומת 7,254 בפברואר.

נתונים בנק ישראל מצביעים גם על עלייה בהיקף החובות שמשקי הבית מוכנים ליטול על עצמם על מנת לרכוש דירה. לפי הנתונים, גובה משכנתא ממוצעת (ברמה ארצית כמובן) עלה לשיא של 594 אלף שקל במארס, לעומת 556 אלף שקל בפברואר.

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הזהיר השבוע בחריפות מפני משבר עתידי במערכת הפיננסית בישראל, בשל התחממות שוק המשכנתאות והעלייה ברמת המינוף שמשקי הבית נוטלים על עצמם. מחירי הדירות זינקו ב-62% מאמצע חודש מאי 2007, אז החל גל העליות הגדול.

היום (ה') נכנסות לתוקפן ההגבלות החדשות של בנק ישראל בשוק המשכנתאות, שעיקרן הגבלת רכיב ריבית משתנה במשכנתא לשליש מהיקף המשכנתא. בבנק ישראל מנסים להקטין את רמת הסיכון של נוטלי המשכנתאות כדי למנוע משבר עתידי במערכת הפיננסית כאשר הריבית במשק תעלה, ובחודשים הקרובים יבדקו האם הצעד החדש אכן ירסן את השוק, ואם לא - יינקטו צעדים חריפים יותר.